اعتراف بورل به زوال در روابط اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۳:۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۲۰۵۶۶۶
اعتراف بورل به زوال در روابط اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی
حملات ددمنشانه و وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه که ده‌ها کشته در فلسطین برجای گذاشت، به تعبیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منجر به زوال در روابط تل‌آویو با اتحادیه اروپا شد.

به گزارش برنا، جوسپ بورل در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران به سفر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به بروکسل اشاره کرد و گفت که حضور او فرصت خوبی برای مرور تحولات خاورمیانه و تجدید روابط دوجانبه است که در گذشته خراب شده بود.

 «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که به بروکسل سفر کرده دیروز با جوسپ بورل دیدار کرد و امروز هم ملاقات‌های جداگانه‌ای را با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد داشت.

در جریان ملاقات روز گذشته بورل و لاپید دو طرف پیرامون طیف مختلفی از مسائل روابط دو جانبه و منطقه‌ای به ویژه مناقشه با فلسطین گفت‌وگو کردند. به گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، بورل بر اهمیت از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطین تاکید کرده است.  

این درحالیست که نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شدند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرد

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت ماه در یک نشست سه ساعته به طور  اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای نیمه جان و بدون محکومیت جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها خواستار برقراری آتش‌بس شده بود. بورل در این زمینه گفته بود: اولویت با توقف خشونت‌ها و اجرای آتش بس است اما بعد از آن باید افق سیاسی جدیدی را باز کنیم که به احیای روند صلح خاورمیانه که برای مدت طولانی متوقف شده است، منجر شود.

او همچنین به از سرگیری انتخابات فلسطین اشاره و تصریح کرد که کسی نباید در برگزاری انتخابات مانع ترشی کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانسته و از این مساله ابراز ناخرسندی کرده بود.

امروز وزرای امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی در بروکسل دورهم جمع‌شده‌اند تا پیرامون مجموعه‌ای از تحولات بین‌المللی از جمله وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور گفت‌وگو کنند. ریاست این نشست بر عهده جوسپ بورل خواهد بود و او در پایان خبرنگاران را در جریان مذاکرات دیپلمات‌ها قرار خواهد داد.

 

نظر شما