اردکانیان در پاسخ به سوال نماینده چابهار:

شاخص بهره‌مندی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب به ۷۰.۵ درصد ارتقا یافته است

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۰:۰۷:۴۸
کد خبر: ۱۱۹۶۵۸۷
شاخص بهره‌مندی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب به ۷۰.۵ درصد ارتقا یافته است
وزیر نیرو با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم تمامی ۲هزار ۱۹۴ روستایی که ۵۶ درصد جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد، تحت پوشش آبرسانی قرار دهیم گفت: در حال حاضر شاخص بهره مندی روستاهای استان سیستان و بلوچستان از ۵۹ درصد به ۷۰.۵ درصد ارتقا یافته است.

به گزارش برنا، رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (سه شنبه اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی پاسخ به سوال  معین الدین سعیدی و عبدالناصر درخشان مبنی بر اینکه عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه خصوصاً ماده 36 توسط وزارت نیرو چیست؟ توضیح داد: در رابطه با موضوع مهم آب شرب، دو تکلیف مشخص در برنامه ششم توسعه قید شده است که نخستین تکلیف، این است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد آب آشامیدنی مناطق جنوب کشور از طریق آب دریا تامین و دوم اینکه این وظیفه به نحوی صورت گیرد که حداقل 70 درصد آب شیرین کن ها در این منطقه با استفاده از فناوری داخل و دانش شرکت های دانش بنیان صورت گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در یک سال گذشته که در جلسات مختلف این مسئله مهم را دنبال می کردیم، نماینده سوال کننده همواره پیگیر این مسئله بوده و ما از نظرات وی حُسن استفاده را برده ایم، ادامه داد: در منطقه سیستان و بلوچستان که شاهد یک توسعه نیافتگی تاریخی هستیم، اقدامات و توجهات بسیار خوبی به ویژه به دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب و اختصاص ارقامی از صندوق توسعه ملی برای توسعه این منطقه صورت گرفت، به طوری که شاخص برخورداری روستاها رو به بهبود رفته است.

وی با استناد به تکلیف قانون برنامه ششم عنوان کرد: براساس این بند قانونی، استان های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی خوزستان باید از طریق دریا به آب شیرین دسترسی داشته باشند، برآوردی که از جمعیت این مناطق داریم حدود 8 میلیون و 400 هزار نفر بوده و برآورد نیاز آب شرب بهداشتی آنها تا پایان 1400 حدود 450 میلیون مترمکعب در سال است.

اردکانیان اظهار کرد: 30 درصد این نیاز تا پایان 1400 که رقمی معادل 135 میلیون مترمکعب می شود باید تامین شود، براساس برنامه های وزارت نیرو هر سال معادل 125 میلیون مترمکعب آب دریا برای استفاده در این مناطق شیرین می شود که این رقم 21 درصد از نیاز این مناطق محسوب می شود، تا پایان 1400 در حدود 19 میلیون مترمکعب دیگر به این ظرفیت افزوده می شود که مجموع این ارقام به 144 میلیون مترمکعب خواهد رسید و این تکلیف قانونی اجرایی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه این برنامه ها به معنی بی مشکل بودن در تامین آب شرب و بهره مندی از فناوری روز در این حوزه نیست، گفت: در حوزه بومی سازی تجهیزات نیز هماهنگی های لازم با شرکت های دانش بنیان و انجمن های آب شیرین کن صورت گرفته تا اقلام ساخت داخل نیز به خوبی تولید و به کار گرفته شود، به طوری که برای اولین بار پمپ های فشار قوی در هرمز، ابوموسی و تنب بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: البته تحولات ارزی مشکلاتی را برای ما در تامین قطعات اولیه ایجاد کرده که امیدواریم با تکیه بر توان داخل به سمت کمتر شدن مشکلات حرکت کنیم.

اردکانیان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه امیدواریم تلاش های دولت با قدرت و سرعت بیشتری در دولت آینده در حوزه دسترسی به آب های آزاد ادامه یابد، بیان کرد: انتقال آب به مناطق مرکزی و شرقی کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و یکی از طرح هایی که در این راستا بسیار مورد اهمیت قرار داشت، بحث انتقال آب به استان های کرمان و یزد برای مصارف صنعتی بود که از این طرح برای مصارف شرب و بهداشت روستاهای مسیر با تضمین دولت استفاده صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو تصریح کرد: طرح بزرگتری برای تامین آب شرب و آب مورد نیاز صنعت برای استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال تدوین و فراهم شدن مقدمات اجرایی است و همچنین طرحی برای استفاده آبرسانی به استان اصفهان در حال اجراست که این موارد در وزارت نیرو پیگیری خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، دسترسی به آب دریاها برای تامین نیاز صنعتی را موجب کاهش فشار از روی مصرف کننده برای استفاده آب شرب دانست و گفت: در قرن بیستم اقدامات مهمی در منطقه ما برای استفاده از آب دریا صورت گرفته و ما نیز متناسباً با رعایت ملاحظات زیست محیطی، برنامه های خوبی در این حوزه با رعایت استانداردهای جهانی در برنامه داریم.

وی اظهار کرد: حتی استان محروم سیستان و بلوچستان نیز وضعیت رو به بهبودی دارد و با توجه به اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی، امیدواریم بتوانیم تمامی 2هزار 194 روستایی که 56 درصد جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد، تحت پوشش آبرسانی قرار دهیم . در حال حاضر نیز شاخص بهره مندی روستاهای استان سیستان و بلوچستان از 59 درصد به 70.5 درصد ارتقا یافته است.

وزیر نیرو ادامه داد: فراموش نکنید امروز در دنیا شاخص بهره مندی مناطق روستایی به آب 53 درصد بوده که این رقم در کشور ما 82 درصد است، البته این رقم در برخی استان ها پایین تر بوده، ولی همین که در این دولت توانستیم ظرف 8 سال حدود 9 میلیون و 200 هموطن روستایی را از شبکه آب سالم شرب بهره مند سازیم، جای خرسندی دارد و امیدواریم با توجهات مجلس و دولت آینده و همین طور اذن رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه این مسیر با سرعت بیشتر ادامه یابد.

 

 

نظر شما