دلیلی که شورای نگهبان نمی‌تواند علل رد صلاحیت را منتشر کند

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۱۴:۳۳:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۷۲۶۶
دلیلی که شورای نگهبان نمی‌تواند علل رد صلاحیت را منتشر کند
معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها به قانون عمل می کند؛ اما در مواردی به دلایل امنیتی و اطلاعاتی نمی‌توان علت رد صلاحیت را منتشر کرد و همین امر باعث شده در برخی موارد فرد سوء استفاده کرده و اعلام کند که شورا دلیل رد صلاحیت را اعلام نمی کند.

به گزارش برنا، ابوالفضل درویشوند در گردهم‌آیی و تبادل نظر با مدیران رسانه‌ای استان که پیش از ظهر امروز به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان برگزار شد، گفت: یکی از جفاهایی که از ابتدای تصویب قانون اساسی در حق شورای نگهبان شده این است که وظیفه اصلی شورای نگهبان به حاشیه رانده شده و وظیفه‌ای که اصلا تناسبی با این نهاد ندارد نماد و نمایانگر این نهاد شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: اصولا کسی شورای نگهبان را نمی‌شناسد افرادی هم که آشنایی دارند، معمولا موضوع انتخابات و نظارت استصوابی و رد  و تایید صلاحیت را  مدنظر قرار می‌دهند؛ این درصورتی است که نظرات شورا غالبا به نفع شهروان است اما نمود بیرونی ندارد.

وی عنوان کرد: یکی  از دلایل عدم آشنایی با شورای نگهبان و اقدامات آن عدم اطلاع رسانی فعالیت‌های شورا و ضعف در رسانه‌ای شدن است که البته طی چند سال اخیر این موضوع درحال بهبود است و شورای رسانه‌ای راه اندازی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: فعالیت علمی شورای نگهبان نیز طی دهه اخیر مد نظر قرار گرفته و جامعه علمی می‌داند که فعالیت‌های شورای نگهبان علمی و بررسی شده است.

وی بیان کرد: مواردی بوده که هر سه قوه خواستار تصویب مصوبه‌ای بودند؛ اما شورای نگهبان مانع آن شد؛ چرا که حق مالکیت شهروندان را نفی می‌کرد.

درویشوند افزود: انتخابات موضوعی سیاسی است و از این رو آن را به یک نهاد حقوقی واگذار کرده‌ایم تا درباره آن نظر دهد.

وی درباره اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداها اظهار کرد: شورای نگهبان قانون را انجام داده؛ اما در مواردی به دلیل اهمیت امنیتی و اطلاعاتی نمی‌توان دلایل را عمومی منتشر کرد؛ حتی مصادیقی نیز وجود دارد که دلایل رد صلاحیت به فرد اعلام شده اما فرد اعلام می‌کند که شورا این موضوع را به من اعلام نکرده و می‌داند که امکان اعلام آن بصورت عمومی وجود ندارد.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: راهکار این موضوع اصلاح قانون است که در مجلس قبلی پیگیر آن بودیم؛ اما وقتی مصوبه به یک مرحله رسید نمایندگان تصویب مصوبه را به استانی شدن منوط کردند و به همین راحتی مصوبه تصویب نشد؛ این درحالی است که سه سال ایرادات قانون  بررسی شده بود و در نهایت با یک اراده جلوی این مصوبه گرفته شد.

وی ابراز کرد: در یک دهه اخیر در پژوهشکده شورای نگهبان سعی شده زبان حقوقی شورا به زبان عمومی تبدیل شود که در بخش قوانین و مقررات موفقیت آمیز بوده؛ اما در بخش انتخابات به دلیلی سیاسی بودن این موفقیت به دست نیامده و به دست نمی‌آید، چرا که راه‌کار آن چیز دیگری است.

این مقام مسئول بیان کرد: در برخی کشورها سیستم نظارتی برای نمایندگان وجود دارد که اگر فرد رفتار نامتعارف داشت با او برخورد شود؛ اما چون در قانون اساسی کشور این موضوع وجود ندارد در مواردی با مشکل مواجه می‌شویم.

وی اظهار کرد: شاهد این هستیم حل مشکلاتی که در جامعه مشاهده می‌شود را به شورای نگهبان ارجاع می‎دهیم؛ در موضوع شورا و نمایندگان وقتی تخلفی صورت می‌گیرد باید ساز و کاری در نظر بگیریم.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: در برخی موارد افراد بدون هیچ عقبه‌ای و با رای خود رئیس جمهور می‌شود و نماینده مجلس می‌شود و هیچ گونه پاسخگویی ندارد ساختار تشکل یافته‌ای نست که مسئولیت آن را بپذیرد تا زمانی که این اتفاق نیفتد فرد متصدی شده و پاسخگو نیست چون از جایی نیامده است و اعلام می‌کند که مستقل آمده؛ درصورتی که  اگر مستقل باشد یعنی کسی نیست که از او حمایت کند و پشتوانه و تیمی ندارد.فردی که صبح انتخابات ثبت نام می‌‎کند و می‌گوید اکنون احساس تکلیف کرده‌ام یعنی اصلا نمی‌داتم قرار است چه کاری انجام دهم نه برنامه‌ای دارم و نه شخصی دارم  که تیم داشته باشم، اما وقتی تشکل یافته باشد تشکل این کار را انجام می‌دهد.

درویشوند ادامه داد: در مصوبه پیشنهادی مطرح شده بود که موارد تخلف در دیوان عالی کشور بررسی شده و در صورت احراز تخلف در تایید صلاحیت بعدی مورد نظر قرار گرفته و یا فرد از نمایندگی عزل شود که این موضوع به دلیل تعارض منافع در صحن مجلس رای نیاورد؛ در واقع مجلس به عنوان قانونگذار در تصویب قوانین خود را محدود نمی‌کند.

وی در مورد جوانگرایی در شورای نگهبان گفت: نهادهایی که مرجع قضاوتی و سیاست‌گذری هستند نباید ماهیتا جوان باشند؛ البته باید از نظرات آن‌ها استفاده شود و این موضوع در شورای نگهبان تحقق پیدا کرده و جوانگرایی وجود دارد.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: در نهاد مشورتی و مسئولیت پژوهشکده حتی به دهه هفتادی‌ها نیز اعتماد شده و به به آن‌ها مسئولیت واگذار شده است؛ در بخش حقوقدانان نیز از جوانان استفاده شده است.

وی عنوان کرد: در بخش فقیهان باید افرادی باشند که  در مراجع قم بعنوان فقیه پذیرش داشته باشند؛ در حال حاضر آقای آملی لاریجانی نسبت به قشری که در آن قرار دارد جوان است؛ در واقع باید شرایط سنی فقهای شورا به نحوی باشد که جایگاه فقهی داشته باشند.

او تاکید کرد: شورای نگهبان شعار نمی‌دهد و عمل می‌کند، به عنوان نمونه در  رابطه با شفافیت از سال ۹۰ سامانه شفافیت در دسترس عموم قرار گرفته و نظرات شورا درباره مصوبات که ذی نفع شخصی ندارد با ذکر نام اعضا در اختیار عموم قرار دارد؛ اما این موضوع رسانه‌ای نشده و به همین دلیل حتی جمع نخبگان نیز از این موضوعات اطلاع ندارند؛ البته این نقیصه در حال رفع شدن است.

وی درباره سهم مشارکت در انتخابات اظهار کرد: مصادقی وجود دارد که بر اساس آن که معیشت در عدم مشارکت سهم داشته و نقش ردصلاحیت‌ها کمرنگ‌تر بوده؛ اما عدم مشارکت به نبودن افراد در انتخابات مصادره شد.

وی عنوان کرد: یکی  از دلایل عدم آشنایی با شورای نگهبان و اقدامات آن عدم اطلاع رسانی فعالیت‌های شورا و ضعف در رسانه‌ای شدن است که البته طی چند سال اخیر این موضوع درحال بهبود است و شورای رسانه‌ای راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت علمی شورای نگهبان نیز طی دهه اخیر مد نظر قرار گرفته و جامعه علمی می‌داند که فعالیت‌های شورای نگهبان علمی و بررسی شده است.

وی بیان کرد: مواردی بوده که هر سه قوه خواستار تصویب مصوبه‌ای بودند؛ اما شورای نگهبان مانع آن شد؛ چرا که حق مالکیت شهروندان را نفی می‌کرد.

درویشوند افزود: انتخابات موضوعی سیاسی است و از این رو آن را به یک نهاد حقوقی واگذار کرده‌ایم تا درباره آن نظر دهد.

نظر شما