اظهارات جدید رئیس جمهور عراق درباره صادرات گاز ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۱:۳۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۰۱۶۰۶
اظهارات جدید رئیس جمهور عراق درباره صادرات گاز ایران
نخست وزیر عراق با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی دولت های گذشته در زمینه بحران برق عراق تصریح کرد که «برادران ما در جمهوری اسلامی ایران در تزریق گاز کم نگذاشتند با وجود اینکه دشواری هایی در دریافت بهای آن به علت تحریم های تحمیلی داشتند.»

به گزارش برنا؛ نخست وزیر عراق در نشست اول خود با تیم ویژه حل بحران برق عراق چند سوال را در این باره مطرح و تاکید کرد که «همه درباره حق ملت عراق اشتباه کردند» و در جای دیگری از سخنانش گفت که ایران تنها کشوری است که به شبکه انرژی عراق متصل است و «کوتاهی نکرده است» اما عراق باید به دنبال تنوع بخشی به منابع انرژی خود برای حل بحران برق باشد.

او به سال ها اشتباهات مسئولان پیشین اشاره کرد و گفت: «دولت من بهای سیاست های غلط و اتلاف اموال در طول ۱۷ سال در همه عرصه ها به ویژه انرژی را می دهد».  

الکاظمی دولت های پیشین عراق و برخی طرف های سیاسی این کشور را مورد سرزنش قرار داد و اشاره کرد که ممکن است برخی از آن طرف ها پشت پرده «عملیات های خرابکارانه» اخیر در بخش انرژی باشند.

نخست وزیر عراق گفت: شهروندان می پرسند چه کسی شبکه های انتقال انرژی را هدف قرار می دهد؟ چرا؟ آیا ما در برابر عملیاتی تخریبی با سرشتی سیاسی هستیم یا تروریستی؟ به این سوال ها بعد از پایان تحقیق (از سوی تیم ویژه حل بحران برق) پاسخ خواهیم داد.

وی اشاره کرد: برخی برادران ناراحت می شوند وقتی که می گوییم این دولت، بهای سیاست های غلط ۱۷ سال گذشته را می پردازد...من با منطق تبلیغات انتخاباتی سخن نمی گویم. این مسئولیت تاریخی و اخلاقی ما است که برای ملت روشنگری کنیم آنچه را دولت های پیشین از ترس خشم مردم عراق از روشن کردن آن عاجز شدند و حقیقت این است که همه باید پاسخگو باشند از دولت ها گرفته تا سیاسیون.

نخست وزیر عراق ادامه داد: من می پرسم چرا تصمیماتی برای اتصال برق عراق به کشورهای همسایه در طول این ۱۷ سال رخ نداد؟ ما دریافتیم که شبکه برق کشور فقط به جمهوری اسلامی ایران وصل است که البته (ایران) در این باره در حد توان کوتاهی نکرده است.

الکاظمی با تاکید بر اینکه «ایران هم حقوقی برای ملت خود قائل است» به بدهی های برق عراق (به ایران) و تحریم های آمریکا اشاره کرد و گفت: درباره اعطای تمام بدهی های ایران برای واردات گاز و برق جدی هستیم و به زودی پیشرفتی در این باره حاصل خواهد شد.

الکاظمی افزود: از یک سال پیش تاکنون تصمیم هایی برای اتصال برق عراق به همه کشورهای همسایه اتخاذ کردیم که نیازمند صبر و زمان است. شبکه های انرژی در همه جای دنیا به همسایگان وصل است اما این سوال پیش می آید که چه کسی می خواهد عراق را منزوی کند و مانع ارتباط برق آن شود؟ چرا در این ۱۷ سال نیروگاه های گازی ساختید در حالی که نمی توانستیم گاز آن را تامین کنیم؟ چرا در نیروگاه های دیگر مثل نیروگاه های خورشیدی سرمایه گذاری نکردید؟ چرا پرونده انرژی هسته ای تاکنون باز نشد؟

در پرونده گاز هم دیدیم که شبکه تامین، فقط به جمهوری اسلامی ایران مرتبط است. آنها (ایرانی ها) کوتاهی نکردند و با وجود دشواری ها برای دریافت بهای آن به علت تحریم های تحمیلی، به تزریق گاز ادامه می دهند. برای یافتن منابع گاز جایگزین از سایر کشورها، نیاز به وقت طولانی و زیربنا داریم.

الکاظمی همچنین از رایزنی های خود با فرانسوی ها برای تولید انرژی هسته ای مسالمت آمیز گفت.

 نخست وزیر عراق با تشدید مطالبات مردمی برای تامین برق و خاموشی یکباره در سرتاسر کشور تیمی برای مقابله با بحران تشکیل داده است که قرار است در اقدامی فوری و عملیاتی تدابیری اجرایی برای مقابله با این معضل اتخاذ کند.

مساله امنیت و اعتراضات برقی

این در حالی است که اعتراضات به قطع برق در برخی استان ها و شهرهای عراق مانند الناصریه از سرگرفته شده است.

در شبکه های اجتماعی به ویژه تویتر مطالبه ها همچنان داغ است و همزمان با فضای واقعی معیشت مردم در خانه هایی که به تعبیر برخی رسانه های عراقی تبدیل به «فر داغ» و «کوره های آتش» شده است، این مطالبه روز جمعه با هشتگ « #ماکوکهرباء » (برق نیست) در صدر ترندهای فعالان توییتر عراق قرار گرفته و بیشترین تعامل کاربران را به خود اختصاص داده است. چند روز پیش تر نیز درخواست مقتدا صدر برای برکناری وزیر برق عراق صدرنشین ترندهای توییتر در این کشور شد. وزیر برق عراق ماجد حنتوش هم برکنار شد اما جریان برق به مدار بازنگشت.

مساله امنیت خطوط انتقال برق به دولت عراق باری اضافی تحمیل کرده است.

روز پنجشنبه باز هم در استان صلاح الدین و مسیری که برق را از استان های شمالی عراق به بغداد می رساند، سه دکل در حمله تروریست ها تخریب شد تا در اوج گرمای عراق و نیاز مردم به انرژی، عرصه بر دولت عراق باز هم تنگ تر شود.

۴۰۰ میلیون دینار خسارت در ۱۰ روز

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق، چند روز اخیر را «سخت ترین روزهای شبکه برق عراق و کارکنان آن» می داند و می گوید تنها در ۱۰ روز گذشته (منتهی به عصر پنجشنبه) ۳۰ حمله تروریستی به دکل ها و نیروگاه های برق عراق رخ داده است. او البته به «اهداف سیاسی» از این اقدام نیز اشاره می کند.

العبادی تعداد «دکل های کاملا تخریب شده» را در ۱۰ روز گذشته ۱۵ عدد می داند و با استناد به سخنان امجد العقابی نماینده ائتلاف سائرون مقتدا صدر در پارلمان و عضو کمیسیون انرژی می افزاید: تعمیر و بازگرداندن هر دکل به شبکه برق ۲۵ میلیون دینار هزینه روی دست دولت می گذارد و ۴ روز کاری را به خود اختصاص می دهد. این یعنی خسارت حدودا ۴۰۰ میلیون دیناری( با احتساب هر دلار امریکا ۱۴۵۰ دینار عراق) در ۱۰ روز.

سقوط دکل ها یکی پس از دیگری به دست تروریست ها در وضعیتی صورت می گیرد که موج گرمای شدید در عراق نیاز به سیستم های سرمایشی را به اوج خود رسانده است و بحران برق، روز پنجشنبه گذشته، ادارات را هم در دستکم ۱۲ استان از ۱۸ استان عراق به تعطیلی کشاند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز