عربستان لو رفت

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۹:۰۲:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۹۳۵۰
عربستان لو رفت
روزنامه نیویورک‌تایمز افشا کرد که اسرائیل به‌طور محرمانه به گروهی از شرکت‌های ناظر بر فضای سایبری اجازه داد تا با وجود قتل خاشقجی و تقبیح بین‌المللی آن به همکاری‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود با عربستان ادامه دهند.

به گزارش برنا، یک نشریه فرانسوی فاش کرده حکومت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مقام‌ها و شخصیت‌های لبنان را با استفاده از جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» هدف جاسوسی قرار داده‌اند.

نشریه فرانسوی «لوموند» می‌نویسد: نخست‌وزیر لبنان تا رئیس‌جمهور این کشور و چند مقام حزب‌الله لبنان توسط جاسوس‌افزار «پگاسوس» مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند.

«سعد الحریری»، فرد مأمور به تشکیل کابینه در لبنان که چند روز پیش از سمتش استعفا کرد و «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان هدف این جاسوسی‌ها قرار گرفته‌اند. «جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان و «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان دیگر سیاستمداران لبنانی هستند که نشریه لوموند به آنها اشاره کرده است.

«غسان بن جدو»، مدیر شبکه تلویزیونی المیادین، «ابراهیم الامین»، رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، «حسن خلیل»، وزیر دارایی سابق لبنان و «حسن فضل‌الله»، عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومة» برخی دیگر از شخصیت‌های مهمی هستند که در این طرح هدف قرار گرفته‌اند.

مقام‌های عربستان سعودی و امارات به درخواست نشریه لوموند برای اظهارنظر درباره محتوای این گزارش پاسخ نداده‌اند.

نشریه لوموند نوشته دولت عربستان سعودی در سال‌های گذشته به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور لپ‌تاپ‌های شخصیت‌های معروف زیادی را از طریق جاسوس‌افزار «پگاسوس» هک کرده‌اند. پگاسوس یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای جاسوسی در دنیا است.

این خبر در شرایطی گزارش شده که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد از این جاسوس‌افزار برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان استفاده شده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز یکشنبه گزارش داده بود از جاسوس‌افزار «پیگاسوس» که دارای مجوز شرکت «گروه ان‌اس‌اُو» (NSO Group) مستقر در فلسطین اشغالی است همچنین برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس این روزنامه که به دست عوامل سعودی به قتل رسید، قبل و بعد از قتل وی استفاده شده است.

نام رژیم عربستان سعودی در اکثر اخبار منتشرشده از این جاسوس‌افزار به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد سعودی‌ها استفاده‌های فراوانی از این جاسوس‌افزار در راستای اهداف خود کرده‌اند.

پیشتر روزنامه «یدیعوت احارونوت» گزارش داده بود رژیم صهیونیستی برای تعدادی از شرکت‌های فعال در زمینه نرم‌افزارهای جاسوسی مجوز همکاری با دولت سعودی را صادر کرده است.

به نوشته این روزنامه، در این میان شرکت ان‌اس‌او و سه شرکت دیگر از سال‌ها پیش مجوز رسمی از رژیم اسرائیل برای همکاری با عربستان سعودی را دارند و علاوه بر این رژیم اشغالگر شرکت‌های فعال در زمینه جاسوسی را برای کار با سعودی‌ها تشویق می‌کند.

عمده فعالیت این شرکت‌ها ساخت نرم‌افزارهایی است که می‌تواند گوشی تلفن همراه را هک کرده و به محتویات آن دسترسی داشته باشد. سعودی‌ها از این فناوری برای جاسوسی از مخالفان و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.

احارانوت نوشت که این همکاری‌ها حتی پس از قتل جنجالی جمال خاشقچی و درخواست نهادها و کشورها برای توقف همکاری با دولت سعودی نیز ادامه یافت.

به نوشته این روزنامه، برخی مقامات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی از جمله «دان شابیرو» سفیر سابق این رژیم در آمریکا با این شرکت‌ها همکاری کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز