فرانسه: اروپا برای وضع تحریم جهت تسریع تشکیل دولت لبنان به توافق رسید

۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۱:۳۶:۵۸
کد خبر: ۱۲۰۵۹۱۱
فرانسه: اروپا برای وضع تحریم جهت تسریع تشکیل دولت لبنان به توافق رسید
وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه شب در ادامه دخالت کشورش در امور داخلی لبنان گفت: اتحادیه اروپا برای وضع تحریم در راستای فشار برای تشکیل دولت لبنان به توافق رسیده است.

به گزارش برنا؛ از خبرگزاری "اسپوتنیک"، جان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه افزود: کشورهای اتحادیه اروپایی با اجماع سیاسی به این توافق رسیدند که یک چارچوب قانونی برای اعمال تحریم‌های پیش از پایان ماه جاری میلادی؛ یعنی پیش از سالگرد انفجار بندر بیروت وضع کنند.

وی افزود که این تحریم‌ها با هدف فشار به مقامات لبنانی برای تشکیل کابینه و نیز انجام اصلاحات لازم و ضروری صورت می‌گیرد.

لودریان بدون اشاره به نقش مخرّب کشورش به همراه آمریکا در به بن‌بست کشاندن تشکیل کابینه لبنان مدعی شد: لبنان ماه‌هاست خود را نابود کرده است و ملت آن در یک شرایط فاجعه‌باری زندگی می‌کنند.

وی افزود: ماه‌هاست به صورت مکرر از مقامات لبنانی درخواست تشکیل [فوری] دولت و انجام اصلاحات لازم و ضروری را کرده‌ایم.

اظهارات مداخله جویانه لودریان در امور لبنان ساعاتی پس از آن مطرح می‌شود که «مصطفی علوش» نائب رئیس جریان «المستقبل» لبنان گفت که سعد الحریری مأمور تشکیل کابینه لبنان، اواخر هفته جاری [از تشکیل کابینه] انصراف خواهد داد.

همزمان با این رویداد،«ولید البخاری» سفیر عربستان در بیروت امروز (دوشنبه) با «دورتی شیا» سفیر آمریکا و «آن گریلو»سفیر فرانسه در بیروت دیدار و درباره لبنان گفت وگو کرده است.  

لبنان پس از انفجار بندر بیروت که ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ رخ داد، وارد یک بحران سیاسی شده است؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

دخالت‌های مقامات فرانسوی در امور لبنان تازگی ندارد، "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه نیز ۲ روز پس از انفجار بندر بیروت به این شهر سفر کرد و در سخنانی غیر دیپلماتیک و مداخله‌جویانه، با تعیین ضرب‌الأجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی اعلام کرد که اگر تا ماه سپتامبر (شهریور۹۹) اصلاحات انجام نشود، خود مسؤولیت این اصلاحات را برعهده خواهد گرفت.

مکرون ۱۲ شهریور نیز در مصاحبه مطبوعاتی که در کاخ "صنوبر" پایتخت لبنان برگزار شد، گفته بود، نیروهای سیاسی لبنان به وی قول داده‌اند که دولت جدید را ظرف ۱۵ روز آینده تشکیل دهند و نقشه راهی را برای اصلاح اقتصاد کشور تهیه کنند.  

با وجود ادعای لودریان اما بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی منطقه، دخالت‌های خارجی در مسیر تشکیل دولت را از مهمترین عوامل مشکل آفرین لبنان می‌دانند که فرانسه به همراه آمریکا و عربستان بیشترین نقش را در افزایش این مشکلات ایفا کرده‌اند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز