آیین‌نامه رعایت حقوق پیروان «صابئین مندایی» روی میز دولت

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۴:۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۲۰۵۷۲۰
آیین‌نامه رعایت حقوق پیروان «صابئین مندایی» روی میز دولت
معاونت حقوقی رییس جمهوری آیین‌نامه رعایت حقوق پیروان صابئین مندایی ایران را با توجه به اهمیت حقوق مساوی برای همه مردم ایران از هر قوم و قبیله بدون هرگونه تبعیض تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

به گزارش برنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت،  صابئین مندایی یکی از اقلیت‌های دینی ایران هستند که بیشتر در جنوب غربی ایران و استان خوزستان سکونت دارند و جمعیتشان در ایران حدود ۲۵ هزار نفر و در خوزستان حدود ۸ هزار نفر است. در آیه ۶۲ سوره بقره، آیه ۶۹ سوره مائده و آیه ۱۷ مبارکه حج قرآن کریم، دین صائبی از جمله ادیانی است که مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین باتوجه به فتوای مقام معظم رهبری نیز صابئین در حکم اهل کتاب بوده و هرگونه مراوده، معامله و معاشرت با آنها جایز است.

علاوه براین، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا (بند ۶ اصل دوم) را به عنوان یکی از پایه‌های ایمانی نظام جمهوری اسلامی دانسته که ضمن پیش‌بینی حقوق مساوی برای همه مردم ایران از هر قوم و قبیله بدون هرگونه تبعیض (اصل ۱۹)، بر تساوی همه ملت در برابر قانون و داشتن حقوق مساوی (اصل ۲۰) تاکید کرده است.

با این اوصاف، دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف شده‌اند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل کنند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند (اصل ۱۴). افزون بر این، براساس منشور حقوق شهروندی، همه شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند (ماده ۷) و اعمال هرگونه تبعیض ناروا به ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است (ماده ۸) و در نهایت، توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و ... ممنوع است. (ماده ۱۰)

ضمن اینکه مطابق ماده واحده اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم مصوب ۱۳۱۲ «نسبت به احوال شخصیه و حقوق ارثیه و وصیت ایرانیان غیرشیعه که مذهب آنان به رسمیت شناخته شده محاکم باید قواعد و عادات مسلمه متداوله در مذهب آنان را جز در مواردی که مقررات قانون راجع به انتظامات عمومی باشد به طریق ذیل رعایت کنند.

۱- در مسائل مربوط به نکاح و طلاق عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که شوهر پیرو آن است،

۲- در مسائل مربوطه به ارث و وصیت عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهب متوفی،

۳ – در مسائل مربوط به فرزند خواندگی عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که پدرخوانده یا مادرخوانده پیرو آن است.

با عنایت به مراتب فوق، معاونت حقوقی رییس جمهوری آیین‌نامه رعایت حقوق پیروان صابئین مندایی ایران را تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

گفتنی است، این آیین‌نامه مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت طی می‌کند.​

نظر شما