سخنگوی دولت:

دولت موافق نگاه امنیتی به سمن‌ها نیست/ نباید به زن ها نگاه قهری داشته باشیم

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۸:۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۶۹۰۳
دولت موافق نگاه امنیتی به سمن‌ها نیست/ نباید به زن ها نگاه قهری داشته باشیم
سخنگوی دولت گفت: یک نگرانی همیشگی ما در دولت، نگاه امنیتی به سازمان های مردم‌نهاد بود و معمولا در مورد سازمان های مردم‌نهاد، سوءتفاهم وجود دارد و متاسفانه در حوزه محیط زیست و جمعیت های مختلف شاهد این موضوع بودیم و دولت موافق نگاه امنیتی نبود.

به گزارش برنا، علی ربیعی در آیین افتتاح مرکز راه نوین(سرای غزل) برای حمایت از زنان آسیب دیده اجتماعی خاطرنشان کرد: هرچه می گذرد به مرور، از احسان و دوشمان را زیر بار دیگران دادن، دور می‌شویم. این موضوع به ساختارهای سیاسی، اجتماعی و آموزشی ما برمی گردد و جامعه مقصر نیست. ما به آدم هایی نیاز داریم که مثل لوکوموتیو کشانه آدم‌های دیگر و غمخوار آنها باشند.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما می توانیم وضعیت تعدادی از افراد را تغییر دهیم، گفت: دولت ها به خاطر درگیری های سیاسی-اقتصادی نمی‌توانند تکافوی مسائل اجتماعی را داشته باشند و سیاستگذاری اجتماعی مغفول بزرگ سیاستگذاری های ماست. از سیاستگذاری اجتماعی چیزهایی یاد گرفته ایم که با واقعیت امروز جامعه تناسبی ندارد و دیدگاه های موجود در مجموعه های کلان سیاستگذاری با تغییرات ارزشی و فرهنگی و هنجاری خانواده ها همخوانی ندارد. فقط عکس هایی را از مسائل اجتماعی گرفته اند، بدون اینکه روندها را دیده باشند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اتکا به نهادهای مدنی و سمن‌ها در سیاستگذاری اجتماعی بسیار مهم است. هزاران سمن داریم اما اینها کافی نیست و نیاز به سمن های تخصصی و محله‌ای داریم که مسائل محلی را به صورت تخصصی رصد و حل کنند.

ربیعی با بیان اینکه نظریه نهادهای میانجی اجتماعی مثل سمن ها برای مدیریت آسیب های اجتماعی را در دولت پیگیری کردیم، گفت: در سال ۱۳۹۳، تنها حدود چهار هزار و ۵۰۰ سمن زیر نظر بهزیستی داشتیم اما این تعداد در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ سمن رسید و مجموع سمن ها به ۲۲ هزار سمن ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: یک نگرانی همیشگی ما در دولت، نگاه امنیتی به سازمان های مردم‌نهاد بود و معمولا در مورد سازمان های مردم‌نهاد، سوءتفاهم وجود دارد و متاسفانه در حوزه محیط زیست و جمعیت های مختلف شاهد این موضوع بودیم و دولت موافق نگاه امنیتی نبود. نهادهایی که در حوزه جامعه کار می کنند ممکن است به نوعی حرف دیگر هم داشته باشند و باید اینها تحمل شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه خودکشی، باید پنج، شش تا سمن تخصصی داشته باشیم و در همه حوزه ها مثل اعتیاد هم همین رویه را باید اجرا کنیم زیرا آسیب های اجتماعی نسخه های کشوری ندارند و باید تخصصی و محلی پیگیری شوند. آدم هایی که در سمن ها کار می کنند کشانه غمخوارگی جامعه هستند ما باید با کمک مردم، مشکلات مردم را حل کنیم.

ربیعی با بیان اینکه هیچ جامعه ای بدون زنان توانمند و مبتکر، موفق نمی‌شود و اگر زنان آسیب ببینند به کودکان تسری می دهند و کل جامعه آسیب می‌بیند، گفت: زنان باید در کانون فعالیت ما باشند و از آسیب دیدن آنها پیشگیری کنیم. نباید به زن ها نگاه قهری داشته باشیم. ما نیاز به سیاستگذاری معطوف به جنسیت داریم اما متاسفانه دانش آن را نداریم و بدبینی به مراکز مطالعات در این حوزه مانع از رشد آنها شده است.

وی افزود: خوانشی که از آیات و روایات وجود دارد بیشتر خوانش‌های سیاسی است و برای از میدان به در کردن رقیبان سیاسی به کار می‌رود اما در آیات و روایات ما آمده است که اگر هر کسی یک نفر را احیا کند جامعه ای را زنده کرده است و امروز بیش از همیشه به این آیه نیاز داریم. با کارهای کوچک و ساده می توانیم جامعه را نجات دهیم و یک جنبش اجتماعی بزرگ راه بیاندازیم و حتما لازم نیست پول زیادی داشته باشیم. با کارهای کوچک می توانیم خیر اجتماعی را گسترش دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که شیوه مدیریت آسیب‌های اجتماعی با روش های شناخته شده و سنتی امروز همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر طلاق را آسیب اجتماعی فرض کنیم، یک روشی خطی در این مورد وجود داشت که فقر و اعتیاد را عامل طلاق معرفی می کرد اما مطالعات عمیق نشان داد که فقر و اعتیاد رتبه چهارم را هم در میان عوامل طلاق ندارند بلکه تغییرات فرهنگی و عوامل اجتماعی و فقدان آموزش های اجتماعی از عوامل مهمتر این آسیب اجتماعی هستند.

ربیعی گفت: متاسفانه برخی به جای اینکه پدیده هایی مثل کارتن‌خوابی زنان را یک بیماری تلقی کنند آنها را نوعی ناهنجاری لذت جویانه می دیدند، در حالی که این پدیده علت های مختلفی دارد. مطالعات ما در اعتیاد زنان نشان داد که ناامنی روانی و فقدان امنیت اجتماعی و تحت سلطه بودن بدون حمایت‌های قانونی یکی از دلایل اعتیاد زنان است. هرچند فقر هم در موضوع اعتیاد موثر است اما نباید عوامل اجتماعی را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: وقتی خودباوری فردی کم می‌شود و افراد به خودشان و نظام سیاسی بی اعتماد شده و به سمت آسیب‌های اجتماعی می روند. ایجاد خودباوری در زنان یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما