رئیس دفتر رئیس جمهور:

باید یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم/ تا زمانی که فشارهای خارجی باشد دولت سیزدهم هم مشکلات خواهد داشت/ دیدار روحانی با رییس جمهور منتخب

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۰:۲۵:۲۰
کد خبر: ۱۱۹۷۰۹۱
باید یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم/ تا زمانی که فشارهای خارجی باشد دولت سیزدهم هم مشکلات خواهد داشت/ دیدار روحانی با رییس جمهور منتخب
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رییس جمهور منتخب با حضور در نهاد ریاست جمهوری و حضور در دفتر دکتر روحانی با رییس جمهور فعلی کشور دیدار کرد.

به گزارش برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در جمع خبرنگاران در حاشیه دولت گفت: با همه جوسازی ها و فضا سازی هایی که رسانه های معاند و برخی از کشورهای مختلف علیه انتخابات داشتند و متاسفانه بعضی هم در داخل همراهی کردند امامردم با شرایط کرونا کار بسیار بزرگی انجام دادند، دولت سپاسگزار مردم است، که به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند و حضور پیدا کردند. الحمدالله با یک رای خوب رئیس جمهور منتخب انتخاب شدند و رئیس جمهور منتخب هم رئیس جمهور کسانی است که به او رای دادند و هم رئیس جمهور کسانی است که به رقبای ایشان رای دادند و همچنین رئیس جمهور تمام مردم ایران و آنهایی است که رای ندادند.  رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور همه ما است. وظیفه دولت است تا روز 13 مرداد که هر آنچه که می تواند باید تلاش کند تا یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم همه گزارشها و اطلاعات و تجربیات و حتی برنامه هایی که برای آینده است باید صادقانه و شفاف در خدمت شخص رئیس جمهور منتخب و مجموعه ای ایشان دارند قرار گیرد. 

او ادامه داد: در گام دیگر دولت باید برای ماههای اول که دولت سیزدهم مقدماتی را فراهم کند که راحت تر بتوانند کار معاونین و مسئولین و وزارتخانه های مختلف را انتخاب کنند. در رابطه با مسائل داخلی و خارجی و در ارتباط با مسائل اقتصادی باید همه ما تلاش کنیم. تا وقتی که شرایط فشارهای خارجی  وجود دارد دولت سیزدهم هم مشکل دارد. ما امیدوار هستیم که مردم همراهی کنند الحمدالله بعد از انتخابات روحیه ها خیلی خوب شده است. جناح های سیاسی آنهایی که در انتخابات رقابت کردند از امروز دیگر بحث رفاقت و همکاری مطرح است همه تفکرات و گروه های سیاسی خودمان را در خدمت رئیس جمهور محترم و منتخب و همچنین دولت سیزدهم قرار دهیم. چون هر چه که ما به دولت سیزدهم و رئیس جمهور آینده خود کمک کنیم قطعا به مردم کمک کردیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که غربی ها می گویند یکی ازموانع مذاکرات وین خودداری آمریکا از ارائه تصمیم درباره تکرار نشدن تجربه خروج آمریکا از برجام است برای آنکه این تجربه مجددا تکرار نشود ایران چه تضمینی خواسته است؟ گفت: طبیعی است در برجام همانند دیگر معاهدات بین المللی هر عضوی لازم نیست که برای مادام العمر عضو آن معاهده باشد، سازوکاری گذاشته شده تا برای خروج اعضا مشکلی نباشد . آنچه که در دوران ترامپ رخ داد غیرمعقول و غیر معمول بود و قابل دفاعی نبود به همین علت تیم مذاکره کننده از روز اول این را به عنوان یک موضوعی که باعث تضعیف برجام شده مد نظر قرار دادند و عمل نکردن آمریکا به تعهداتش را یک موضوع اصلی مطرح کردند، تا کنون در روند مذاکراتخوشبختانه برخی از کشورهای عض همکاری کردند و سازوکارهایی دردست بررسی است. اگر یک روزی به هر دلیلی ببینیم برجام برای ما منفعتی ندارد به آن متعهد نمی شویم. سازوکار هاییدر دست رسیدگی است تا شرایط ترامپ دیگر تکرار نشود. از روز اول فروردین که بحث مذاکرات انجام شد گفتیم برجام قابل مذاکره مجدد نیست، مذاکرات اکنون برای بازگشت به تعهدات است نه در ارتباط با منعقد کردن یک برجام جدید. برجام همان برجام قبل است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ بهخ این سوال که وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که در روز گذشته دامنه اینترنتی وب سایت های خبری ایران را مسدود کرد ایران چه برخورد عملی با این اقدام خواهد داشت؟ گفت: اقدامی که آمریکا انجام داده خلاف اصولی است که همواره به آن افتخار می کند، محدود کردن آزادی بیان به معنای این است که از ابزارهای دیگری استفاده می کنند تا دیدگاه های مختلف به افکار عمومی منتقل نشود و این موضوع از نظر دولت ایران محکوم است. از طرف دیگر اگر که نمونه های مشابه ای از طرف آنها در ایران باشد قطعا ما هم برخورد مشابه می کنیم و از همه ابزارهای قانونی و بین المللی خود استفاده می کنیم.  

او در پاسخ به این سوال که فردا مدت یکماهه ایران با آژانس تمام می شود ایران چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد گفت: عراقچی روز دوشنبه پس از بازگشت از سفر گزارشی را خدمت آقای رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب ارائه کردند و در روز گذشته نیز در دبیرخانه شورای امنیت ملی مفصل بحث شد و یکی از موضوعات این بود که قرار است شورای امنیت ملی تشکیل جلسه بدهد و تصمیم مربوطه در آن جلسه اعلام خواهد شد. 

واعظی در خصوص از مدار خارج شدن نیروگاه بوشهر گفت: این حادثه خرابکاری نبوده است و مانند هر نیروگاه غیر هسته ای بالاخره تجهیزات مکانیکی و اینگونه تجهیزات با خرابی ها مواجه می شود و طبیعی است که باید  متوقف شود تا ایرادش را رفع کرد و طبق گزارش صالحی دادند تیم فنی  در حال رفع مشکل است. 

او در خصوص دیدار امروز رئیسی و حسن روحانی گفت: آقای رئیسی امروز به دیدار آقای روحانی آمدند و این دیدار در حال برگزاری است. 

واعظی در پاسخ به این سوال که دولت متعهد شد تا پایان خرداد حداقل 14 الی 15 میلیون نفر را واکسینه کند نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه برای دوز دوم هم به مشکل برخورد کرد و صف های طولانی تشکیل شده و سالمندان واقعا دچار مشکل شدند اکنون برنامه دولت تا پایان کار خود در زمینه واکسن چیست؟ گفت: نمی دانم منظورتان از آن که دولت یعنی چه کسی تعهد کرده بوده که تا خرداد 14-15 میلیون نفر را واکسینه کند؟ من نشنیده ام. ولی در ستاد ملی کرونا برنامه ای تنظیم کرده ایم که تا پایان این دولت بر اساس آن  پیش برویم که مهمترین آن افراد مسن هستند که به نوعی بیماری روی آنها از لحاظ فوت بیشتر اثر دارد. ابتدا افراد بالای 80 سال و 75 سال و بعد 70 سال را همه را واکسینه کردیم و از طرف دیگر افرادی که بیماریهای زمینه ای دارند در نوبت بعدی هستند. طبق برنامه ریزی هایی که با کشورهای دیگردر مورد خرید واکسن کرده بودیم همچنین از کووپارس پیگیری ها انجام شد. در این دو سه هفته اخیر مشکلی در یکی از این کشورها بوجود آمده به دلیل اینکه موج کرونا در شهرهایشان بالا گرفت و آنها دو سه هفته زمان خواستند تا بتوانند مشکل واکسیناسیون داخلی خود را در آن شهرها انجام دهند. بهرحال چاره ای جز تفاهم با آنها نداشتیم، تفاهم کردیم به همین دلیل هفته گذشته یک میلیون دوز رسید و کار بلافاصله بر اساس همان برنامه ای که برای دو هفته متوقف شده بود ادامه پیدا کرد.

او ادامه داد: خبر خوب اینکه امشب محموله جدید واکسن بارگیری می شود و فردا یک میلیون دوز دیگر وارد می شود، تا پایان تیر بین 6 الی 9 میلیون دوز واکسن از خارج وارد می کنیم. دو واکسن داخلی همه مراحل خود را طی کرده اند، واکسن کووبرکت و واکسن کووپاستور آماده است. با قدرت از واکسن های داخلی استفاده می کنیم و واکسن های دیگر که در فاز دوم هستند مراحل خود را به خوبی طی کرده است، امیدوار هستیم دو واکسن دیگر به دو تا واکسن قبلی اضافه شود. واکسن روسی با یکی از شرکت های ایرانی تمام کارهایش را انجام داده و کشت آن در داخل ایران انجام می شود و هفته های اینده به بازار برای استفاده وارد می شود. در تمام استانها با پیامکی که به مردم دادیم، آنها را برای تزریق دوز دوم واکسیناسیون دعوت کردیم اما متاسفانه فقط در تهران، تعدادی بدون اینکه پیامک برای آنها رفته باشد، به مراکزی که دوز اول را زده بودند مراجعه کردند.طی دو روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم خودشان نیایند چراکه واکسن برای مرحله دوم، برای همه وجود دارد. مردم عزیز که دوز اول واکسن را زده اند  بدانند که اسمشان در لیست است و با آنها برای زدن واکسن تماس خواهد گرفته شد

واعظی در خصوص اتفاقات اخیر در یاسوج گفت: با شمردن ۸۰ درصد آرای اخذ شده، نامزدی در صدر بود و وقتی ۲۰ درصد دیگر شمرده شد، طبیعی است کاندیدایی در منطقه‌ای محبوبیت دارد و در منطقه ای دیگر ندارد . در شمارش نهایی جزو افراد منتخب نبود و گفتند تقلب شد و فضاسازی کردند و بعد هم دیدند که چنین نبود اتفاقات یاسوج و سال‌های قبل هر آنچه اتفاق افتاد را به رسانه‌های خارجی داده اند . ما همیشه با تیراندازی و برخورد خشن همیشه مخالفیم اما ما در صحنه نیستیم. سیاست نیروی انتظامی و حافظان امنیت هم مذاکره و اقناع کنند و در جریان آنچه در آنجا اتفاق افتاد، نبودم.

رییس دفتر رییس جمهور در رابطه با نهایی شدن متن توافق گفت:همه موارد از بیمه، نفت و کشتیرانی توافق شد و حدود یک هزار و ۴۰ تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. همچنین توافق شد برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و مقام معظم رهبری برداشته شود.از آنجا که اساس مذاکره برجام در ارتباط با مسایل هسته ای بود، لذا همه تحریم های مرتبط با اینها برداشته می شود.در ارتباط با مساله برجام رییس جمهور در نشست هیات دولت به وزرا رستور دادند هر تصمیمی که می‌گیریم و این تصمیم به دولت آینده تسری پیدا می‌کند با آن مشورت کنیم. شاید دولت بعد راضی و موافق نباشد.در رابطه با برجام که موضوع مهمی است رییس جمهور دستور داد عراقچی به محض رسیدن به تهران با وزیر امور خارجه خدمت آقای رییسی برسد و گزارش پیشرفت‌ها و محدودیت ها را اعلام کند. این گزارش یک ساعت و نیم طول کشید و همه موارد اعلام شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز