لهستان، سفیر اسرائیل را احضار کرد

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۲۰:۳۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۹۹۰۸۱
لهستان، سفیر اسرائیل را احضار کرد
معاون وزیر امور خارجه لهستان اعلام کرد: ورشو "تال بن آری یالون" سفر رژیم صهیونیستی را به وزارت امور خارجه احضار کرده است.

به گزارش برنا به نقل از "رویترز"، پاول جابلونسکی روز یکشنبه دلیل احضار سفیر موقت رژیم صهیونیستی را دخالت این رژیم در امور داخلی و قانون گذاری پارلمان لهستان و همچنین اظهارات اخیر یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی علیه دولت لهستان عنوان کرد.  

لهستان معتقد است برخلاف ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، هیچ گونه غرامتی برای اقدامات آلمان نازی به تل آویو پرداخت نخواهد کرد.  

از سوی دیگر ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان از سخنان یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به قانون جدید ورشو شدیداً انتقاد کرد.  

موراویتسکی در یک کنفرانس خبری گفت: فقط می‌توانم این را بگویم تا زمانی که من نخست وزیر هستم، لهستان قطعاً هزینه‌ای برای جنایات آلمان نازی پرداخت نخواهد کرد.  

وی در حالی این سخنان را مطرح کرد که پیش‌تر نیز وزیر امور خارجه این کشور طی سخنانی گفته بود که لهستان به هیچ وجه مسئول هولوکاست نیست و این اقدام (ادعایی) است که نازی‌ها مرتکب شدند.  

مجلس لهستان در رای گیری که روز پنجشنبه انجام داد قانونی را وضع کرد که مطابق آن، ادعاها و شکایات مربوط به استرداد اموال و املاکی که طی جنگ جهانی به تصرف نازی‌ها درآمدند و طی ۳۰ سال گذشته به نتیجه‌ای نرسیده متوقف و بایگانی خواهد شد. همچنین هرگونه فرجام خواهی احکامی که طی ۳۰ سال گذشته صادر شده‌اند نیز ممنوع اعلام شده است.  

رسانه صهیونیستی "تایمز او اسرائیل" نیز روز یکشنبه اعلام کرد تل آویو در اعتراض به قانون جدید پارلمان لهستان، مارک ماگیروسکی سفیر این کشور را احضار کرد.  

رژیم صهیونیستی مدعی است که قانون جدید مانع آن می‌شود که بازماندگان یهودیان لهستانی و خانواده‌هایشان بتوانند املاکشان را پس بگیرند و این شامل ۹۰ درصد این ادعاها است.  

لاپید مدعی شده است که این قانون غیراخلاقی است و باعث تیره شدن روابط بین این رژیم و لهستان می‌شود.  

ادعای لاپید برای تصاحب زمین‌هایی که زمانی در مالکیت یهودی‌های ساکن لهستان بود در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست تجاوزکارانه شهرک سازی، فلسطینی‌ها را به زور از خانه‌هایشان بیرون می‌کند و هیچ حق و حقوقی برای آن‌ها قائل نیست.

 

نظر شما