وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

خبر ناموفق بودن پرتاب ماهواره مورد تایید نیست

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۱:۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۹۷۱۲۸
خبر ناموفق بودن پرتاب ماهواره مورد تایید نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: ماهواره پارس یک و ناهید که همه فرایندهایشان طی شده در سازمان هوایی موجود هستند بنابراین خبر ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تایید نیست.

به گزارش برنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: ماهواره پارس یک و ناهید که همه فرایندهایشان طی شده در سازمان هوایی موجود هستند بنابراین خبر ناموفق بودن پرتاب از طرف ما مورد تایید نیست.

او افزود: ماهواره های خود را تحویل ندادیم و پیگیر پرتاب آن هستیم. پس از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران، رهنمودهای مقام معظم رهبری و صحبت های رئیس جمهور حول سه محور پیگیری شد.

جهرمی در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت در مورد ماهواره‌های ایرانی گفت: موضوع اول این بود که ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متری بسازیم که الان مجموعه دانشگاهی مشغول هستند و من هم ماهانه گزارش پیشرفت را می‌گیرم که کم‌کم وارد مرحله‌ی ساخت می‌شوند و این ماهواره در آینده‌ای نه چندان دور ساخته می‌شود. موضوع دیگر دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری بود که این هم از تاکیدات جدی رهبری است که کارهای تولید این ماهواره‌بر در وزارت دفاع در حال انجام است و تحقیقات آن ادامه دارد. اخیرا من و وزیر دفاع هم از موتور این ماهواره‌بر بازدید داشتیم و تست عملیاتی آن کاملا موفقیت‌آمیز بود. در کمتر از یکسال دیگر هم پرتابگر 36 هزار کیلومتری را خواهیم داشت.

او در خصوص ارسال موجود زنده به فضا گفت: قرارداد ما با پژوهشگاه هوا فضا منعقد شده است کپسول‌های زیستی در حال طراحی است و قراردادهای زیرمداری این کپسول‌ها هم منعقد شده و کار هم با جدیت در حال انجام است.

اودر خصوص قطع برنامه‌های برخی شبکه‌های تلویزیونی ایران توسط وزارت دادگستری آمریکا گفت: این اقدام نشان می‌دهد که جبهه مقاومت اثرگذاری گسترده‌ای دارد چون آمریکا بر ارزش‌های ادعایی خود پا می‌گذارد البته این اقدامات هم برای اولین بار نیست. اقدامات متعددی برای متوقف ساختن پیشرفت کشورمان در فضای مجازی انجام داده‌اند از حذف اپلیکیشن‌های جمهوری اسلامی ایران از گوشی‌های همراه تا وضع انواع تحریم‌ها، اما ما هم اقدامات بازدارنده انجام دادیم مثل تولید سیستم عامل اختصاصی شده ایران یا همکاری با چین در حوزه سیستم عامل که پایه آن گوگل نبود بلکه براساس سیستم‌های چینی بود.اقداماتی که  انجام می‌دهند ناشی از بیچارگی آن‌ها در برابر جبهه مقاومت است. ما در برابر هر گروهی که در دنیا علیه مواضع صهیونیسم و استکبار جهانی با این تحریم‌ها مواجه شود، آمادگی ارائه خدمات لازم بر اساس زیرساخت‌هایی که در کشور توسعه داده شده را داریم. ما باید به این فرآیند چالش‌برانگیز ادامه بدهیم. حضور جبهه مقاومت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه رسانه‌های بین‌الملل باید تقویت شود و ما نیز زیرساخت‌های لازم برای این کار را در دسترس‌شان قرار خواهیم داد.

وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی که قرار است برای آموزش مجازی بین دانش‌آموزان توزیع و بسته‌های اینترنت روی آن فعال شود گفت: اپراتورهای تلفن همراه در آغاز شیوع کرونا تصمیم داشتند سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی را توزیع کنند اما به دلیل مسائل تجاری با این کار مخالفت کردیم. پس از آن شورای عالی فضای مجازی سندی در خصوص سیم‌کارت‌های مخصوص کودکان ارائه داد و در آن تاکید شده که این اتفاق رخ دهد.اکنون  سیم‌کارت‌هایی که قرار است واگذار شود، رایگان است و تجارتی برای هیچ‌کس ایجاد نخواهد کرد. آموزش مجازی به صورت رایگان انجام خواهد شد همان‌طور که تا الان بسته‌های اینترنت رایگان به دانشجویان، معلمان، دانش‌آموزان و اساتید اختصاص دادیم، سیم‌کارت هم به شکل رایگان توزیع خواهد شد.

اوادامه داد: در خصوص آموزش مجازی دانشگاه‌ها، ابتدا سامانه‌های دانشگاه‌ها را رایگان کردیم اما شکایت‌های زیادی داشتیم. بعد از آن بسته را به سیم‌کارت دانشجویان تخصیص دادیم که از این کار خیلی راضی‌تر بودند. اکنون نیز ماجرا این است که شاد را رایگان نگه داریم یا بسته‌های رایگان را به دانش‌آموزان تحویل دهند. نکته مهم این است که بسیار از مدارس از پلتفرم‌هایی غیر از شاد استفاده می‌کنند و سیستم‌های آموزشی خود را با استفاده از بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده‌اند. بسته پیشنهادی ما این است که ضمن استمرار رایگان بودن شبکه دانش‌آموزی شاد، اگر مدارس از پلتفرم‌های  داخلی دیگر نیز استفاده کنند، رایگان باشد.

وزیر ارتباطات درباره رفع تحریم‌های حوزه ارتباطات گفت: در حوزه ارتباطات یکی تحریم‌های گسترده که بر برنامه فضایی ایران تحمیل شده است و دیگری دستور اجرایی رئیس جمهوری آمریکا برای منع همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با جمهوری اسلامی برای بحث تعاملات حاکمیتی صادر شد. این‌ها موانعی است که سر راه همکاری‌های بین‌المللی ما بود که هر دو موضوع خارج از برجام است. ما این موضوعات را به وزارت خارجه منعکس کردیم و آن‌ها نیز در حال مذاکره هستند و دستاوردهای این حوزه حتما از طریق مذاکره‌کنندگان تشریح خواهد شد. ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم چرا که مانعی برای پیشبرد کارها ایجاد می‌کند. طبیعتا تا زمانی که تحریم‌ها وجود داشته باشد ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا از آن عبور کنیم. فعالیت در فضای بین المللی را جزو حقوق خودمان می‌دانیم و این‌که هیچ ظالمی علیه ما محدودیت ایجاد نکند. تلاش برای رفع محدودیت‌ها وجود دارد اما ما پشت در محدودیت‌ها نمانده‌ایم.

او در خصوص اینترنت ملی گفت: اینترنت ملی یک واژه جعلی است و کسانی که آن را به کار می‌برند دنبال خیانت کردن در کشور هستند. اگر اینترنت نباشد نمی‌توانیم هیچ سرویسی ارائه دهیم. عده‌ای در کشور دنبال این مسئله هستند اما آدم‌های اثر گذار نیستند. نظام حکمرانی کشور سندهایی دارد که بر اساس آن‌ها توسعه انجام می‌شود، بنابراین به این واژه‌های جعلی و بی‌مبنا نباید توجه کرد.اکر زیرساخت های لازم در کشور وجود نداشت، الان چگونه می توانستیم به جبهه مقاومت کمک کرده و از آنها حمایت می کردیم؟

نظر شما