یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

لبنان وارد پروسه بحرانی شده است/ ایران هیچگونه دخالتی در مسائل داخلی و سیاسی لبنان ندارد

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۱:۵۸:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۸۵۱۸
لبنان وارد پروسه بحرانی شده است/ ایران هیچگونه دخالتی در مسائل داخلی و سیاسی لبنان ندارد
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران هیچگونه دخالتی در مسائل داخلی و سیاسی لبنان ندارد.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اتفاقات اخیر لبنان گفت: استعفای آقای سعد الحریری از تشکیل کابینه نتیجه یک توطئه مشترک منطقه ای، بین المللی و داخلی علیه مقاومت تلقی می‌شود.  سعد الحریری طی نه ماه گذشته که مامور تشکیل کابینه شده تحت فشار آمریکا و عربستان و جریان های داخلی و همچنین آمریکا و فرانسه قصد داشت که یک کابینه یک دست در تقابل با مقاومت اسلامی تشکیل بدهد ولی مقاومت آقای میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در برابر زیاده خواهی سعد الحریری باعث شد که مشکلات بین سعد الحریری نخست وزیر پیشنهادی و میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان به مدت 9 ماه به طول بیانجامد.

او افزود: سرانجام سعد الحریری برای تحت فشار قرار دادن میشل عون از تشکیل کابینه یکدست و وابسته به جریان مستقبل انصراف داد و هدفش این است که مردم را به خیابان ها بکشاند تا از طریق ایجاد بحران سیاسی، آقای میشل عون رئیس جمهور را وادار کند تا با پیشنهادهای سعد الحریری برای تشکیل کابینه یک دست موافقت کند. الان آقای میشل عون رئیس جمهور در حال رایزنی با رهبران جریان های سیاسی بوده و دو راه بیشتر نخواهد داشت یا اینکه سعد الحریری را بار دیگر مامور تشکیل کابینه کند و کابینه مستقبل را مورد پذیرش قرار بدهد و یا شخصیت دیگری را که یک شخصیت مورد قبول جریان های سیاسی باشد، برای تشکیل کابینه معرفی کند. در هر حال وضعیت لبنان وضعیت کاملا بحرانی است و وارد پروسه بحران سیاسی شده است. 

هانی زاده در خصوص نقش ایران در جریانات لبنان عنوان کرد: ایران هیچگونه دخالتی در مسائل داخلی و سیاسی لبنان ندارد. اینکه ایران به محور مقاومت و مقاومت اسلامی لبنان کمک می کند در آن هیچ شکی نیست ولی مردم لبنان و جریان های سیاسی لبنان، تصمیم گیرنده های اصلی هستند. اتهام زنی ها برای این است که از طریق بحران سازی در لبنان در حقیقت نفوذ ایران را کاهش دهند و شرایطی فراهم کنند که حزب الله در ساختار قدرت لبنان نقشی نداشته باشد در حالی که همه می دانند که حزب الله و محور مقاومت اسلامی در لبنان، 56 کرسی از 128 کرسی پارلمانی در لبنان  را در اختیار دارد و حق مقاومت اسلامی لبنان است که در ساختار سیاسی و قدرت لبنان، نقش داشته باشد. اما اینکه ایران در لبنان حضور فیزیکی و سیاسی دارد این یک اتهام زنی به ایران است، بلکه این مقاومت است که در عرصه های اجتماعی لبنان حضور دارد. 6

نظر شما