بیژن زنگنه:

صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز شد/ در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شد

۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۱۱:۳۶:۰۳
کد خبر: ۱۲۱۰۰۸۶
صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز شد/ در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شد
وزیر نفت گفت: امروز روزی تاریخی برای صنعت نفت ایران است و برای نخستین بار صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز می‌شود. ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سال‌های اولیه دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح بود. احداث خط انتقال به نام محرم، بر همین اساس آغاز شد.

به گزارش برنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک با حضور رئیس‌جمهور گفت: امروز روزی تاریخی برای صنعت نفت ایران است و برای نخستین بار صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز می‌شود. ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سال‌های اولیه دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح بود. احداث خط انتقال به نام محرم، بر همین اساس آغاز شد.

او ادامه داد: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی در جریان سفر سال ۱۳۹۲ جنابعالی (رئیس‌جمهوری) به استان هرمزگان، دوباره به‌صورت جدی مطرح شد و اجرای این طرح پس از بررسی کارشناسی و با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار ابلاغ شد.فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از سال ۱۳۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری این طرح به صورت رسمی در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز شد.نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و اکنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.

 زنگنه گفت: پیشرفت کلی طرح گوره– جاسک بیش از  ۸۲ درصد است و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام می‌شود به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار خواهد شد.طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهره‌برداری تدریجی در طرح‌های بزرگ طبیعی است.

وزیر نفت بیان کرد: در تمامی بخش‌های طرح خط لوله گوره- جاسک تمامی الزامات استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای IPS، API و ASME رعایت شده است.به دلیل امکان­‌ناپذیری تأمین لوله‌های نِیس و الکتروپمپ‌ها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلی‌سازی کنیم.در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز