طالبان پیشنهاد آتش بس سه ماهه به ازای آزادی زندانیان را داد

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۱۵:۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۷۲۹۰
طالبان پیشنهاد آتش بس سه ماهه به ازای آزادی زندانیان را داد
خبرگزاری فرانسه امروز (پنجشنبه) به نقل از یک مذاکره کننده دولت افغانستان گزارش داد: گروه «طالبان» همزمان با تداوم عملیات تهاجمی در سراسر خاک افغانستان، پیشنهاد آتش بس سه ماه به ازای آزادی هفت هزار زندانی این گروه را داده است.

به گزارش برنا، «نادر نادری» مذاکره کننده دولت افغانستان گفت، این درخواست بزرگی است و شورشیان طالبان خواستار حذف نام رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل هستند.

به گفته مقامات، اعلام این موضع در حالی صورت گرفته که نیروهای گارد پاکستان امروز (پنجشنبه) از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن صدها نفر که قصد عبور از  مرز افغانستان را داشتند، استفاده کردند.

این منطقه مرزی دیروز توسط دولت پاکستان بسته شد. تصمیم اسلام آباد برای بستن این منطقه مرزی بعد از پیشروی‌های بیشتر طالبان از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اتخاذ شد.

یک مقام امنیتی در مرز جنوب غربی پاکستان -که خواست نامش فاش نشود- گفت، حدود ۴۰۰ نفر از افغان‌ها با استفاده از زور وارد مرز این کشور شده‌اند.

وی افزود که دیروز حدود هزار و ۵۰۰ نفر در مرز پاکستان و افغانستان تجمع کرده بودند و منتظر ورود از مرز بودند.

یک مقام ارشد دولتی در منطقه «چمن» بین مرز افغانستان و پاکستان گفت، اوضاع اکنون تحت کنترل است.

یک مقام طالبان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که صدها نفر در بخش مرزی افغانستان جمع شده‌اند و امیدوار هستند، وارد پاکستان شوند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در همین زمینه به نقل از شبکه یک تلویزیون افغانستان گزارش داد، گروه طالبان متعهد شده آتش بس سه ماه اعلام کند، به شرطی که دولت افغانستان ۷ هزار نفر از زندانیان این گروه را آزاد کند و این گروه از فهرست سیاه تروریسم سازمان ملل خارج شود.

این رسانه روسی به نقل از «محمد نعیم» سخنگوی طالبان نوشت: گروه طالبان عملیات نظامی در افغانستان را محدود کرده، اما آتش بسی اعلام نکرده است.

منابع خبری از اسلام آباد گزارش داده‌اند که دولت پاکستان با هدف کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان و زدودن فضای بی اعتمادی میان دو کشور قرار است تا روزهای آینده میزبان کنفرانس رهبران مطرح سیاسی و مذهبی افغانستان باشد.

تصمیم شتابزده «جو بایدن» برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان، انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. «جرج بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به تازگی در مصاحبه با  تارنمای آلمانی «دویچه وله» گفت: خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان اشتباه است، زیرا بسیاری از مردم از جمله زنان و دختران از دست طالبان در رنج خواهند بود.

وی افزود: این خروج عواقب بد و باورنکردنی خواهد داشت، من و لورا [همسر بوش] وقت زیادی را با زنان افغان گذراندیم، آنها می‌ترسند. من می‌ترسم زنان و دختران افغان صدمات غیرقابل توصیفی را متحمل شوند.

بوش در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم و دستگیری «اسامه بن لادن» رهبر شبکه تروریستی «القاعده» به افغانستان حمله کرد. برخی از کشورها بویژه انگلیس متحد اصلی ایالات متحده در این حمله و اشغال بود و از آغاز آماده‌سازی برای حمله، از اقدامات آمریکا پشتیبانی کرد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز