حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی:

علما و حوزه‌های علمیه قوه قضائیه را در حل مسائل نوظهور یاری دهند/ آیت‌الله نوری همدانی: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند

۱۴۰۰/۰۴/۲۵ - ۰۹:۵۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۰۷۴۰۹
علما و حوزه‌های علمیه قوه قضائیه را در حل مسائل نوظهور یاری دهند/ آیت‌الله نوری همدانی: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند
رئیس قوه قضائیه گفت: گام‌های بلندی برای شکل‌گیری دستگاه قضایی در تراز نظام اسلامی برداشته شده اما ورود روحانیون فاضل و انقلابی به امر قضا این حرکت را شتاب خواهد بخشید.

به گزارش برنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه سفر یک روزه خود به قم با آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع اعظام تقلید دیدار کرد.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار اظهار داشت: بسیاری از مسائل امروز در جامعه ما جدید است که شاید به‌طور متعارف نشود پاسخ آنها را در کتاب‌ها پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مسائل جدید ناشی از گسترش فضای مجازی را یکی از این مسائل عنوان کرد و گفت: بعنوان مثال فضای مجازی مسائلی را شکل داده که باب جدیدی در برابر دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه گشوده است.

وی از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه خواست که قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی را در حل این مسائل نوظهور یاری دهند.

رئیس قوه قضائیه گفت: همه برنامه‌های نظام اسلامی باید مبتنی بر موازین اسلامی باشد و این موضوع در قانون اساسی ما نیز تصریح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در شرایط فعلی به‌طور ویژه نیاز است که مراقبت شود تا شیاطین و برخی روشنفکرنماها نتوانند با شیطنت انحرافی در این مسیر ایجاد کنند.

وی از امر قضا به‌عنوان یکی از مسائل مهم حکومتی یاد کرد و ادامه داد: مردم توقع دارند که همه جهات و مسائل در دستگاه قضا مبتنی بر شرع و فقه اسلامی باشد.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: تا کنون گام‌های بلندی برداشته شده تا دستگاه قضایی در مسیر شرع حرکت کند اما لازم است با کار و همکاری حوزه و علما و ورود روحانیون به امر قضا، گام‌های بلندتری در این جهت برداشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از مراجع، علما و حوزه‌ها خواست که هم درباره انطباق مسیر قضا بر مدار شرع تحقیق و مطالعه کنند و هم تمهیداتی برای تربیت روحانیون فاضل و مستعد و دارای روحیه انقلابی برای ورود به دستگاه قضا بیاندیشند.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه و آرزوی موفقیت برای وی در این مسئولیت خطیر، از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر نوشته‌اند، به‌عنوان عالی‌ترین منشور حکومتی یاد کرد که باید ملاک عمل همه مسئولان باشد.

این مرجع عظام تقلید گفت: بر اساس دستور حضرت امیر، باید افراد با ایمان‌ و فاضل از نظر علمی و اخلاقی‌ را برای قضاوت انتخاب کرد تا هرگز دچار تطور و خدشه نشوند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی از پایداری و استقامت در مسیر حق و عدالت و برخورداری از قاطعیت به‌عنوان ویژگی‌های قاضی یاد کرد و افزود: کسی که قضاوت می‌کند باید متقی و صبور باشد تا در برابر ناملایمات، حکمش‌ را تغییر ندهد و در برابر امیال دنیوی سست نشود.

این مرجع تقلید عظام با استقبال از اظهارات رئیس دستگاه قضا برای جذب قضات از حوزه‌های علمیه، در عین حال اظهار کرد: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند و آنگونه‌ که باید و شاید، به حوزه توجه نمی‌شود.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی افزود: حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد اما لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر، جلسات مشترک هم‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.

این مرجع عظام تقلید گفت: امروز دشمنان فراوانی هستند که همه امکانات را برای هجمه به اسلام به کار گرفته‌اند که باید در برابر آنها متحد و مجهز شویم.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی همچنین با ابراز خرسندی از مواضع رئیس دستگاه قضا برای رفع مشکلات مردم از طریق حمایت از تولید و حل معضل بیکاری ابراز امیدواری کرد با همدلی همه بخش ها‌، فضای انقلابی برای خدمت به مردم به وجود آید.

نظر شما