در صحن علنی انجام گرفت؛

پاسخ وزیر ارشاد به مجلس

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۸:۳۸:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۸۷۸۴
پاسخ وزیر ارشاد به مجلس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات سریال های خانگی، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آیین نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزه هایی که به اختیارات وسیع تر در مقررات گذاری نیاز دارد، ارائه شده است.

به گزارش برنا، سید عباس صالحی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سید مجتبی محفوظی و 45 نفر از نمایندگان گفت: سریال های خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصت ها و مخاطراتی است؛ بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود 100 میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست می آید، حتی کشورهای همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود 150 سریال ترکی به بیش از 100 کشور دنیا صادر می شود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود 12 هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آنکه در سریال طغرل با 150 قسمت و هر قسمت حدود 2 تا 2.5 ساعت به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.

وی با بیان اینکه سریال های خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمی تواند در این حوزه بی توجه باشد، اضافه کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرف کننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقه ای خواهیم بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر اهمیت توجه به سریال های خانگی را مضاعف کرده است.

صالحی تصریح کرد: در کنار فرصت ها و ضرورت ها، نگاه آسیب شناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.

وی در تشریح مخاطرات سریال های خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاری ها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرف کننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرف کننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرف کننده تضییع می شود.

این عضو کابینه دولت روحانی با بیان اینکه منابع مالی تولید سریال های خانگی باید شفاف و قابل اطمینان باشد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ اقدامات متعددی را در راستای رفع مخاطرات مذکور، طی دو سال گذشته انجام داده است. علاوه بر این اقدامات آیین نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حوزه هایی که به اختیارات وسیع تر در مقررات گذاری نیاز دارد، ارائه شده است.

صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی می شود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی می شد.

وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه می شد، در حالی که اکنون 6 حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مالی مربوط به ساخت سریال های خانگی توضیح داد: اکنون سازندگان سریال باید خوداظهاری مالی داشته باشند و می بایست پس از ساخت، پروانه مالکیت اخذ کنند، بدین معنی که مالکان، سهام گذاران و سرمایه گذاران مشخص باشند.

صالحی اضافه کرد: اگر آیین نامه ارائه شده درباره سریال های خانگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، می توان از فرصت های این حوزه به درستی استفاده کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: براساس این آیین نامه مقرر شده که شورایی فراقوه ای بر سریال های خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزه های علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و... در این شورا حضور دارند.

وی تصریح کرد: می بایست برای سریال های خانگی مقررات روشنی در حوزه عقیدنی، اخلاقی، سیاسی، فنی و حرفه ای تعریف کنیم تا سرمایه گذاران، بازیگران و حاکمیت بتوانند به روشنی به وظایف خود عمل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازوکارهایی برای شفافیت منابع مالی مورد نیاز به منظور ساخت سریال های خانگی در نظر گرفته شده تا از مصادیقی مانند پولشویی جلوگیری شود.

صالحی تاکید کرد: به منظور دیپلماسی دفاعی برای کشور به منظور مصرف فرهنگی و دیپلماسی تهاجمی برای صدور فرهنگ انقلابی و اسلامی نیازمند سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریال های خانگی هستیم.

نظر شما