روسیه:

رفتار ناتو ریاکارانه است

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۱۵:۰۱:۳۹
کد خبر: ۱۱۹۷۷۶۶
رفتار ناتو ریاکارانه است
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه رفتار ناتو را ریاکارانه خواند و اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از تماس با روسیه خودداری می کند.

به گزارش برنا، لاوروف روز پنجشنبه در کنفرانس بین المللی امنیتی مسکو، با اشاره به ماهیت ضدروسی اجلاس اخیر ناتو اظهار داشت: اقدامات مستمر ناتو برای بازداشتن روسیه، منجر به تنش های سیاسی و نظامی شدید در منطقه اروپا می شود. 

وی افزود: پیمان ناتو یک بار دیگر ناتوانی خود برای خروج از چارچوب واهی که برای خود تعیین کرده و نادیده گرفتن واقعیت ها را نشان داد.  

وزیر خارجه روسیه گفت: مقامهای ناتو و افرادی که استراتژی این سازمان را تدوین می کنند بار دیگر بطور بی اساس به اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه روسیه اشاره کردند. 

لاوروف با بیان اینکه روسیه برای گفت و گوی سازنده و صادقانه آمادگی دارد، اظهار کرد: پیشنهاد سازنده روسیه برای کاهش خطرات نظامی در امتداد خطوط حائل با کشورهای عضو ناتو همچنان به قوت خود باقی است.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن این پیشنهاد روسیه در طول شش ماه اخیر از سوی ناتو به کنایه گفت که این سازمان در همین حال ادعای رفتار دمکراتیک دارد. 

روابط روسیه و ناتو از سال 2014 با تغییر حکومت در اوکراین که منجر به قیام روس تبارها در شرق این کشور و حمایت مسکو از آنها و نیز ملحق شدن شبه ره کریمه شد بسیار پرتنش شده و همکاریهای دو طرف در عرصه های مختلف متوقف شده است. 

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست های ناتو و اتحادیه اروپا از روسیه برای خارج نشدن از پیمان آسمان های باز، رفتار آنها را ریاکارانه خواند.

رفتار اتحادیه اروپا و ناتو ریاکارانه است

لاوروف در ادامه گفت: ناتو و اتحادیه اروپا که از روسیه دعوت به خودداری از نابود کردن پیمان آسمان های باز می کنند، نسبت به خروج آمریکا از این پیمان چنین واکنشی را نداشتند. 

روسیه یک هفته پیش به کشورهای کانادا و مجارستان به عنوان امین سند پیمان آسمای های باز اعلام کرد که از آن خارج می شود و در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ مطابق اصول این پیمان از آن خارج خواهد شد.  

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که امیدوار است همکاری با آمریکا در عرصه امنیت سایبری تحکیم بیابد و گفت و گوهای سازنده بین دو طرف در این عرصه صورت گیرد. 

وزیر خارجه روسیه همچنین از قصد برخی کشورها برای نظامی کردن شبکه اینترنتی و «ایجاد رقابت در عرصه تسلیحات سایبری» ابراز نگرانی کرد. 

 لاوروف این را نیز گفت که آمریکا تلاش می کند تا اراده خود را بر کشورهای آمریکا لاتین تحمیل کند و در این مساله از دکترین مونرو پیروی می کند. 

 دکترین مونرو (Monroe Doctorine) یک دکترین سیاسی آمریکایی بود که در ۲ دسامبر ۱۸۲۳ میلادی توسط «جیمز مونرو» رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام شد. این دکترین مخالف استعمار یا دخالت قدرت های اروپایی در کشورهای تازه استقلال یافتهٔ قاره آمریکا بود. بر اساس این دکترین، دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت که از دخالت در جنگ‌های بین قدرت‌های اروپایی و مستعمرات آن‌ها خودداری، و وقوع جنگ یا فعالیت استعماری در قاره آمریکا را به عنوان حرکتی خصمانه تلقی کند. مشاوران ترامپ تلاش می کنند با این دکترین، مداخله نظامی در ونزوئلا و به دنبال آن در کل آمریکای لاتین را توجیه پذیر جلوه دهند.

نهمین کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین المللی دیروز چهارشنبه در پایتخت روسیه آغاز بکار کرده است. در این همایش دو روزه  نمایندگان وزارتخانه های دفاع، سازمان های بین المللی و کارشناسان دولتی و غیر دولتی در تلاشند تا پاسخ سوالات اصلی امنیت جهانی را بیابند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه بیش از ۶۰۰ مهمان در نهمین کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین المللی شرکت دارند.

نظر شما