عضو فراکسیون امید در مجلس دهم:

آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند/ عمده ترین چالش برای اصلاح طلبان و اصولگرایان ایجاد اختلاف پس از شکست است

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۱۱:۲۹:۳۸
کد خبر: ۱۲۰۹۱۴۱
آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند/ عمده ترین چالش برای اصلاح طلبان و اصولگرایان ایجاد اختلاف پس از شکست است
عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: انتقاد سازنده و انتقادی که برای سازندگی و اصلاح باشد خوب است اما اینکه ما به یک شکل نامربوطی کاری را انجام بدهیم که بعدا پشیمان شویم مثل الان که آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند، این غلط است.

«محمد قمی»، نماینده مردم پاکدشت و عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص چالش های اصلاح طلبان اظهار کرد: زندگی سیاسی همین است یک روز یک نفر پیروز و یک نفر بازنده می شود. اصل بازندگی و پیروزی برای مردم است در عین حال چند دوره اصلاح طلبان سرکار بودند و اصولگرایان نبودند و در حاشیه بودند. وقتی گروهی شکست می خورد یک مقداری تفرقه در اردوهای آنها ایجاد می شود و در اثر دو دستگی باخت را به گردن یکدیگر می‌اندازند و تا یک مدتی بین آنها اختلاف است تا دوباره دور یکدیگر جمع شوند.

او افزود: به نظر می رسد اصلاح طلبان کم کم در حال رصد کار دولت جدید هستند و جایی که لازم باشد تذکر می دهند و انتقاد و مسائل مختلف را مطرح می کنند و برای اتحاد و انسجام خود، برای آینده خودآزمایی می کنند.

قمی ادامه داد: در واقع عمده ترین چالش برای اصلاح طلبان و یا اصولگرایان این است که بعد از شکست طبیعتا بین آنها اختلاف ایجاد می شود ولی مهم این است که افراد، چه زمانی که سر کار هستند و چه زمانی که نیستند، باید برای حفظ نظام هر چقدر می‌توانند تلاش کنند. این نظام که بر پایه خون شهدا است و بر پایه رهنمودهای امام و تلاش های روحانیت و رهبری تشکیل شده، باید حفظ شود. امام هم فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است.

این نماینده پیشین مجلس در خصوص اظهاراتی مبنی بر پایان فعالیت نهاد اجماع ساز خاطرنشان کرد: مهم این است که اگر جمهوری اسلامی یادگار امام و زحمات مردم و تلاش بزرگان و شهدا و ایثارگرانی مثل سلیمانی ها و شهدا است، برای حفظ این نظام همه باید تلاش کنند که آن را آباد کنند. اگر قرار باشد که فردی سر قدرت باشد با نظام همکاری کند و اگر در قدرت نباشد از نظام قهر کند، این که راهش نیست.

قمی گفت: حفظ نظام از واجبات است. ما باید هدف نهایی را در نظر داشته باشیم و در نهایت آرزوی اول ما این است که مستضعفین بر مستکبرین غلبه پیدا کنند. هدف نهایی ما این است که مظلومین را از چنگال ظالمین نجات دهیم حالا می خواهد حفظ مال یا حفظ دیگران باشد.

او در بخش بعدی از صحبت های خود در خصوص تغییر موضع برخی در بحث برجام نیز متذکر شد: همیشه افراط و تفریط محکوم است و در نظام اسلامی هم محکوم است و در دیدگاه اسلامی هم جایگاهی ندارد. اسلام دین اعتدال است و مردم را به این مسئله دعوت می کند این درست نیست که شخصی را به خاطر گرایش های سیاسی یا به خاطر اینکه با انگیزه سیاسی ما هماهنگ نیست ما آن را حسابی ضعیف کنیم و اگر با انگیزه سیاسی ما هماهنگ نباشد به آن فحش بدهیم. همه باید تلاش کنیم. انسان نباید فرصت طلب باشد، باید سعی کنیم که واقعیت ها را بیان کنیم تا به نفع ملت باشد.

او ادامه داد: انتقاد سازنده و انتقادی که برای سازندگی و اصلاح باشد خوب است اما اینکه ما به یک شکل نامربوطی کاری را انجام بدهیم که بعدا پشیمان شویم مثل الان که آقایان پشیمان هستند که چرا درباره برجام آنگونه حرف زدند، این غلط است. باید همیشه به فکر آینده کشور و نظام باشیم و به گونه ای عمل کنیم که ممکلت ضربه نبیند و وقتی که دولت در عرصه بین الملل در حال مذاکره است خسارت به کشور و مملکت وارد نشود. همه حرکت های خارجی و مسائل سیاست خارجی ما باید با هماهنگی مقام معظم رهبری باشد و بدون ایشان کاری انجام نمی شود. این روش ها دودش به چشم ملت می رود نه انکار کردن برجام و نه این حمایت و دفاع این چنینی هیچ کدام به درد ملت نمی خورد این حرکات برای ژست گرفتن سیاسی است.

قمی عنوان کرد: این تفکر محکوم به نابودی است و باید براساس مصلحت و عزت نظام موضع گیری کنیم. این موضع گیری ها و پاره کردن و سوزاندن کارهایی است که عقل و خرد آن را قبول نمی کند. خردمندان و عقلا چنین کاری نمی کنند هرجا هم که قانون نداشته باشند منطقی می گویند که قبول ندارند نه اینکه در عرصه بین المللی ریشه نظام را هرس کنند. 

او اضافه کرد: من برای ملت آرزوی موفقیت می کنم. انشاالله دولت جدید هم بتواند به مردم خدمت کند مردمی که از مردم زمان رسول الله و زمان امیرالمومنین بالاترند و ما باید به آنها خدمت و مشکلاتشان را حل کنیم و این مسئله باعث عاقبت بخیری و خیر و برکت خواهد شد. 6

نظر شما
پرونده ویژه