روسیه:

افغانستان محور اجلاس وزیران خارجه سازمان شانگهای خواهد بود

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۲۱:۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۰۴۸۱۹
افغانستان محور اجلاس وزیران خارجه سازمان شانگهای خواهد بود
بختیار حکیم اف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای گفت : در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که بزودی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود، اوضاع افغانستان و طرح کمک به این کشور محور اصلی مذاکرات خواهد بود.

به گزارش برنا، حکیم اف روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری تاس با بیان اینکه اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای ۱۳ و ۱۴ جولای ( ۲۲ و ۲۳ تیر) در شهر دوشنبه برگزار می شود، اظهار داشت: وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای در این اجلاس بطور سنتی مسائل مربوط به مقدمات اجلاس سران این سازمان را بررسی می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد که اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۱۶ و ۱۷ ماه سپتامبر (۲۵ و ۲۶ شهریور) در پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد. 

 

 حکیم اف با بیان اینکه در اجلاس وزیران خارجه سازمان شانگهای مسائل مهم منطقه ای و بین المللی بررسی می شود، اظهار داشت: بدیهی است که باتوجه به وضعیت پیچیده افغانستان، در وهله اول سیر اوضاع این کشور بررسی خواهد شد.

 

وی گفت: بحث ها در مورد افغانستان در اجلاس عمومی وزیران خارجه سازمان شانگهای و دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس در دوشنبه و نیز دیدارهای برخی اعضای سازمان شانگهای با هیات دولت افغانستان صورت خواهد گرفت. 

 

 نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد که انتظار می رود وزیر خارجه افغانستان در این اجلاس شرکت کند و طرف تاجیکستانی که ریاست اجلاس را برعهده دارد اعلام کرده است که دولت افغانستان دعوت برای شرکت وزیر خارجه این کشور در اجلاس دوشنبه را پذیرفته است. 

 

وی افزود: در اجلاس دوشنبه، طرح پیشنهادی ازبکستان برای انجام اقدامات مشترک برای کمک به بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان بررسی خواهد شد. 

 

 حکیم اف گفت: بر این باوریم که این سند باید در همه وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط بررسی و در سطح نخست وزیران تایید شود و باید آن را خوب و جدی تنظیم کرد. 

 

 این مقام روس پیشتر گفته بود که در مذاکرات آتی وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان در شهر دوشنبه بیانیه مشترکی را در مورد اوضاع افغانستان تصویب می کنند.

 

سازمان همکاری‌ شانگهای (Shanghai Cooperation Organization)، با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه شانگهای ۵ پا به عرصه ظهور گذاشت.

 

در سال ۲۰۰۵ سه کشور ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم آن درآمدند. ایران نیز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ درخواست عضویت دائم را ارائه کرد.

 

افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند. از ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، نپال، کامبوج، ترکیه و سریلانکا نیز به صف متقاضیان عضویت در این سازمان پیوسته‌اند.

 

در هفته های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن تر کرده است. 

 

برخی از رسانه های غربی به نقل از طالبان اعلام کرده اند که ۸۵ درصد از خاک افغانستان به کنترل این گروه در آمده است.

 

اما این گزارش با واکنش دولت افغانستان مواجه شده و گفته است که اگر این سخنان طالبان درست باشد، چرا رهبران این گروه همچنان در پاکستان حضور دارند.

 

 رهبران طالبان قصد دارند طی یک ماه توافقنامه صلح با دولت رسمی افغانستان منعقدکنند، علی رغم این واقعیت که آنها قصد دارند سرزمین هایی را که به گفته خودشان ارتش بیگانه از جمله آمریکا از آنها خارج شده اند را در اختیار خود بگیرند.

 

گروه طالبان مدعی است که در دو ماه گذشته ۱۶۰ شهرستان افغانستان را به کنترل خود درآورده است.

 

در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده و طالبان افغانستان توافقنامه آتش بس را امضا کردند. بر اساس این توافق نامه، نیروهای آمریکایی قرار است تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، قصد خود را برای تجدید نظر در توافق نامه ها با طالبان اعلام کرده است.

نظر شما