یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

جبهه اصلاحات استراتژی روشن ندارد/ پشت کلمه بزرگ اصلاح طلبی بگوییم چه نوع اصلاحاتی می‌خواهیم/ اصلاح طلبان از مردم عقب افتاده‌اند

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۵:۲۸:۰۳
کد خبر: ۱۱۹۷۴۲۶
جبهه اصلاحات استراتژی روشن ندارد/ پشت کلمه بزرگ اصلاح طلبی بگوییم چه نوع اصلاحاتی می‌خواهیم/ اصلاح طلبان از مردم عقب افتاده‌اند
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اشکالی که در کار جبهه اصلاحات هست این بوده که یک استراتژی خیلی شفاف وجود ندارد، یعنی کلیت حرف ها درست است اما ریزتر نمی شود و گاهی تناقضات پیدا می شود.

 «هدایت آقایی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به بیانیه اخیر سید محمد خاتمی اظهار کرد: آقای خاتمی به عنوان یک چهره محبوب در بین مردم و به خصوص جبهه اصلاحات و با توجه به سابقه ۸ سال ریاست جمهوری و هم به واسطه نوعی رهبری که در جبهه اصلاحات دارند، یک مسئولیت اجتماعی را بر عهده دارند. چند نکته در صحبت ها و بیانیه او مشهود است؛ یکی تاکید بر اصل روش اصلاحات در جنبش مدنی و فعالیت های اجتماعی است که شیوه اصلاح طلبی را تاکید دارند.

او افزود: آقای خاتمی در همین راستا تاکید بر حضور و مشارکت مردم در پای صندوق های رای را دارند و از آن طرف دلخوری های که دارند را بر زبان آورده و می گویند فضا را برای نامزدهای انتخاباتی و مردم تنگ کرده اند. اشکالی که در کار جبهه اصلاحات هست این بوده که یک استراتژی خیلی شفاف وجود ندارد، یعنی کلیت حرف ها درست است اما ریزتر نمی شود و گاهی تناقضات پیدا می شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: رویه آقای خاتمی مشخص است و بر کسی پوشیده نیست و در این نوشتار و گفتار او هم، کاملا مشهود است.

او گفت: در جبهه اصلاحات یک شفاف سازی لازم صورت نگرفته و شفاف سازی لازم این است که در پشت کلمه بزرگ اصلاح طلبی باید بگوییم چه نوع اصلاحاتی می‌خواهیم. اینکه اصلاحاتی جزئی می خواهیم که فردی سمتی بگیرد و یا اصلاحات در مقررات، می‌خواهیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اما پشت همین اصلاحات ممکن است اصلاحات ساختاری نیاز باشد یعنی ما در بحث کلان نظام، سیاست داخلی، مردم سالاری و درباره اختیارات نهاد نیاز ریاست جمهوری، نیاز به اصلاح داشته باشیم. نمی شود میلیون ها نفر از مردم پای صندوق رای بیایند ولی رئیس جمهور اختیار اینکه حتی چگونه حرف بزند را نداشته باشد یا تصمیمات کلی بگیرد. در وین مذاکرات در حال انجام است چه کسی تصمیم می گیرد؟ آقای روحانی به نوعی اعلام کردند که دست رئیس جمهور و دولت نیست پس مردم برای چه چیزی رای می دهند.

آقایی عنوان کرد: اصلاح طلبان برای اینکه دقیقا اعلام نمی کنند دنبال چه چیزی هستند، از مردم عقب افتاده اند. یعنی اصلاح طلبان از مطالبات مردمی و چیزی که در ذهن مردم می گذرد به اصلاح عقب افتاده اند البته آنها هنوز وقت دارند اگر به مردم، منویات مردم و توده های مردم بپیوندند.

او تصریح کرد: ۵۰ درصد مردم پای صندوق نیامدند و بیش از ۴ میلیون نفر رای باطله به نشانه اعتراض دادند اینها عدد خوبی نیست. جنبش های اصلاح طلبی باید حرفای این ها را بشنوند اگر می توانند خود را تطبیق دهند، جلودار باشند و اگر نمی توانند، مطالبات مردم را دریابند و خود را تطبیق دهند، قطعاً محکوم به گوشه نشینی هستند. 

این فعال سیاسی متذکر شد: به نظر می رسد وقت پوست‌اندازی فرا رسیده است. به نظر من دو جریان متفاوت با دو مسیر متفاوت، شکل خواهد گرفت و حرکت خواهد کرد. یک جریان، عافیت طلبی را می پسندد و جریان دیگر می تواند قوی و پیشرو باشد و با منطق، با شیوه های مدنی و روش های مسالمت آمیز، مسائل را به گوش کسانی که نمی‌خواهند زیر بار مطالبات مردم بروند گوشزد کند و پیگیر باشد. 7

نظر شما