معاون اول رئیس جمهور:

دو برادر من در این دشت خفته‌‌اند/ سران عشایر عرب و بختیاری اجازه سوء استفاده دشمنان از مطالبات به حق مردم خوزستان را ندهند

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۰۸:۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۲۱۰۵۸۲
دو برادر من در این دشت خفته‌‌اند/ سران عشایر عرب و بختیاری اجازه سوء استفاده دشمنان از مطالبات به حق مردم خوزستان را ندهند
معاون اول رییس جمهور استان خوزستان را استانی مهم، استراتژیک و تعیین کننده توصیف و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که از این استان بعنوان قلب تپنده ایران یاد کردند، گفت: چشم ایران به خوزستان است و هیچ مسئولی در سطح ملی نمی تواند نسبت به مسایل این استان بی تفاوت باشد.

به گزارش برنا، اسحاق جهانگیری شامگاه (جمعه) در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان که با حضور سران عشایر و نخبگان عرب و بختیاری در استانداری خوزستان برگزار شد با تاکید بر حق انتقاد مردم، خطاب به جوانان این استان گفت: ایران کشور شماست و شما جوانان صاحب این کشور هستید. بزرگان خوزستان به عنوان صاحب نظران و یاوران بزرگ دولت اجازه ندهند که دشمنان از مسائل و مطالبه های به حق شما سوء استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت: بسیار خرسندم که خداوند توفیق داد در روزهای پایانی دولت بار دیگر خدمت مردم عزیز و بزرگوار استان خوزستان قهرمان برسم و در جلسه ای شرکت کنم که بزرگان عشایر عرب و بختیاری و نخبگان استان، علمای ارجمند و نمایندگان ارزشمند مردم در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

وی با اشاره به تجارب دوران مدیریتی خود و مواجهه با مشکلات و مسائل مختلف اظهار داشت: در جلسات مختلف شنوای دغدغه ها و سخنان کسانی بوده ام که از سر علاقمندی به کشور، نظام و مردم انتقادات خود را مطرح کردند. لذا مردمی که به مهمان نوازی و دوست داشتن مهمان در کشور شهره هستند اگر صدای خود را نیز در این جلسه بلند کنند نشان گر آن است که درد زیاد و سوز دل و مطالب بسیاری دارند که بنده با نهایت علاقه و عشق دغدغه ها و خواسته های آنان را شنیدم.

جهانگیری افزود: یکی دیگر از دلایلی که من به  استان خوزستان علاقمند هستم به دلایل عاطفی و شخصی است. دو برادر من در این دشت خفته اند. در روزهای نخستین اشغال سوسنگرد و زمانی که شهید عزیز چمران برای دفاع مبارزه می کرد یکی از برادران من در رکاب وی به مقام شامخ شهادت نائل آمد و بعد از ۴۰۰ روز تعدادی استخوان برای ما آوردند که گفتند جنازه برادرمان است و برادر دوم من نیز در عملیات بدر و جزیره مجنون به شهادت رسید که هنوز آثاری از وی به ما داده نشده است و لذا من نیز مانند هر انسان دیگری از این منظر به خوزستان علاقمندم.

جهانگیری با اشاره به سفرهای خود در دوران تصدی معاون اول رییس جمهوری به استان خوزستان. گفت: فاصله سفر قبلی تا این سفر به دلیل جایگزین کردن استاندار جدید بیش از ۶ ماه نبوده و در بین ده سفری که به این استان داشته ام سه سفر مهم و راهبردی بود. یکی از آنها در سال ۹۵ و در اوج بحران ریزگردها و قطعی برق و آب انجام شد. در آن زمان هر انسانی شرایط خوزستان را از نزدیک می دید متوجه می شد که در آن گرمای آنچنانی و قطعی برق و آب چه فشار و سختی هایی به مردم تحمیل شد و  به چه معناست.

وی گفت: در آن سفر دو شبانه روز در ماهشهر جلساتی برگزار کردیم که یکی از این جلسات تا نیمه های شب به طول کشید که به استاندار در پایان جلسه اعلام کردم از لحاظ جسمی قادر به ادامه جلسه نیستم اما همه متوجه شدند که تصمیمات آن جلسه تا چه اندازه برای جنگل کاری و شناسایی کانون ریزگردها، حفر کانال ها و رساندن آب به تالاب ها اهمیت اساسی دارد.

جهانگیری با اشاره به مصوبه مهم  اوایل سال ۹۶  برای حل مشکلات استان خوزستان ادامه داد: از نخبگان استانی درخواست می کنم که مصوبه سال ۹۶ را بعنوان مطالبه قانونی خود در نظر داشته باشند چرا که در آن مصوبه تعهدات دولت نسبت به مردم این استان پیش بینی شده است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: تمامی دولت ها در جمهوری اسلامی متعهد هستند که تعهدات دولت قبل را بعنوان تعهدات نظام اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه سفر دوم و مهم من به خوزستان در زمان سیلاب ۹۸ به این استان انجام گرفت. اظهار داشت: از زمان وقوع سیلاب، به استان های گلستان، مازندران و سپس به لرستان سفر کردم که در فرودگاه خرم آباد به دلیل باران شدید هواپیما زمین گیر شد اما با وسیله نقلیه به خوزستان سفر کردم و از سد کرخه و دز بازدید و تا اهواز زمینی سفر کرده و با مردم از نزدیک گفت وگو کردم.

جهانگیری تاکید کرد: در حادثه سیل ۹۸ نیز تصمیماتی اتخاذ شد که مقام معظم رهبری در فردای سفرها به استان های آسیب دیده جلسه ای برگزار کردند که گزارش های بسیار خوبی در خصوص نتایج این سفر داده شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سال ۹۸ دغدغه دولت این بود که آب در سد کرخه نگهداری شود و در پایین دست رهاسازی نگردد، ادامه داد: می دانستیم که خوزستان تحمل این حجم از آب را ندارد و وزیر نیرو در آن سفر اعلام کرد که سیل در بالا دست با سرعت ۷ هزار متر مکعب در ثانیه به سمت کرخه در حال حرکت است.

وی ادامه داد: باید لحظه ای را تصور کرد که اگر سدها نبود و قرار بود سیل حتی با سرعت ۵ هزار متر مکعب در ثانیه به مناطق مسکونی برسد چه آسیب و خساراتی متوجه این استان می شد که البته تصمیم گرفته شد با سرعت ۲ هزار متر مکعب در ثانیه آب کرخه رها سازی شود که همه کارشناسان اعلام می کردند این استان تحمل بیش از این حجم را ندارد و تمام مزارع و خانه ها زیر آب خواهد رفت.

جهانگیری همچنین به نامه وزیر کشور خطاب به هیات دولت در خصوص حل مشکلات خشکسالی و کم آبی استان خوزستان اشاره و تصریح کرد: بلافاصله پس از آن دولت مصوبه ای در جلسه هیات دولت آماده و به تصویب رساند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه خوزستان مهد ولایت و تشیع و دروازه ورود تشیع به ایران است، تصریح کرد: مردم خوزستان به ما درس وابستگی به ولایت را آموزش دادند.

وی همچنین با اشاره به دغدغه برخی از حاضرین در این جلسه که چرا خوزستان با وجود منابع نفتی و گازی بهره آنچنان که شایسته است از این منابع ندارد، گفت: آیا کسی در این جلسه از من پرسید در جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چقدر نفت صادر کردید و تا چه مقدار از پول این نفت به دست دولت رسید؟ اما دولت با همین پول اندک فروش نفت در شرایط تحریم توانست با خرید گندم و کالاهای اساسی نیازهای مردم و کشور را برطرف کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ما می دانیم که مردم از چه مسائلی رنج می برند، گفت: باید هوشیار باشیم تا در خوزستان و سیستان اتفاقی نیفتد که آمریکایی ها جشن بگیرند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: باید در نظر داشت که دولت تمام ظرفیت را بکار بست تا نیازهای ابتدایی مردم برطرف شود.وگرنه  در شرایط عادی ایران کشوری ثروتمند است که روی گنج قرار دارد و حق ایران است که کشوری توسعه یافته، بزرگ و مردمی با بیشترین امکانات رفاهی باشد اما دشمنان اجازه نمی دهند که مردم ایران به حق خود برسند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس توانستیم با همدلی در کشور و کمک به مردم خوزستان به پیروزی برسیم و بر مشکلات کشور غلبه کنیم، ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که از ایران می شناسم و ارادتی که خدمت رییس جمهور منتخب دارم امیدوارم که دولت آینده بر مشکلات غلبه کند و انشااله می تواند مشکلات کشور را برطرف کند. من در همین مقطع و در روزی که در دولت به دنبال تصویب مصوبه ای برای حل خشکسالی و بحران کم آبی در استان خوزستان بود با حجت الاسلام و المسلمین رییسی تماس گرفتم که مطالبات دولت آینده نیز در این مصوبه دولت بیاید تا با سرعت بیشتری مشکلات مرتفع شود.

وی همچنین در ادامه به مشکل کم آبی و ذخیره سازی آب های پشت سدهای این استان  اشاره و تصریح کرد:  دغدغه مسئولان استان و مرکز این بود که آنچه امروز در سد کارون، کرخه، دز و مارون ذخیره سازی شده است برای پاییز سال جاری که خشکسالی ادامه دارد و بارندگی اندک است در آن زمان رها شود.  باید بزرگان و نخبگان استان در نظر داشته باشند تا در پاییز خسارتی به کشاورزی این استان وارد نشود وگرنه این آب پشت سد متعلق به مردم خوزستان است.

جهانگیری ادامه داد: من به این منظور به استان خوزستان سفر کردم تا خواسته های مردم این استان در زمینه آب محقق شود و کاری کنیم که در خوزستان از زراعت بهترین بهره برداری انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد: کسی نمی تواند دستورات رهبر معظم انقلاب را اجرایی نکند چرا که دستور ایشان برای همه در حکم قانون است، افزود: در سال ۷۵ مقام معظم رهبری دستور دادند تا در تقسیم اراضی دشت خوزستان به زمین های زراعی تسریع بعمل آید و کانال کشی های آب اجرایی شود که این دستور رهبری مربوط به اواخر دولت مرحوم آیت الله رفسنجانی بود که تا سال ۹۲ تنها ۷۵ هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شد اما در اویل دولت و اولین سفر استانی رییس جمهور به خوزستان و اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار تا کنون ۳۰۰ هزار هکتار زمین از طرح و دستور مقام معظم رهبری تمام شده است که برای ۲۵۰ هزار هکتار زمین باقیمانده کار مطالعاتی فاز اول و دوم نهایی شده و بودجه آن در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این دستور رهبری بود و باید تلاش های دولت تدبیر و امید در این زمینه نسبت به دولت های قبلی ارزیابی شود و باید انصاف را در زمان قضاوت در نظر بگیریم و مطمئنم بنایی در این دولت گذاشته شد که دولت های بعدی نیز تکمیل می کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به دغدغه یکی از نخبگان بختیاری مبنی بر اینکه زمین های بالایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان کمتر عملیاتی شده است، ادامه داد: برادران در سپاه پاسداران به من اعلام کردند که مین های زیادی از جنگ ایران و عراق در این زمین های زراعی وجود دارد که در حال مین روبی است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با اقدامات این دولت برداشت از کشت برخی از کشاورزان ۴ برابر شده است و دولت همواره به دنبال این بود کشاورزی استان خوزستان اقتصادی باشد و با دستور معاون اول، وزیر و دولت امکان ندارد که مردم طبق نظر آنان زمین های خود را زیر کشت ببرند چرا که کشاورزان به دنبال این هستند که محصولی کشت کنند که درآمد بیشتری داشته باشند که این امری عقلانی است.

وی تاکید کرد: اگر مسئولان دولت و استانی در خصوص کشت نوع خاصی از محصول مطالبی ارائه می کنند بر این مبنا بوده که به دلیل کم آبی محصولی با نیاز به آب کمتر کاشته شود و باید در نظر داشت که ۸۰ هزار شلتوک برای چه جمعیتی از خوزستان درنظر گرفته می شود و نباید مابقی استان نادیده گرفته شوند اما به خوبی می دانیم که با دستور هیچ مدیری نمی توان جلوی کشت مردم را گرفت.

