معاون اول رییس جمهور:

دولت به دنبال مدیریت مصرف برق است

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۲۰:۵۹:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۳۱۷۶
دولت به دنبال مدیریت مصرف برق است
معاون اول رییس جمهور با قدردانی از تلاش‌های وزارت نیرو و صبر و بزرگواری مردم در روزهای اخیر به دلیل خاموشی‌ها تأکید کرد: تمام بخش‌های دولت در صحنه هستند تا مردم که در شرایط تحریم و کرونا فشار زیادی را تحمل می‌کنند در زمینه مدیریت مصرف برق به گونه‌ای عمل شود که به زندگی مردم آسیبی نرسد.

به گزارش برنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) پس از جلسه بررسی خاموشی های اخیر و تصمیم گیری در خصوص نحوه مدیریت مصرف برق در کشور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه امیدواریم با تصمیمات گرفته شده در بخش خانگی حداقل خاموشی اعمال شود و یا اصلاً شاهد قطع برق مشترکین خانگی نباشیم، افزود: باید طبق دستور رییس جمهور خاموشی ها در شبانه روز و در ساعت محدود انجام شود و حداقل از ۴۸ ساعت قبل به اطلاع مردم برسد.

جهانگیری تصریح کرد: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده مشکل خاموشی ها در کشور به حداقل ممکن برسد.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه صنعت برق از صنایع مهم و پیشرو در کشور است ادامه داد: طی سال های گذشته حجم سرمایه گذاری بسیار زیادی در این صنعت انجام شده است تا جایی که ظرفیت تولید برق نیروگاه های حرارتی و آبی در کشور ۸۵ هزار مگاوات است که در دنیا جزو ظرفیت های بالا به حساب می آید و از نظر ظرفیت نیروگاهی در ردیف چهاردهم جهان هستیم که نشانگر جایگاه بالای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

 جهانگیری با بیان اینکه از ظرفیت ۸۵ هزارمگاواتی به جهت عملیاتی و با احستاب ظرفیت نیروگاه های آبی در حال حاضر ۵۲ هزار مگاوات استفاده می شود، ادامه داد: ظرفیت تولید برق نیروگاه های آبی ۱۲ هزار مگاوات است که به دلیل خشکسالی سال جاری و وضعیت سدها و همچنین پیش بینی آب شرب در اندازه دو تا سه هزار مگاوات از ظرفیت آنها استفاده نمی شود و از این بابت در استفاده از نیروگاه های آبی با محدودیت زیادی مواجه هستیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین به افزایش دمای کره زمین به ویژه منطقه خاورمیانه اشاره و تأکید کرد: طبق آمار وزارت نیرو در حدود ۶۴ هزارمگاوات مصرف برق فعلی کشور است که با تولید ۵۳ هزار مگاواتی، شاهد فاصله یازده هزار مگاوات کسری هستیم.

جهانگیری تصریح کرد: طبق مصوبه قبلی دولت در خصوص مدیریت مصرف برق در کشور باید مصرف واحدهای پرمصرف به ویژه بخش صنعت از ساعات پیک مصرف برق کشور به ساعات دیگر منتقل شود و وزارت نیرو موظف است ساعات اوج مصرف را به ساعات دیگر تقسیم نماید و طبق مصوبه دولت در خردادماه به وزارت نیرو اجازه داده شده تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور افزود: طبق مصوبه دولت باید ساعات اداری در کشور در زمان افزایش مصرف برق تغییر یابد و دمای اتاق در ادارات کمتر از ۲۵ درجه نباشد و در تعطیلات نیز باید واحدهای سرمایشی ادارات خاموش شوند و در صورت عدم رعایت این اقدامات مسئولیت متوجه روسای ادارات است که باید برخوردهای لازم نیز در این زمینه صورت پذیرد.

جهانگیری با بیان اینکه علیرغم مصوبه خردادماه دولت به دلیل خشکسالی و افزایش دما با کسری روبرو شدیم، ادامه داد: به دلیل افزایش مصرف برق خاموشی های اخیر در کشور صورت گرفت و مردم از این ناحیه اذیت شدند که رییس جمهور نیز از مردم شریف ایران عذرخواهی کرد چرا که مردم با این خاموشی ها با فشارهای زیادی روبرو شدند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تصمیمات دولت در خصوص خاموشی های اخیر ادامه داد: وزیر نیرو تا سه هفته آینده از اختیارات کامل برخوردار است و طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی دولت می تواند اختیارات را به وزیر نیرو واگذار کند و در زمان حوادث این چنینی دستورات وزیر نیرو برای کل کشور و استانداران لازم الاجراست.

جهانگیری در خصوص دیگر مصوبه این جلسه تأکید کرد: به مردم اطمینان می دهیم که وزارت نیرو برق بخش های مهم و ضروری از جمله بیمارستان ها را قطع نمی کند و در تماسی که با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتم تمام بیمارستان های دولتی و غیردولتی دارای برق اضطراری هستند و وزیر نیرو هم دستور داده است تا برق بیمارستان ها قطع نشود.

معاون اول رییس جمهور در خصوص تصمیمات دولت و مصوبات این جلسه در زمینه برخورد با دستگاه های ماینر و تولیدکننده رمز ارزها در کشور تصریح کرد: طبق مصوبه قبلی دولت باید فعالیت بخش های محدودی در کشور که مجوز استخراج رمز ارز داشتند متوقف شود و در هیچ یک از ساعات شبانه روز مجاز به استخراج رمز ارز نیستند و در صورت فعالیت این واحدها، مجوز آنها لغو خواهد شد.

جهانگیری در خصوص فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز در کشور خاطرنشان کرد: مقرر شد با هماهنگی شورای تأمین استان ها، کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و وزارت نیرو با تحلیل میزان برق مصرفی واحدها، وزارت اطلاعات با فعالیت گسترده و همچنین وزارت ارتباطات با ابزارهای تشخیصی مختص به خود این واحدهای غیرمجاز را شناسایی کنند و از فعالیت آنها جلوگیری به عمل آورند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در خصوص میزان مصرف برق در کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد که در سال جاری به دلیل خشکسالی و مسایل دیگر، میزان مصرف برق افزایش یافته اما به نظر می رسد مصارف غیرطبیعی دیگر برق در کشور از ناحیه دستگاه های ماینر باشد که با هماهنگی قوه قضاییه و شورای امنیت کشور و تصمیم هیئت دولت مقرر شد تا با این واحدهای غیرمجاز برخورد شود.

جهانگیری همچنین ادامه داد: استانداران به عنوان نماینده عالی دولت مکلف هستند برای مدیریت مصرف برق در کشور با هماهنگی وزارت نیرو همکاریهای لازم را انجام دهند و وزیر نیرو نیز در این زمینه دستور اعمال محدودیت های مصرف برق در کشور را داده است که دستورات وزیر نیرو تعیین کننده و همانند دستور دولت است و استانداران که همواره در مدیریت بحران ها نقش کلیدی داشتند در این شرایط حساس کشور با وزارت نیرو همکاری های لازم را داشته باشند تا سیاست های دولت اجرایی شود.

معاون اول رییس جمهور اعمال محدودیت های مصرف برق در بخش صنعت را از دیگر مصوبات مهم این جلسه برشمرد و ادامه داد: واحدهای صنعتی تا سه هفته آینده که در شرایط حساسی به لحاظ مصرف برق هستیم می توانند از این فرصت به عنوان تعطیلات تابستانی استفاده کنند و همچنین به وزارت نیرو اجازه داده شده است که به واحدهای صنعتی اعلام کند بیشتر از ده درصد برق مصرف نکنند و با متمردین از این دستور که ممکن است به کل شبکه برق کشور لطمه جدی وارد کنند، برخورد می شود.

جهانگیری با قدردانی اقدامات کارشناسان صنعت برق که تلاش کردند در سال های گذشته شبکه برق کشور دچار حادثه جدی نشود، ادامه داد: باید تمامی دستگاه ها و ارکان کشور با وزارت نیرو همکاری کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در خصوص کاهش مصرف بخش های صنعتی توافقات لازم را انجام داده اند و از امشب محدودیت های بخش صنعت اعمال می شود تا به شبکه برق کشور آسیبی وارد نشود.

معاون اول رییس جمهور از مسئولین وزارت نیرو خواست تا در تعامل با مردم دلایل خاموشی های اخیر را به خوبی توضیح دهند تا مردم بدانند که چه مسایل و مشکلاتی در نحوه توزیع و مصرف برق در کشور وجود دارد.

جهانگیری تأکید کرد:‌ هر گاه با مردم صحبت کردیم و مشکلات را با مردم صادقانه در میان گذاشتیم توانسته ایم با همکاری مردم صبور و بزرگوار ایران از مشکلات و بحران ها به خوبی عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور در پایان تأکید کرد: از مردم می خواهیم که با صرفه جویی در مصرف برق و خاموش کردن دستگاه های برقی اضافی با کاهش مصرف برق، دولت را برای عبور از شرایط سخت فعلی یاری نمایند.

معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در جمع خبرنگاران در جلسه بررسی دلایل خاموشی های اخیر و راهکارهای مدیریت مصرف برق در کشور با قدردانی از مجموعه پرسنل وزارت نیرو تأکید کرد: کارکنان وزارت نیرو جزو فداکارترین پرسنل دولت هستند و مردم ایران همواره قدردان تلاش های آنها می باشند.

جهانگیری در این جلسه تأکید کرد: باید با همکاری دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط و همچنین اجرای مصوبات دولت هر چه سریعتر خاموشی ها در کشور مدیریت شود.

در این جلسه که با حضور وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، و نیرو برگزار شد راهکارهای مدیریت مصرف برق و نحوه توزیع در کشور بحث و بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

معاون اول رییس جمهور پیش از این جلسه از مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران که وظیفه پایش و کنترل شبکه سراسری برق ایران را بر عهده دارد بازدید و تأکید کرد: سیستم پایش و کنترل شبکه سراسری برق کشور جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که با وجود فشار تحریم های بین المللی با همت جوانان نخبه ایرانی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند به خوبی به کار خود ادامه می دهد.

 

نظر شما