تهدید کننده احیای برجام از نگاه تروئیکای اروپایی

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۷:۴۷:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۳۲۳۵
وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام عصر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد ابراز نگرانی و ادعا کردند که این اقدام نتیجه مذاکرات وین درباره احیای برجام را تهدید می‌کند.

«دومینیک راب»، «هایکو ماس» و «ژان به گزارش برنا، «ایو لودریان» وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد ادعا کرده‌اند که تصمیم ایران «نقض جدی» تعهدات این کشور تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این بیانیه ادعا کرده است: ایران به لحاظ مدنی به تحقیق، توسعه و تولید (اورانیوم فلزی تا غنای ۲۰ درصد) که یک گام کلیدی در توسعه سلاح اتمی بشمار می‌رود نیاز معقولی ندارد.

دیپلمات های اروپایی در این بیانیه تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی تا غنای ۲۰ درصد را در شرایطی که هنوز تاریخ مشخصی برای از سرگیری مذاکرات وین درباره احیای برجام مشخص نشده، «بیشتر نگران کننده» خوانده‌اند.

آن‌ها از ایران خواسته‌اند تا بدون فوت وقت تمام اقداماتی که ناقض برجام است متوقف کرده و به مذاکرات وین با نگاه رسیدن به نتیجه سریع بازگردد. آنها می‌افزایند: «ما به طور مکرر تاکید کرده‌ایم که زمان به نفع کسی نیست. ایران با این گام نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات وین را به رغم پیشرفت‌هایی که تاکنون در شش دور مذاکرات به دست آمده تهدید می‌کند»

نظر شما