آموزش قاتلان خاشقچی در آمریکا

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۷:۴۶:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۶۹۷۰
آموزش قاتلان خاشقچی در آمریکا
نیویورک تایمز گزارش داد، چهار سعودی که در قتل سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نقش داشتند، یک سال پیش از آن در ایالات متحده طبق قرادادی که وزارت خارجه تایید کرده بود، تحت آموزش شبه‌نظامی قرار گرفتند.

به گزارش برنا، در گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمده است، این برنامه آموزشی از طرف "تایر ۱ گروپ" که متعلق به شرکت سهامداری خصوصی "سربروس کپتال منیجمنت" است و ماهیت "دفاعی" داشت و برای حفاظت از رهبران سعودی طراحی شده بود، ارائه شد.  

شرکت سربروس به سوالات پیرامون این مساله به رویترز پاسخی نداد.

در واکنش به گزارش نیویورک تایمز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت طبق قانون، این وزارتخانه نمیتواند درباره "هیچکدام از فعالیت‌ پروانه صادرات دفاع مجاز که در گزارش رسانه‌ها ادعا میشود" اظهارنظر کند. ند پرایس همچنین مدعی شد در سیاست آمریکا در قابل عربستان "حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر اولویت دارد."

خاشقجی که شهروندی آمریکا را داشت و برای واشنگتن پست مطالب انتقادی درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌نوشت، در اکتبر ۲۰۱۸ به دست یک تیم مرتبط با این شاهزاده سعودی داخل کنسولگری ریاض در استانبول کشته و مثله شد. براساس گزارش اطلاعاتی آمریکا در فوریه، شاهزاده بن سلمان عملیات بازداشت یا قتل این منتقد را تایید کرده بود.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که لوئیس برمر، مدیر ارشد شرکت سربروس سال گذشته در پاسخ‌های کتبی به سوالات اعضای کنگره آمریکا که بابت نامزدی او برای گرفتن یک پست ارشد پنتاگون در دولت ترامپ بود، نقش شرکتش در آموزش آن چهار عضو تیم قتل خاشقجی را تایید کرد.  

طبق این گزارش، اما این قانونگذاران آمریکایی هرگز پاسخ‌های او را ندیدند، چون دولت دونالد ترامپ آنها را به کنگره نفرستاد و نامزدی او را لغو کرد. برمر گفته بود که وزارت خارجه آمریکا و دیگر آژانسهای دولتی مسوول بررسی آموزش نیروهای خارجی در خاک آمریکا هستند.

نظر شما