گزارش طحان نظیف از ''گام بلند مجلس و شورای نگهبان''

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۲۱:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۰۵۱
گزارش طحان نظیف از ''گام بلند مجلس و شورای نگهبان''
طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان ارائه کرد.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، طحان نظیف در گزارش ۸۲ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

شورای نگهبان چهارشنبه دوم تیرماه سال ۱۴۰۰ داشت.

در این جلسه، بررسی «صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» در دستور کار شورا بود. پس از بررسی گزارش وزیر محترم کشور و ارائه گزارش معاون محترم اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و بعد از طرح مباحث مختلف در این خصوص، نهایتاً اعضای محترم شورای نگهبان با توجه به نتایج اعلام شده و با عنایت به اینکه این شورا گزارش موثری که بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد، دریافت نکرده بود، به استناد ماده ۷۸ و همچنین تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار دادند.

دستور بعدی شورا، بررسی «طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» بود. این طرح، طرح اصلاح قانونی است که در تیرماه سال ۱۳۹۸ و آیین‌نامه اجرایی آن در دی‌ماه همان سال به تصویب دولت به تصویب رسیده بود اما به خاطر برخی اشکالات در قانون و آیین‌نامه اجرایی آن اجرا نشده بود. بسیاری از کارشناسان با عنایت به دلایلی نظیر:

- سهولت تحریم محموله‌های صادراتی نفت‌خام
- دشواری تحریم فرآورده‌های نفتی
- ارزش افزوده بیشتر فرآورده‌های نفتی برای کشور
- اشتغال‌زایی بهتر با صادرات فرآورده‌های نفتی حتی در شرایط غیرتحریمی
- جلوگیری از خام‌فروشی فرآورده‌های نفتی

گسترش و تقویت پتروپالایشگاه‌ها را نیاز ضروری کشور می‌دانند؛ موضوعی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

اصلاحیه این قانون با رویکرد آسیب‌شناسی عدم اجرای قانون مذکور و باز نمودن گره‌های اجرایی از پیش پای سرمایه‌گذاران مردمی قدم بر داشته و تلاش نموده است به عنوان نمونه بحث تنفس خوراک در این قانون پیش‌بینی شده است؛ به این معنا که پس از بهره‌برداری این پالایشگاه‌ها، خوراک مورد نیاز آن‌ها برای مدتی (که به میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت آنها ارتباط دارد) بدون دریافت بها به آن‌ها تحویل داده می‌شود و مبلغ آن به‌عنوان تسهیلات (وام) از طرف صندوق توسعه ملی به حساب می‌آید و در طول زمان پرداخت می‌شود.

این طرح، ضمن رفع ابهام اجرایی در خصوص تنفس خوراک، پالایشگاه‌های با خوراک گاز مایع را هم مشمول اعطای تنفس خوراک کرده و همچنین حلقه‌های تکمیلی زنجیره فرآوری نفت و گاز را نیز گسترش داده است.

امیدوارم که با این اصلاحیه، اتفاقات خوبی در این عرصه مهم ملی رقم بخورد.

 

نظر شما