جهانگیری ادامه داد: از وزرای نیرو و کشاورزی خواستم تا دغدغه کشاورزانی خرده پا که تنها چند هکتار زمین دارند برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: از شما سران عشایر و نخبگان خوزستان درخواست می کنم مسئله آب مورد نیاز این استان در مهرماه و آبان توجه ویژه داشته باشید و در آن زمان نگویید که چرا فصل کشت است اما آب نداریم و نخبگان در این زمینه به دولت کمک نمایند تا آنچه مصلحت است اتفاق بیفتد.

وی همچنین به دغدغه برخی روستاییان و عدم پرداخت مطالبات سالهای ۹۷ و ۹۸ آنان اشاره و تصریح کرد: از استاندار پیگیری کردم و طبق دستور رییس جمهور پرداختی به روستاییان انجام می شود و همچنین به دنبال آن هستیم تا طبق مصوبه دولت ۲۳۰ میلیارد تومان خسارت سال ۹۸ در همین دولت پرداخت شود و نخبگان این استان این مهم را در این دولت و دولت آینده پیگیری کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در قبل از پیروزی انقلاب طبق مطالعات تصمیم گرفته شده بود که یک شرکت اروپایی برای جلوگیری از بالا آمدن آب دریا به بهمن شیر و کارون و آسیب زدن به نخیلات آبادان و خرمشهر اقدام به سدسازی نماید ادامه داد: چه کسی جز دولت تدبیر و امید سد مارون و شبیره را اجرایی کرد که در این دولت ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد تا این سدها تکمیل شود.

وی ادامه داد: نخل های این منطقه خشک شده اند که باید به حال آنها خون گریه کرد اما باید با همکاری سران عشایر خوزستان اقداماتی متناسب انجام دهیم تا آثار مخرب یک تصمیم در بخش های دیگر ظاهر نشود.

جهانگیری با اذعان به اینکه دولت در برقراری ارتباط با مجلس و همچنین برخی سیاست گذاری ها اشکالاتی داشته است، ادامه داد: به عنوان کسی که عمر خود را در توسعه سپری کرده ام باید عوارض برخی از مباحث توسعه ای در کشور را در نظر می گرفتیم و باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می برند که تبعیض، بی عدالتی و نابرابری از آن توسعه را متوجه نشوند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه درسفر به ماهشهر اعلام کردم که این شهر مهمترین کانون سرمایه گذاری صنعتی کشور است ادامه داد: اما در سال ۹۸ مشکلاتی داشتیم و به این نتیجه رسیدم که آنچه مردم را رنج می دهد تبعیض است که در مسیر توسعه عده ای منتفع و برخی مانده اند که باید همه کمک کنیم تا مشکلات کشور حل شود.

وی در خصوص طرح های انتقال آب از بالا دست استان خوزستان به سایر نقاط کشور ادامه داد: این دغدغه رییس جمهور و دولت از سال ۹۲ بود و امروز که ۱۱ روز از پایان کار دولت مانده است، دولت یک قدم خلاف آن سیاست حرکت نکرد و هیچ انتقال آبی انجام نشد.

جهانگیری تصریح کرد: طبق سیاست و مصوبه شورای عالی آب انتقال آب بین حوزه های آبی تنها برای شرب انجام شده است و دولت تدبیر و امید به سمتی حرکت کرد که انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به کرمان، یزد و به زودی به اصفهان انجام شود.

در این جلسه پیش از سخنان دکتر جهانگیری استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مطالبات کشاورزان از سیل ۹۸ پرداخت شده است ادامه داد: طبق دستور معاون اول ۵۰ درصد مابقی نیز به حساب استانداری واریز شده است و با پرداخت مابقی تمامی مشکلات کشاورزان استان حل می شود.

وی تدوین سند حل مشکلات چهارگانه فاضلاب، روان آبها، آبهای سطحی و سیلاب این استان را اقدام مهمی دانست که می تواند بخش بزرگی از مشکلات استان را مرتفع نماید.

در این جلسه سران عشایر عرب و بختیاری و نخبگان استان به طرح دغدغه ها، مشکلات و مسائل خود پرداختند و از مسئولان اجرایی درخواست کردند که مشکلات این استان که از دولت های قبلی به جا مانده است هر چه سریعتر برطرف شود.

همچنین در این جلسه سران عشایر استان خوزستان با تاکید بر پایبندی به آرمان های امام خمینی (ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که اقدامات اختشاش گران قطعاً از مردم استان خوزستان نیست.

نظر شما
پرونده ویژه