رسانه چینی:

ایران همواره خواستار صلح و کاهش تنش منطقه ای است

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۹:۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۹۶۰۴۰
ایران همواره خواستار صلح و کاهش تنش منطقه ای است
یک رسانه چینی در تحلیلی نوشت ایران همواره خواستار صلح و کاهش تنش بوده و اکنون با انتخاب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی ظرفیت بالقوه ای برای کاهش تنش ایران با همسایگان منطقه ای فراهم شده است .

به گزارش برنا، شبکه خبری "سی جی تی ان" چین افزود: روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) میلیون‌ها ایرانی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهوری جدید که قرار است به جای حسن روحانی قرار گیرد رای دادند.

در  ادامه این گزارش آمده است رئیسی آمادگی خود را رای احیای توافق هسته ای و گفت وگوی منطقه ای اعلام کرده است.این مساله موجب گسترده‌ شدن گزینه‌های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و همسایگان ایران می‌شود. آنها نمی‌توانند رویکرد فشار صرف را ادامه دهند که درها را به روی دیپلماسی بسته است . آنها باید توافق هسته‌ای را نجات دهند و نشان دهند که دیپلماسی می‌توند تنش‌ها را کاهش بدهد.

ایجاد ثبات در منطقه‌ای پرتلاطم

در بخش دیگری از این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۸ ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام خارج شد و کارزار تحریم و فشار حداکثری را شروع کرد. هرچند ایران همیشه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است، ترامپ این کشور را به طراحی برای ساخت بمب و بی‌ثبات ساختن خاورمیانه متهم کرد.

در نتیجه ، اردوگاه محافظه‌کاران تندرو ایران  به شدت به آمریکا بی‌اعتماد است اما با این وجود ، توافق گسترده‌ای در میان احزاب سیاسی اصلاح‌طلب و محافظه‌کار از جمله رئیسی رئیس جمهور منتخب وجود دارد مبنی بر اینکه ایران باید در مذاکرات جاری در وین برای پایان دادن به تحریم‌ها تلاش نماید . آنها همچنین طرفدار دیپلماسی برای حل و فصل تنش‌های منطقه‌ای هستند.

بر خلاف آنچه رسانه‌های بزرگ غربی مدعی هستند ، انتخابات ۱۸ ژوئن در ایران پیامدهای بزرگی نه تنها برای ایران بلکه برای همسایگان خواهد داشت و می تواند اثر تعیین کننده ای در شکل دادن به توازن قدرت ،مناقشه های جاری در سوریه و یمن و دوام  توافق هسته ای داشته باشد.

شبکه خبری سی جی تی ان چین در ادامه نوشت رئیسی در دوره کارزار انتخاباتی از گفت‌وگو و تعامل منطقه‌ای حمایت کرد . او از اعتماد خود به دیپلماسی و تلاش‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و حل و فصل بحران‌های جاری در سوریه و یمن سخن گفت.

در ادامه این مطلب  اضافه شده است منطقه از تنش‌های بین ایران و عربستان یا از مداخله‌های نظامی خارجی سود نمی‌برد. تنش‌های غیرضروری بین ایران و عربستان به یکی از ابزارهای توجیه قلدری قدرت‌های فرامنطقه‌ای و از جمله توجیه حضور نظامی تبدیل شده است. در مجموع ، راهبرد استعماری به ایجاد دوره‌ای از افول نگرانی درباره امنیت منطقه تبدیل شده بطوری که تنش‌ها بیشتر از گذشته شده و خسارات بیشتری هم بر جا گذاشته است.

اما ایران با نگاه و اندیشه خارج از چهارچوب نظامی‌گری می‌خواهد دیدگاه گفت‌وگوی منطقه‌ای را تحقق بخشد و آماده اعزام نمایندگانی به هر کنفرانسی با هدف حل و فصل تنش‌ها است. ایران در مذاکرات صلح با حسن نیست و بدون پیش شرط شرکت می‌نماید.

این اشتباه است که اعتقاد داشته باشیم تنش‌ها و روایت‌های خودانگیخته می‌تواند سودی برای ایران یا همسایگان آن داشته باشد. ارزیابی‌های از این دست صرفا توجیه‌کننده حمایت از تنش‌های بیشتر خواهد بود. ظرفیت بالقوه نزدیکی بین ایران و همسایگان عرب آن کشور در بحبوحه افزایش تعامل‌های منطقه‌ای و در حالی است که ایران صلح‌طلب رئیس‌جمهوری را انتخاب کرده که از حمایت رهبری و نهادهای نظامی و صنعتی و رسانه‌ای و اندیشکده‌ها برخوردار است . همه آنها خواهان روابط خوب با همسایگان و حل و فصل مناقشه اتمی هستند. تا ماه اوت می‌توانیم تنش‌های موجود را پشت بر بگذاریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز