رئیس جمهور:

در روزهای پایانی دولت پرونده مسکن مهر به طور کامل جمع شود/ تسهیلات مسکن به عهده دولت است/ در این دولت ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شد

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۱:۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۲۰۵۵۴۰
در روزهای پایانی دولت پرونده مسکن مهر به طور کامل جمع شود/  تسهیلات مسکن به عهده دولت است/ در این دولت ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شد
رئیس جمهور گفت: یکی از تاکیدات دولت احیای بافت فرسوده و باز افرینی شهری بود در این زمینه تلاش زیادی انجام شد و 375 هزار و 232 واحد در بافت فرسوده احیا شد و 534 هزرا واحد تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن انجام گرفته است.

به گزارش برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در هشتادمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و آیین افتتاح طرح های ساخت مسکن وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور، تاکید کرد: دولت در زمینه تامین مسکن مردم مسئولیت سنگینی بر دوش دارد تا تسهیلات لازم را در این زمینه برای مسکن مردم بویژه جوانان فراهم کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: در آغاز فعالیت این دولت با تعهد دولت قبل در زمینه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در قالب طرح مسکن مهر مواجه بودیم که حدود یک سوم آن توسط دولت قبل البته با نقص هایی در بخش خدمات تکمیل شده بود و دو سوم کار در این زمینه بر دوش این دولت قرار گرفت که کار بسیار سختی بود اما با تلاش های صورت گرفته از سوی آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی و تکمیل واحدهای مسکونی، این طرح تقریبا رو به اتمام است.

رئیس جمهور یکی از تاکیدات دولت یازدهم و دوازدهم را احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز کارهای زیادی انجام شده و ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی در بافت فرسوده احیا شده است.

رئیس جمهور اولین اقدام در زمینه ساخت واحدهای مسکونی شهرک‌ها و شهرهای جدید را موضوع طراحی و توجه به معماری دانست و اظهار داشت: ایران از لحاظ معماری ملت خلاقی بوده و آثار تاریخی بی‌نظیری در این زمینه به جا مانده است. مکان‌یابی درست و استفاده از مصالح مناسب از موارد مهمی است که باید در حوزه ساخت و ساز مورد توجه جدی قرار بگیرد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت باید زمین مناسب در جای مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مردم و سازندگان قرار دهد و از تخریب زمین‌های زراعی، باغات، مراتع و جنگ‌ها جلوگیری کند، لذا مکان‌یابی و معماری ۲ اصل مهم برای ساخت مسکن است که بایستی توسط دولت مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: از لحاظ مالی نیز بانک‌ها باید کمک‌های لازم را انجام دهند و وزارت مسکن بایستی تلاش کند واحدهای مسکونی به قیمت مناسب در اختیار جوانان و مردم قرار بگیرد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: واحدهای مسکونی را باید مردم بسازند و وظیفه دولت این است که کمک کند تا زمین مناسب با توجه به طراحی و معماری مناسب و با وام در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه واحدهای روستایی تلاش زیادی انجام شده است. همچنین در مقاوم‌سازی و تکمیل واحدهایی که در حوادثی مانند سیل و زلزله تخریب شده بودند، اقدامات مهم و بزرگی انجام شده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حلول ماه مبارک ذی‌الحجه و مخصوصاً روزی که به نام مولای متقیان امیرالمؤمنین و حضرت صدیقه کبری(س) تعلق دارد که روز ازدواج آنها به همین مناسبت، روز ملی ازدواج نامگذاری شده را خدمت مردم عزیز و بزرگوار سرزمین ایرانمان تبریک عرض می‌کنیم.

 افتتاح امروز، هشتادمین افتتاحی است که خداوند توفیق داد و انجام دادیم و امروز در مجموع ۵۱ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در سراسر کشور از مسکن‌های متفاوت که نام برده شد در محله‌های مختلف کشور عزیزمان ایران افتتاح شد و بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم یک تلاش مضاعفی برای مسأله مسکن بوجود آمد.

اهمیت مسأله مسکن به این است که مردم بتوانند زندگی آرامی داشته باشند بعد از اشتغال و ازدواج، یا قبل ازدواج مسأله مسکن حائز اهمیت است.

اشتغال و مسکن دو امر بسیار مهم برای زندگی است که همزمان با ازدواج یا بعد و قبل ازدواج انجام می‌گیرد. در این زمینه دولت مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد که حداقل تسهیلات لازم را برای مسکن مردم فراهم کند.

وقتی شروع به کار کردیم. با یک تعهدی مواجه بودیم که دولت قبل انجام داده بود. کاری نمی‌توانستیم بکنیم و ناچار بودیم تعهد دولت قبل که تقریباً یک سوم آن تعهد انجام گرفته بود و دو سوم‌اش باقیمانده بود را انجام دهیم . از مسکن مهری که ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکن بود، حدود ۷۷۰ هزار تکمیل شده بود، که خدمات آن ۷۷۰ هزار هم که تکمیل شده بود، ناقص بود.

بنابراین حدود یک سوم کار انجام گرفته بود و دو سوم کار بر دوش این دولت قرار گرفت. کار سختی بود که این محله‌های مسکونی را تکمیل کنیم. خدمات مانند آب و برق و گاز و جاده و مدرسه و سایر خدمات که مردم برای زندگی روزمره‌ خودشان نیازمند هستند را هم برسانیم.

الحمدالله با آمدن آقای مهندس اسلامی و تلاش و کوشش فوق‌العاده‌ای که در این زمینه انجام داد و از ابتدا هم قول‌هایش به مردم این بود که مسکن مهر را تکمیل کند و به آنها تحویل دهد. الحمدالله تقریباً رو به اتمام است و چیزی باقی نمانده و امیدواریم در این روزهای پایانی این پرونده را به طور کامل جمع کند که مردم بتوانند زندگی راحتی داشته باشند.

در کنار این برنامه یکی از تأکیدات دولت، احیای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بود. در این زمینه تلاش زیادی انجام گرفت، مجموعاً ۳۷۵ هزار و ۲۳۲ واحد در بافت فرسوده احیا شده است.

یعنی در کنار آن رقم یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد مسکونی که تکمیل شده، ۳۷۵ هزار هم در بافت فرسوده در اختیار مردم قرار گرفته است در این زمینه دولت خدماتی انجام داده و کارهایی را خود صاحبان و مالکان انجام داده و تکمیل کردند و ۵۳۴ هزار واحد هم تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن انجام گرفته که از این تعداد، ۴۰ هزار واحد ، تکمیل شده و مشغول بهره‌برداری است ،بقیه هم در حال اقدام و در مسیر تکمیل است. این هم پروژه بسیار مهمی بوده که آغاز شده و ماهانه از امروز به بعد به طور منظم به افتتاح می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

برای مسکن اقدامات زیادی لازم است. توضیحی که در این جلسه داده شد که شورای عالی شهرسازی و معماری چه اقداماتی باید انجام دهد، در واقع، اولین اقدام، اقدام این معاونت است یعنی باید یک طرح بسیار خوبی برای ساختن واحدهای مسکونی و یا شهرک‌ها و شهرهای جدید داشته باشیم.

هر چه این طرح، دقیق‌تر و کامل‌تر باشد. مسکن زودتر و بهتر ساخته می‌شود. اگر معماری دقیق و درستی نسبت به این ساختمان‌ها انجام بگیرد، مصرف آب و برق‌، انرژی و گاز‌اش کمتر خواهد بود.

علیرغم اینکه ایران از لحاظ معماری ملت خلاقی بودند و وقتی به ۵۰۰ الی ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردیم ، محاسبات بسیار دقیق ریاضی برای ساختمان‌سازی داشتند.

ساختمان تخت جمشید ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شده، ببینید طراحی که شده برای اینکه چه جور آب به همه واحدهای مسکونی برسد، فاضلاب چه جوری دفع شود، کار بسیار دقیق و زیبایی که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در ایران انجام گرفته است.

در اصفهان معماری ۵۰۰ سال پیش را می‌بینید که این معماری چقدر حساب شده و دقیق است، هنوز هم شاید به این زیبایی کمتر داشته باشیم، معماری که یک طرف‌اش مسجد، یک طرفش بازار، یک طرفش حکومت است همه را در یک میدان بسیار عظیم دور خودش جمع کرده است.

همه اثری که در اصفهان و در این میدان بزرگ و عظیم نقش جهان می‌بینیم ، در سایه آن معماری خوب است. اگر شهرسازی و طراحی خوب نبود و محاسبات دقیق نبود، همچین اثری بعد از ۵۰۰ سال به این زیبایی باقی مانده است.

در ایران همیشه سیل و زلزله بوده است بناهای قدیمی بطور دقیق مکان‌یابی شده است به نحوی که یک مسجد عظیم و بزرگ که برای ۷۰۰، ۸۰۰ سال پیش است هنوز سالم مانده است یا در مکانی ساختند که آنجاها کمتر زلزله می‌آید. یعنی دقیقا‌ً اینها را محاسبه کردند. اینکه اصفهان پایتخت ایران شد ، دقیقاً محاسبه شده بوده که مرکز کشور باشد تا دفاع بهتری داشته باشد از نظر آب و هوا و از نظر اینکه آب به اندازه کافی در آن مکان وجود داشته باشد و از نظر زلزله، هم محاسبه شده بود .

در حالی که می‌بینیم در تهران، بیشتر برج‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه در جاهایی ساخته شده که اگر از قبل روی آن فکر می‌شد، روی گسل ساخته نمی‌شد خیلی از این طرح‌ها تغییر پیدا می‌کرد.

بنابراین مسأله معماری و شهرسازی بسیار اهمیت دارد و بزرگترین مسئولیت دولت است که باید در این زمینه انجام دهد.

سرمایه‌ای که دولت در اختیار دارد، زمین است. دولت باید زمین مناسب در جای مناسب و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد. اگر جایی افرادی هستند در عسرت هستند مجانی یا با قیمت کم و خدمات لازم در اختیار آنها گذاشته شود و نگذاریم زمین‌هایی که باید غذای مردم را در آینده تأمین کند. یعنی باغات، زمین‌های زراعی، مراتع، جنگل‌ها، تصرف شود و از بین برود.

از زمینی استفاده کنیم که مناسب مسکن است و برای مسکن باید در نظر بگیریم بنابراین مکان‌یابی و معماری دو اصل مهم برای مسأله ساختمان است و البته مسأله بعدی مسأله مالی است که بانک‌ها به کمک بیایند و یاری کنند.جوان‌ها در آغاز زندگی‌شان از نظر مالی در مشکلات هستند بانک‌ها باید اینها را یاری کنند و وزارت مسکن باید تلاش کند که این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب و ارزان در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

آقای مهندس اسلامی محاسباتی که کردند، گفتند سالانه حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم البته ممکن است مقداری بیشتر باشد، چون بعضی‌ها هستند که یک واحد مسکونی ندارند، بخاطر ییلاق و شرایط خاص، واحد مسکونی دومی داشته باشند ولی اگر بخواهیم واحد مسکونی ضروری یک واحد برای یک خانواده در نظر بگیریم، پس باز هم باید حداقل سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی درست کنیم و این خیلی زیاد است. این ۵۰۰ هزار واحد معنی‌اش این است در یک دولت ۲ میلیون واحد مسکونی در دو دولت ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود و در هیچ دولتی تا حالا نبوده است.

دولت موظف نیست که خانه را بسازد اما تسهیلات به عهده دولت است. یعنی زمین مناسب را باید دولت کمک کند. وام را دولت باید کمک کند در طراحی‌ها دولت باید کمک کند. البته در دولت یازدهم و دوازدهم الحمدالله در زمینه روستایی هم کار بسیار زیادی شده است. برای بخش‌های روستایی که ساختمان‌ها، مقاوم‌سازی شود، کار بسیار بزرگی بنیاد مسکن انجام داد.

در سیل و زلزله تقریباً همه واحدهایی که تخریب شده بود، تکمیل شده و در اختیار مردم قرار داده شده است.

عدد اینها هم عدد بسیار زیادی است. در زلزله غرب کشور واحدهای مسکونی شهری و روستایی، ساخته و در اختیار مردم قرار داده شد که کار عظیم و بزرگی بود . آن واحدها را حساب کنید با بافت فرسوده با واحدهای طرح اقدام ملی مسکن، با تکمیل واحدهای مسکن مهر، در مجموع یک رقم قابل ملاحظه‌ است ممکن است از ۴ میلیون که می‌گویم باید ۲ دولت واحدهای مسکونی آماده کند، یک مقدار فاصله داشته باشد.

البته واحدهای مسکونی را خود مردم باید بسازند و این اشتباه است که دولت واحد مسکونی بسازد و به مردم بدهد. واحد مسکونی را باید مردم بسازند، دولت باید زمین مناسب و ارزان و وام در اختیار آنها بگذارد و به آنها کمک کند.در طراحی و خدمات هم به آنها کمک کند. چون خدمات بسیار مهم است، خدمات را هم دولت باید آماده کند و انجام دهد.

پس دولت باید قدم‌های مهمی را در زمینه مسکن بردارد و قدم‌هایی هم به عهده مردم است. امیدواریم این روند تا پایان دولت که هفته‌های پایانی دولت است ادامه پیدا کند. دولت سیزدهم هم بتواند همین مسیر را با شرایط بهتری ادامه دهد. ان‌شاء الله مردم بتوانند صاحب مسکن مناسب برای زندگی مناسب خودشان باشند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز