رئیس جمهور:

مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است/ برق خوردنی نیست که انکار کنیم/ برجام پشتوانه ده ها طرح برای افتتاح بود/ مشکلات را لاینحل جلوه ندهیم

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۰:۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۳۳۴۱
مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است/ برق خوردنی نیست که انکار کنیم/ برجام پشتوانه ده ها طرح برای افتتاح بود/ مشکلات را لاینحل جلوه ندهیم
رئیس جمهور گفت: فردا مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح می کنیم، یکی از طرح های ما ۱۲۰۰ اعتبار می خواست که با برجام این پول حاصل شد. ده ها طرح افتتاح کردیم که پول همه آنها از برجام تامین شد.

به گزارش برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلات ایجاد شده در روزهای اخیر در زمینه تامین و توزیع برق کشور، افزود:  مهم این است که علت های اصلی فاصله موجود بین واقعیت و مطلوب را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و برای رفع آن مشکل تلاش کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه پیش بینی ها گاهی دقیق نیست و ممکن است با حوادث طبیعی و غیر طبیعی از جمله سیل و زلزله ، خشکسالی و تحریم و جنگ اقتصادی مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، اظهار داشت: درمورد کمبود برق در کشور باید ریشه مشکلات را بشناسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موفقیت در حوزه های مختلف باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد، گفت: بدون سرمایه و با دست خالی نمی توان کاری انجام داد و امروز باید برای مردم توضیح داده شود که مشکل چیست و چرا نمی توانیم به اندازه کافی سرمایه وارد بازار کشور کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز 200، 300 میلیارد دلار طرح آماده بزرگ در کشور برای سرمایه گذاری درحوزه های مختلف زیر ساختی و توسعه ای از جمله آب داریم که مطالعات آن صورت گرفته و حتی جانمایی آن هم انجام شده است، گفت: بدلیل نبود سرمایه و سرمایه گذار اجرای این طرح ها با مشکلاتی مواجه است .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امیدواریم از 12 مرداد به بعد هماهنگی کاملی بین سه قوه کشور ایجاد شود و با هماهنگی های لازم، وضع بهتر شود، گفت: متاسفانه دولت مانند مرغی است که در عروسی و عزا سربریده می شود.

دکتر روحانی با اشاره به بلاتکلیف ماندن لوایح موسوم به "اف. ای. تی. اف" در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تا این موضوع حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد و هیچ سرمایه گذاری اعم ازداخلی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه ها نخواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر پول در اختیار نداشته باشیم و نتوانیم بخاطر FATF با بانک‌های جهان رابطه برقرار کنیم، در نتیجه سرمایه کافی نخواهیم داشت و نمی‌توانیم طرح های بزرگ را نهایی کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: معتقدم FATF موضوعی مربوط به داخل کشور است و می‌توانیم آن را حل و فصل کنیم و روابط را با بانک‌ها تغییر دهیم. در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسأله تحریم باقی مانده است که این دست خودمان است. البته یک بخشی هم دست دیگران است ولی اصل خودمان هستیم همین هفته می‌توانیم تصمیم بگیریم و تمام کنیم. می‌تواند ماه‌ها هم ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید مسایل اساسی کشور را فراموش کرده و به فرعیات بچسبیم، اظهار داشت: برق در دولت یازدهم و دوازدهم به اندازه معمول دولت‌های پیشین اضافه شده است. لذا از نمایندگان مجلس و مسئولین قوه قضائیه خواهش می‌کنم که از بیان حرف‌های غیردقیق در این زمینه خودداری کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به تأثیر خشکسالی، افزایش گرمای هوا و افزایش تولید بخش صنعتی در ایجاد مشکلات برقی، اظهار داشت: وقتی مصرف بخش صنعتی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است  معنایش این است که صنعت کشور توسعه پیدا کرده است و بخاطر توسعه در این عرصه‌ها بود که توانستیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم و امروز هم برای رفع مشکلات موجود در برق کشور تصمیماتی اتخاذ کردیم که برخی مراکز بزرگ صنعتی برای 2، 3 هفته تعطیل شده یا ساعات کاری خود را کاهش دهند.

رئیس جمهور با ارایه آماری از صادرات و واردات غیرنفتی کشور در 8 سال گذشته و مقایسه آن نسبت به 8 سال دولت قبل گفت: میزان واردات در 8 سال قبل از این دولت 421 میلیارد دلار بود و در این دولت به 367 میلیارد دلار کاهش یافت و در مقابل صادرات غیرنفتی نیز در آن دولت 218 میلیارد دلار بود  که در دولت یازدهم و دوازدهم به 346 میلیارد دلار رسیده است و فقط در سال 99 بیش از 11 میلیارد دلار در پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام دادیم.

دکتر روحانی گفت: به واسطه اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه صنعت، انرژی، صادرات گاز و برق و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، توانستیم در مقابل جنگ اقتصادی مقاومت کنیم. لذا اگر مشکلی پیش می‌آید باید به گونه‌ای سخن بگوییم که منجر به حل مشکلات شود و به نوعی جلوه داده نشود که کشور به نقطه لاینحل رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه  شب گذشته وضع برق نسبت به 2، 3 شب قبل از آن بهتر بوده است، گفت: اگر نیاز به خاموشی بود، حتماً باید ساعات و محل آن از قبل به مردم اعلام شود و تلاش دولت این است که با تصمیماتی که اتخاذ کرده برق منازل قطع نشود.

دکتر روحانی در ادامه مردم را به صرفه‌جویی در مصرف برق توصیه کرد و گفت: اینگونه مشکلات برای مردم رنج‌آور است اما بدانند که در این نوع موارد دولت بیش از مردم رنج می‌برد. در عین حال نباید به‌ گونه‌ای سخن گفته شود که هیچ اقدامی در حوزه برق و نیروگاه انجام نشده است در حالی که حدود 20 هزار مگاوات برق در این دولت به ظرفیت کشور اضافه شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از صدا و سیما می‌خواهم در این مسأله با وزارت نیرو در حوزه تبلیغات و توضیح مسایل همراهی و همکاری داشته باشد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سخنم را از تأسف بخاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند آغاز می‌کنم و درمورد تصمیماتی که اتخاذ شده توسط معاون اول رئیس جمهور در جلسه دیروز و امروز در هیأت وزیران توضیح می دهم.

منتها یک نکته مهم‌تری را در آغاز بحث مطرح کنم و آن اینکه همواره بین واقعیت‌هایی که روزانه در جامعه می‌بینیم با آنچه که مطلوب ما است همیشه فاصله وجود دارد. باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم یا برداریم اگر امکان‌پذیر است.

معمولاً بین مطلوب و واقعیت موجود بدون فاصله نخواهد بود. همیشه فاصله‌هایی وجود دارد و وقتی فاصله وجود دارد مهم این است که ریشه‌های اصلی و علت‌های اصلی این فاصله و مشکل را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

ممکن است حادثه و مسأله ای پیش بیاید دستگاه ما با یک معضلی مواجه شود. ممکن است حوادثی در کشور پیش بیاید و قابل پیش‌بینی باشد یا نباشد و با سیل و زلزله، خشکسالی، جنگ اقتصادی و کرونا مواجه شویم.

برخی از اینها قابل پیش‌بینی نبود مثلاً 3 الی 6 ماه پیش می‌گفتند فروردین 98 ، 25 استان همزمان با سیل بی‌نظیر مواجه می‌شود. به این صورت قابل پیش‌بینی نبود در همین حدی بود که پیش‌بینی‌ها می‌نوشت از حد نرمال کمی بالاتر است. از حد نرمال کمی بالاتر تا سیل خیلی فاصله دارد آن هم سیلی که بیاید جاده و پل را ببرد و زندگی مردم را دچار مشکل کند.

بنابراین پیش‌بینی‌ها گاهی دقیق نیست، در دنیا هم گاهی اینجور است پیش‌بینی‌ها خیلی دقیق نیست و مردم  با مشکلات فراوان مواجه  می شوند.

در اینگونه مسایل مثل مسأله برق، کمبود برق و امثال اینها، باید ریشه مشکلات را  لمس کنیم که چه است.

در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. هر چه را که مورد نظر مردم است. اگر تولید می‌خواهیم در بخشی باید سرمایه‌گذاری شود. اگر می خواهیم در بخش کشاورزی تولید ویژه ای را انجام دهیم. باید سرمایه‌گذاری و کار شود.

اگر در بخش صنعت می‌خواهیم تولید خاصی مورد نظر ما باشد باید سرمایه‌گذاری باشد. سرمایه‌گذاری یکی از اصول اساسی است. بدون سرمایه با دست خالی نمی‌شود کاری را انجام داد. می‌شود شعار بی‌محتوا شعار اگر می‌خواهد با محتوا باشد. نیازمندی‌هایی داریم یکی از آن نیازمندی های مهم، سرمایه است. البته چیزهای دیگر هم نیاز داریم در کنار آن که باید ضمیمه شود که بتواند تحول اساسی را ایجاد کند.

اینکه چرا نمی توانیم به اندازه کافی سرمایه در بازار ایران بیاوریم و سرمایه را مستقر کنیم، این باید کاملاً  برای مردم توضیح داده شود و اینکه نیازمندی‌های ما برای سرمایه چقدر است و چقدر طرح آماده داریم. برای سرمایه‌گذاری، 200، 300 میلیارد دلار طرح آماده برای سرمایه‌گذاری داریم و می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم طرح‌هایش هم آماده است چه در برق، آب، تصفیه آب، فاضلاب، سدسازی، پتروشیمی، گاز، نفت، فولاد و آلومینیوم‌اش و هر چه که شما می‌خواهید بگویید طرح‌های بسیار فراوانی وجود دارد که این طرح‌ها هم مطالعه شده نه اینکه همین‌جوری بگوییم طرح، طرحی است که کار و مطالعه شده، حتی جانمایی شده و مکانش مشخص شده است.مثل آب شرق.

همانطور که شما می‌دانید، برای اینکه آب دریا را شیرین کنیم و به شرق کشورمان و فلات قاره ببریم، همه‌اش پیش‌بینی شده و معلوم است. بخشی از آن اجرا شده بخشی‌ هم در حال اجراست. شما هر چه در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنید حاصل بیشتری به دست ما می‌آید.

در سرمایه‌گذاری مشکل ما چیست؟ در داخل برخی مشکلات است که می‌شود حل و فصل کرد اگر همه با هم هماهنگ باشند و دستگاه قانون‌گذاری، دولت،  همه با هم باشند، آن مشکلات از بین می‌رود .ان‌شاء الله امیدواریم از 12 مرداد به آن طرف، هماهنگی کاملی بین سه قوه بوجود بیاید، البته بعضی‌ها از شغل‌شان می‌افتند و بیکار می‌شوند، دیگر انتقادهای عجیب و غریب و غیرمنصفانه آنها تعطیل می‌شود. اما در عین حال یک هماهنگی است. به قول معروف از یک تفکر، جناح و فکر، ان‌شاء الله امیدواریم وضع بهتر شود.

برخی از مشکلات در سرمایه گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است. اگر قوا، هم فکر و هم نظر شوند، وقتی هم‌نظر نیستند می‌ماند.

یک بحثی به نام FATF  بود  که دولت تصمیم گرفت و لوایح‌اش را آماده کرد لوایح‌اش را به مجلس برد مجلس شورای اسلامی همکاری کرد و تصویب شد، رفت شورای نگهبان هم همکاری کرد، یک جای دیگر گیر افتاد. جای دیگری که اصلاً فکر نمی‌کردیم گرفتار شد.

FATF  به دست نیامد، حالا FATF نتیجه‌اش چه می‌شود، تا این مسئله حل نشود روابط ما با بانک‌های دنیا دچار مشکل است. ممکن است نظرات مختلف باشد، یکی بگوید نه بهتر است که FATF نداشته باشیم کاری به نظر ندارم، این یک واقعیت است در اقتصاد کشور، ببینید بیش از 190 کشور دنیا  بانک هایشان داخل چارچوب FATF  عمل می‌کنند، همه هم داخل هستند. 2 کشور هستیم که بیرونیم یکی کره شمالی است و یکی ایران است. ما به داخل برگشتیم در دولت یازدهم و همین لوایح که دچار مشکل شد دو مرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم.

ریسک کشور بالا می‌رود. وقتی ریسک کشور بالا می‌رود چه کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند. این روشن باشد. سرمایه‌گذار داخلی یا سرمایه‌گذار خارجی، آخرش بانک است که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند. کسی همچین سرمایه‌ای ندارد. برای یک میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردن، کسی همچین پولی ندارد یا باید بانک داخلی به میدان بیاید اگر می‌تواند بدهد یا بانک خارجی به میدان بیاید یا صندوق توسعه بیاید. یکی از اینها باید بیاید پول را بیاورند و الا کسی که می‌خواهد کار عظیم و بزرگ انجام دهد پول داخل جیبش نیست که بیاید مصرف کند.

مثلا همین فردا  طرح بسیار عظیمی در کرمان افتتاح می‌شود و فردا پنج‌شنبه‌ای است که طرح بسیار بزرگی داریم. کوره بلند که فردا افتتاح می‌شود، تقریباً اولین بار است که بعد از انقلاب، کوره بلند را افتتاح می‌کنیم فردا در استان کرمان، مجموعاً 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح می‌کنیم.

یکی از این طرح‌ها که بیش از 24 هزار میلیارد تومان است همین طرح کوره بلند است، یک میلیارد و 200 میلیون دلار اعتبار می‌خواسته چه جوری؟ با برجام حاصل شد. وقتی توافق برجام حاصل شد، این پول هم حاصل شد والا، این کوره بلند را نداشتیم. این کوره بلند را که فردا افتتاح می‌کنیم برای برجام است.

کما اینکه ده‌ها طرح در سال 99 افتتاح کردیم همه‌اش برای برجام بود. چرا؟ برای اینکه وقتی شما نفت می‌فروشید قادرید نفت بفروشید، 38 درصد پول این نفت می‌رود در صندوق آن وقت با صندوق توسعه پول به سرمایه گذار داده می‌شود و آدم‌هایی که می‌خواهند در بخش‌های مختلف از جمله برق، آب، فولاد و پتروشیمی و هر جایی که لازم است سرمایه گذاری کنند.

وقتی صندوق شما پول ندارد، الان طرح‌هایی است که صندوق هم تصویب کرده و آماده است، اما مانده است و نمی‌شود اجرایش کرد، بخاطر اینکه پولش نیست. پس چه پول داخلی برای صندوق، چه پول داخلی برای بانک‌ها، پول خارجی برای بانک‌های خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم، حالا که در جنگ اقتصادی پیروز شدیم، تحریم را هم برداریم، بتوانیم FATF  را نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این سریع‌تر حل می‌شود. اینجا دست خودمان است.

وقتی اینجا دست ما است - به هر دلیلی. حق و ناحق را نمی‌خواهم بحث کنم -وقتی اجرا و عمل نمی‌کنیم و پول و بانک خارجی در اختیار ما نیست صندوق توسعه خالی است و نفت نمی‌توانیم بفروشیم با بانک‌ها نمی‌توانیم رابطه خوب داشته باشیم. بخاطر FATF ، نتیجه‌اش این می‌شود که سرمایه نیست.

وقتی سرمایه نیست طرح‌های بزرگ را نمی‌شود اجرایی و عملیاتی کرد. همین الان در همین جلسه، قبل از بحث ما آقای دکتر اردکانیان توضیح داد که 16 هزار مگاوات طرح برق در حال اجراست 15 هزار مگاوات طرح برق همه کارهایش انجام شده و در بخش فاینانس است، پول می‌خواهد. این 16 هزار مگاوات یک جوری پولش تأمین شده در حال اجراست و اجرا می‌شود. 15 هزار مگاوات دیگر آماده است، فاینانس‌اش آماده است.

در همین طرح‌های آب و برقی که در سال‌های اخیر در دولت دوازدهم بود 4.5 میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود تحریم ترامپ آمد، با خروج ترامپ از برجام اینها معطل شد و قطع شد. 4.5 میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم بخاطر اینکه این رفت عقب.

خواستم این نکته را به طور اساسی  مردم عزیز مطلع باشند چون هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که سربریده می‌شود در عروسی و عزا دولت است. می‌گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود کارآمدی کم و زیاد بود. هیچ‌کس نمی آید در آنجا توضیح دهد که ریشه این مشکلات کجاست.

به نظر من FATF دست خودمان است. یعنی مربوط به داخل خودمان است می‌توانیم فردا FATF را حل کنیم. روابط ما با بانک‌ها تغییر می‌کند. در جنگ اقتصادی پیروز شدیم مسأله تحریم باقی مانده است دست خودمان است. یک بخش‌اش هم دست دیگران است ولی اصل ما هستیم همین هفته می‌توانیم تصمیم بگیریم، تمام کنیم. می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند، آن بحث دیگری است.

می‌خواهم بگویم این مسایل اساسی را از یاد نبریم و فراموش نکنیم به فرعیات نچسبیم، البته نمی‌خواهم بگویم الان وارد یک مشکلی اگر شدیم به نام برق، بگوییم مشکل برق برای FATF و جنگ اقتصادی است و هیچ مسئولیتی نداریم، برق در دولت دوازدهم و یازدهم به اندازه معمول دولت‌های پیش و کمی بیشتر، اگر سال‌های قبل را نگاه کنیم در هر سالی 1775 مگاوات برق تولید می‌شده و به ظرفیت آن اضافه می‌شده، به طور معمول 1700 مگاوات بوده است، الان 2500 مگاوات است یعنی در این 8 سال بیش از معمول دولت‌های پیش علیرغم تحریم و کرونا سرمایه گذاری شده و ظرفیت حاصل شده است. در برنامه ششم که 24 هزار مگاوات برق بر ظرفیت‌اش اضافه شده 19732 مگاوات آن برای دولت یازدهم و دوازدهم است. طرحش معلوم است.

یک وقتی در جلسه‌ای بحث شد و یکی از نمایندگان مجلس شبهه‌ای داشت، آقای دکتر نوبخت همان جلسه رفت آمار و ارقام، همین 19732 مگاوات را با تمام نیروگاه‌هایی که افتتاح شده ارائه کرد، گاهی وقت‌ها یک چیزهایی عجیب و غریب می شنویم.

خواهش می کنم از نمایندگان مجلس، قوه قضائیه، حرفی که می‌زنیم دقیق باشد. یک دفعه کسی می‌گوید هیچ چیز افتتاح نشده است. در این دو سه ماه، دو نیروگاه برق را خودم  افتتاح کردم یادم هست در چند ماه اخیر در سال 99 در شیروان افتتاح برق داشتیم در هریس هم افتتاح داشتیم یکی بخار بود یکی گازی بود. پس ما مرتب در حال افتتاح هستیم مردم مرتب می‌شنوند هر روز نیروگاه‌های متعدد افتتاح می شود، نیروگاه تجدیدپذیر، نیروگاه غیرتجدیدپذیر است همه اینها افتتاح می‌شود و مردم شاهد هستند و مشاهده می‌کنند و می‌بینند و  در قسمت‌های دیگر همینطور است، کارهای دیگری که در سراسر کشور انجام می‌گیرد بر این مبناست.

اما در عین حال در این 11 سال و هفت‌، هشت ماهی که گذشت هیچ مشکلی به این صورت برای برق نداشتیم در سالهای قبل هم نداشتیم یا مشکل اینطوری در سالهای پیش نبود در این یکی دو ماهه گاهی این مشکلات که پیش روی ما قرار گرفت دلایل مختلفی دارد البته بعضی از کشورهای دیگر هم در همین ایام دچار مشکلاتی شبیه مشکل ما شدند مثلا چین الان در برق دچار مشکلات شده که در 10 سال اخیر بی سابقه بوده، آمریکا دچار مشکلات در برق شده در بسیاری از ایالت‌های آن که بی‌سابقه بوده و دیدید در خبرها و اعلام شده است.

ممکن است کشورهای دیگر هم در یک مقطعی به دلایلی مشکل پیدا کنند کاری به آن ندارم ما هم به خاطر خشکسالی به خاطر اینکه آب سدهای ما الان بسیار کمتر از سالهای قبل هست ، بنابراین برق‌آبی‌های ما نمی‌تواند فعال باشد، حرارت و گرما زیاد است وقتی گرما زیاد باشد مصرف وسایل سرمایشی بیشتر می‌شود اینها تاثیرگذار است.

در صنعت یک حرکت خوب و بزرگ انجام شده و این حرکت خوب در صنعت افتخارآمیز است، وقتی می‌گوییم مصرف برق بالا رفته گاهی خوشحال کننده است وقتی می‌گویند در بخش صنعت مصرف برق زیاد شده خوشحال‌کننده است یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. وقتی مصرف برق صنعت ما امسال  نسبت به پارسال 10 درصد بالا رفته است معنای آن این است که صنعت توسعه پیدا کرده است و افتخار می‌کنیم.

وزرای صمت ما از دولت یازدهم و دوازدهم و وزیر امروز، همه اینها تلاش کردند کار بزرگی انجام گرفته در بخش صنعت، فولاد، مس، آلومینیوم کارهای بزرگی انجام گرفته، در بخش پتروشیمی کار بزرگی انجام گرفته است. مردم ما بدانند ما با این سختی‌ها و مشکلاتی که در جنگ اقتصادی توانستیم کشور را اداره کنیم یک بخش بزرگ بار بر دوش این واحدهای صنعتی بزرگ بود که برای ما ارزآوری انجام می‌دانند. الان آمار و ارقام را نگاه کنید در صادرات غیرنفتی و واردات غیرنفتی، در دولت نهم و دهم هشت سال قبل از دولت ما، 421 میلیارد دلار واردات بود، در دولت یازدهم و دوازدهم این واردات 367 میلیارد دلار شده، صادرات غیرنفتی در دولت قبل در هشت سال قبل از ما 218 هزار میلیارد دلار بوده در این دولت 346 میلیارد دلار بوده یعنی 128 میلیارد صادرات غیر نفتی اضافه شده این 128 میلیارد در صادرات غیرنفتی از کجا اضافه شده، عمدتا در پتروشیمی و فولاد و بخش‌های مختلف، البته بخش‌های دیگر هم هستند، فراورده و همه در کنار هم دست به دست هم دادند که به این نقطه رسیدیم، کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

ما در فقط در یک سال 99  در پتروشیمی بالای 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم یعنی افتتاح‌هایی که در سال 99 برای پتروشیمی انجام گرفت، 16،17 پتروشیمی و همچنین تامین خوراک اینها در سال 99 انجام شد سرمایه‌گذاری آن بیش از 11 میلیارد دلار بوده، کار بزرگی در این قسمت‌ها شده، همه اینها باعث شد این پتروشیمی، همین‌که 11 میلیارد سرمایه‌گذاری شده 5 میلیارد درآمد سالانه آن است.

اینها باعث شد که توانستیم بایستیم، مقاومت کنیم، صنعت بوده آمده ایستادگی کرده، انرژی بوده آمده ایستادگی کرده، صادرات گاز، صادرات برق بوده همه اینها دست به دست هم دادند صادرات فرآورده، پتروشیمی، فولاد بوده همه اینها در کنار هم توانستیم جبران کنیم، جلوی صادرات نفت ما را گرفتند توانستیم از یک راه دیگری بتوانیم جبران کنیم و عمل و مشکل را حل کنیم.

این کار عظیم و بزرگ انجام شده حالا اگر مشکل و مساله‌ای پیش می‌آید اعم از دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه، سایرین، همه، حرفهایی که می‌خواهیم در یک مشکلی بزنیم اولا طوری بزنیم که مشکل را حل کنیم،  به مردم امید بدهیم، طوری جلوه ندهیم که کشور به نقطه لاینحل رسیده، اینطور نیست مشکلی هست، پیش می‌آید، مردم هم زجر و رنج می‌بینند، خسارت می‌بینند باید آن را حل کرد.

دیشب دیدید وضع برق ما در کشور نسبت به دو سه شب قبل خیلی آرام بوده، دیشب مشکلی نبوده مردم در برق خانگی تقریبا مشکل نداشتند به خاطر این است که تصمیماتی اتخاذ شد البته این تصمیمات هم سخت است و آسان نیست وقتی می گوییم یک مرکز بزرگ صنعتی برای دو هفته، سه هفته خاموش بشود یا ساعت کار خود را تقلیل دهد آن هم برای سخت و مشکل است اما در عین حال چاره نبوده.

امروز هم ما اختیارات دولت را اصل صدو سی و هشتی در اختیار چند نفر از وزرا قرار دادیم که انشاءالله بتوانند راجع به برق تصمیم بگیرند و مشکلی برای مردم پیش نیاید اگر هم خاموشی لازم بود حتما از قبل باید به مردم اعلام و گفته شود، ساعت و محل آن باید دقیق باشد اگر نیاز به خاموشی بود  اگر هم نبود چه بهتر. تلاش ما این است که برق منازل حتی‌الامکان خاموشی داده نشود ولی اگر ضروری بود از قبل باید اعلام شود تا همه اینها بدانند چگونه است.

اوج بار مصرفی ما همیشه در سالهای پیش یک روند صعودی ملایمی داشته مثلا در سال 97، 57 و خورده‌ای بوده و 98 هم 57 و خورده‌ای بوده منتها آنجا 270 است و اینجا 861 است در 99 58 و خورده‌ای بوده، 1400 که می‌رسیم از 60 به بالا می‌رویم 62 هزار مگاوات و بعد کم کم 65 هزار و 66 هزار، یک مرتبه اوج بار مصرفی ما زیاد می‌شود پس از یک طرف تولید به خاطر وضع نیروگاه‌های برق آبی کم شده است از یک طرف مصرف زیاد شده هم به خاطر رشد صنعت هم به خاطر گرمای شدید هم یک چیزهایی مثل رمزارز و اینهایی که گفته شده اینها هم موثر و تاثیرگذار بوده اینها همه دست به دست هم داده به این نقطه رسیده است.

من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که اینگونه مشکلات برای مردم رنج آور است برای ما هم تحمل آن بسیار سخت است، ما بیش از مردم در اینگونه حوادث رنج می‌بریم، وزیر مسوول بیش از ما رنج می‌برد همه در حال تلاش و کوشش هستند اما در عین حال کسانی نیایند طوری صحبت کنند و بگویند کاری نشده، اقدامی نشده، اینها دروغ است 20 هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است. یک نفر چطور می‌تواند 20 هزار مگاوات برق را بخورد و بگوید نیست مگر این خوردنی است؟ 20 هزار مگاوات برق

اضافه شده چرا غیردقیق حرف می‌زنیم، چرا غیردقیق صحبت می‌کنیم؟

در معدن یک کار عظیم و بزرگ انجام گرفته، کاری که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و این معادنی که عده‌ای به اسم خودشان ثبت کرده بودند و سالها رها بود آمدیم از اینها گرفتیم و در مزایده گذاشتیم 6 هزار معدن، این دستور مقام معظم رهبری بود. حالا یک فرد بی خبر و بی اطلاع نمی‌داند و تحریک می‌شود. من خواهش می‌کنم از همه که در گفتارمان دقت بیشتری به خرج بدهیم.

و در پایان هم از صدا و سیما می‌خواهم که در این مساله همراهی و همکاری کند و آنچه مورد نظر وزارت نیرو است با هماهنگی وزارت نیرو در تبلیغات، در بیان مسائل، در توضیح مسائل کمک کند و هم مردم عزیز کمک کنند. به هر حال مردم می‌توانند مقداری در حدی که در مشکلات قرار نگیرند مصرف را مقداری کم کنند آن مصرف کم ممکن است برای آن خانه، برای آن یک خانه خیلی مشکل زیادی ایجاد نکند ولی وقتی جمع می‌شود میلیون‌ها خانه این کار را می‌کنند سرجمع تاثیر بسیار خوبی دارد.

 انشاءالله بتوانیم با مشکلات کمتری از این هفته‌ها عبور کنیم، هفته‌های پایانی دولت است دلمان می‌خواهد در شرایطی دولت را تحویل بدهیم که مشکلات کشور یا نباشد یا در حداقل ممکن باشد تا انشاءالله دولت سیزدهم بتواند به وظایف خود بهتر عمل کند انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

نظر شما