برجام شاید وقتی دیگر!

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۷:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۱۹۷
برجام شاید وقتی دیگر!
منابع آمریکایی با وقفه در دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای، چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای از بازگشت موثر دولت بایدن به برجام ارائه می‌دهند.

به گزارش برنا، پولیتیکو طی گزارشی درباره نشست محرمانه‌ای که سناتورهای آمریکایی شامگاه چهارشنبه با «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه این کشور داشتند، نوشت: «آنها درباره ابعاد دیپلماسی هسته‌ای تهران بدبین بودند». سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به این نشریه گفت: «مشخص است که هنوز کارها [حول بازگشت به برجام] در جریان است اما به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها [حصول توافق با ایران] اتفاق نیفتد».

بر اساس این گزارش، سناتور «مارک وارنر» رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا نیز اظهار داشت: «گزینه‌های خوب چندانی در این لحظه در اختیار نداریم و خارج شدن [از خاورمیانه] وضعیت را برای ما، متحدان‌مان، منطقه و دوستان اروپایی‌مان بهتر نکرد».

پولیتیکو همچنین به نقل از «مایکل مک‌کول» عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که بازگشت به برجام باعث می‌شود واشنگتن اهرم‌های فشار بر تهران را از دست بدهد، زیرا متعاقب آن باید تحریم‌های اقتصادی بسیاری را بردارد. مک‌کول اذعان کرد بدون تحریم‌ها، آمریکا نمی‌تواند از اینکه ایران درباره موضوعات دیگر پای میز مذاکره بیاید، اطمینان حاصل کند.

«مارکو روبیو» سناتور تندرو آمریکایی نیز بعد از جلسه‌ای که با بلینکن داشت، تصریح کرد: «هرکسی که [درباره مذاکرات بازگشت به برجام] واقع‌گرا باشد، می‌داند که رسیدن به یک توافق خوب، دشوار است».

«پولیتیکو» همچنین در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران همچنان یکی از «نگرانی‌ها و اهداف بسیار مهم و فوری» ایالات متحده است. تمام چالش‌ها و تهدیدهایی که ما از سوی ایران با آن مواجه هستیم با یک برنامه هسته‌ای مهار نشده، خطرناک‌تر و برجسته‌تر می‌شود».

این مقام که نامش فاش نشد، با بیان اینکه دولت بایدن تمایل دارد برای مذاکرات درباره موضوعات بیشتر به ایران فشار بیاورد، افزود: «ما می‌خواهیم تلاش‌های خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت دوجانبه [به برجام] را ادامه دهیم و همزمان به ‌صورت فعالانه از شهروندان و منافع آمریکایی در حوزه‌های غیرهسته‌ای نیز دفاع کنیم». مقام آمریکایی همچنین به پولیتیکو گفت، از زمان خروج دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای ایران و بازاعمال تحریم‌ها، رفتار ایران تغییری نکرده، همچنان از تروریسم و حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه حمایت می‌کند! وی درباره این ادعای خود توضیح داد: «حقیقت ساده این است که از زمان خروج آمریکا [از برجام]، هیچکدام از مشکل‌های ما با ایران بهتر نشدند. بیشتر مشکلات ما با ایران بدتر هم شدند که نقطه شروع آن، پیشرفت‌های کنترل‌نشده برنامه هسته‌ای این کشور است».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز