نماینده پیشین مجلس:

باید بتوانیم از رقابت شرق و غرب استفاده سهیمی ببریم/ قطعا تیم ظریف دچار تغییر خواهد شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۲۳:۳۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۹۷۴۰۵
باید بتوانیم از رقابت شرق و غرب استفاده سهیمی ببریم/ قطعا تیم ظریف دچار تغییر خواهد شد
نماینده پیشین مجلس گفت: باید بتوانیم از رقابت شرق و غرب استفاده سهیمی ببریم و در این شرایطی که آمریکایی ها، چین و روسیه را تحت فشار قرار می‌دهند بتوانیم روابط متوازنی با همسایگان ایجاد کنیم.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که در حوزه سیاست خارجی انتظار چه رویکردی باید از آقای رئیسی داشته باشیم، گفت: یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم وجود دارد، تیم مذاکره کننده برجام خواهد بود. ما در بعضی از دولت ها مذاکرات برجام را به شورای امنیت ملی داده بودیم مثلا زمانی که آقای روحانی خود دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و مذاکرات را پیگیری می کرد و موقع هایی که آقای  لاریجانی و یا آقای جلیلی بود ولی در دولت آقای روحانی این را به وزارت خارجه، تحویل دادند.

او افزود: ممکن است که این مذاکرات یا دست شورای عالی امنیت ملی بیفتد یا اگر که دست وزارت خارجه باشد، قطعا تیم آقای ظریف دچار تغییر خواهد شد و یا شکل سومی هم ممکن است وجود داشته باشد که یک دستیار ویژه ای برای مذاکرات تعیین کنند.

او با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: وزارت خارجه یک تشکیلاتی دارد که بسیار قدیمی است و حتما باید کارکنان چند سال خارج از کشور بوده باشند حالا می‌خواهند قوی یا ضعیف عمل کرده باشند و یک حالت دوره ای برای اینها درنظر گرفته شده است. خیلی از کسانی که به عنوان آدم های اقتصادی وزارت خارجه هستند یا رشته آنها نیست و یا در رابطه با مسائل اقتصادی، اصلا تحرکی ندارند.

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: ساختار وزارت خارجه بسیار کهنه و ناکارآمد است و آقای ظریف هم معاونت اقتصادی را ایجاد کرد. اینکه شما مدیرکل را به معاونت و یا معاونت را به مدیر کل تبدیل کنید، این در عمل نتیجه ای نخواهد داشت.

او تصریح کرد: به نظر من اگر می خواهیم، وزارت خارجه بهتر عمل کند باید ساختار را عوض کنیم چون بدنه به همین شکل باقی می ماند و اینها نتایج دانشکده سیاسی خود وزارت خارجه است. بعضی ها هم که از سایر دانشکده های علوم سیاسی مدرک می‌گیرند با نیازهای امروز خیلی همخوانی ندارند.

او عنوان کرد: مسئله بعدی که در دولت سیزدهم باید به آن توجه شود روابط متوازن با همسایگان است. برجام آنقدر ذهن کارگزاران سیاست ما را در دولت روحانی، درگیر کرد که همه روابط تحت الشعاع قرار گرفت. باید بتوانیم از رقابت شرق و غرب استفاده سهیمی ببریم و در این شرایطی که آمریکایی ها، چین و روسیه را تحت فشار قرار می‌دهند بتوانیم روابط متوازنی با همسایگان ایجاد کنیم. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز