روسیه:

تلاش آمریکا برای حضور نظامی در آسیای میانه نفع امنیتی ندارد

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۵:۱۸:۴۳
کد خبر: ۱۲۰۵۷۶۸
تلاش آمریکا برای حضور نظامی در آسیای میانه نفع امنیتی ندارد
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا در تلاش است تا پس از ترک افغانستان، حضور نظامی خود را در منطقه آسیای میانه تضمین کرده و بر اوضاع تاثیرگذار باشد اما این تلاش پاسخگوی امنیت در منطقه نیست.

به گزارش برنا، لاوروف روز دوشنبه در باره گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایالات متحده می تواند نیروهای خود را از افغانستان به آسیای میانه منتقل کند،  اظهار داشت: فکر نمی کنم ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در آسیای مرکزی پاسخگوی منافع امنیتی منطقه باشد.

سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی  با «ماریام المهدی»، وزیر امور خارجه سودان که مسکو بسر می برد،  گفت: استقرار تاسیسات نظامی آمریکا در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ( CSTO) مستلزم تأیید این سازمان است؛ هیچ کدام از کشورها چنین درخواستهایی را ارائه نداده اند.

روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، بلاروس،  قزاقستان، قرقیزستان اعضای اصلی این پیمان نظامی و افغانستان و صربستان هم عضو ناظر هستند.

لاوروف: آمریکا با رها کردن شمار زیادی تجهیزات، عجولانه در حال ترک افغانستان است.

اعلام آمادگی سودان برای استقرار یگ پایگاه نظامی سوریه در این کشور 

لاوروف همچنین گفت: سودان در حال آماده سازی برای روند تصویب توافق نامه با روسیه در مورد ایجاد یک مرکز لجستیکی برای نیروی دریایی روسیه در خاک خود است.

وی گفت:  مسکو از اقدامات انجام شده برای آماده سازی اجلاس جدید روسیه و آفریقا به طرف سودانی اطلاع داد.

لاوروف همچنین گفت که روسیه از تلاش های رهبران سودان برای دستیابی به توافق ملی در دوره انتقالی توسعه این کشور حمایت می کند.

 

نظر شما