یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

ضعف دولت در شرایط امروز کشور حدود ۳۰ درصد است/ در ایران صندوق‌های رای نمایشی شده است/ اقتدارگرایان بلاهای طبیعی را به گردن دولت می‌اندازند

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۵:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۲۱۱۳۲۲
ضعف دولت در شرایط امروز کشور حدود ۳۰ درصد است/ در ایران صندوق‌های رای نمایشی شده است/ اقتدارگرایان بلاهای طبیعی را به گردن دولت می‌اندازند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در کشور ما متاسفانه صندوق های رای تا حدود زیادی نمایشی شده و آن قابلیتی که بتواند مشکلات را جذب کند، وجود ندارد.

«هدایت آقایی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص هجمه های اخیر به دولت دوازدهم اظهار کرد: متاسفانه در تعاریف مشکل داریم یعنی وقتی می گوییم دولت، از دید مردم منظور دولت آقای روحانی نیست. وقتی که مردم انتقاد دارند به کل سیستم و مجموعه ایراد دارند اما معمولا دولت تلقی می شود. یعنی آنچه در ذهن مردم وجود دارد با باور برخی اصولگرایان متفاوت است.

او افزود: مردم اگر به نام دولت انتقاد می کنند منظورشان به تنهایی دولت آقای روحانی نیست همچنین اگر دولت آقای رئیسی هم مستقر شود در صورت انتقاد منظور فقط دولت او نیست از دید مردم این زاویه باید تعریف شود. متاسفانه خیلی از اشخاصی که موثر بوده و تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند گاهی سر خود را زیر برف می کنند و متوجه نیستند؛ آنها هم فکر می کنند اگر از مجموعه نظام یک نفر را قربانی کنند مثلا دولت و یا نهاد دیگر را، مسئله حل است در حالی که اینطور نیست.

آقایی ادامه داد: الان ریشه همه این مسائل مانند این است که جمعی، یک عده ای حاکم و یک عده ای مردم زیر یک سقف هستند و همه راه های دیگر بسته شده ِالا آن مسیر کسانی که بالاتر نشسته اند. در این شرایط همیشه استرس، مسائل روحی و روانی و فشارهای اجتماعی و فرهنگی و فکری وجود دارد. طبیعتا کسانی که راه گریز و انتخاب دیگری ندارند چه این فشارها طبیعی باشد و چه غیرطبیعی، مقصر را کسانی می دانند که این مسیر یک طرفه را برای آنها تعیین کردند. در این شرایط است که معمولا تر و خشک با هم می سوزد امروز جامعه ما گرفتار چنین موضوعی شده است.

او تصریح کرد: مردم را در یک کانال و انتخاب یکطرفه انداختند و طبیعی است که آنها هر اتفاقی که می افتد، دیگر سخت می‌پذیرند که اینجا مثلا بلایای طبیعی است و اینجا خشکسالی است و اینجا زلزله است. مردم، مسئول همه این اتفاقات را کسانی می دانند که آن جاده یکطرفه را برای آنها گذاشتند در حالی که در سیستم های باز و سیستم های دموکراسی هم این مشکلات وجود دارد. مثلا در کانادا به جهت موج گرما بیش از 300 نفر کشته شدند و یا در جنوب غرب آمریکا خشکسالی بیداد می کند اما آنجا مردم به دلیل اینکه خودشان مجموعه را انتخاب کردند و هر وقت هم بخواهند مجموعه را می توانند در انتخابات تغییر بدهند، بنابراین خیلی راحت با این مسائل کنار می آیند و می دانند که طبیعت و گرمایش زمین و ویروس کرونا طبیعی است و حالا مدیریت حاکم چقدر در موردش عمل می کند در پای صندوق های رای می نشینند و ارزیابی می کنند.

این سیاستمدار اصلاح طلب ادامه داد: اما در کشور ما متاسفانه صندوق های رای تا حدود زیادی نمایشی شده و آن قابلیتی که بتواند مشکلات را جذب کند، وجود ندارد. بنابراین این تعریف باید جا بیفتد و چنین بحثی به عنوان گفتمان باز شود اما اشتباه بزرگ  اقتدارگراها و کسانی که فکر می کنند انتخابات گذشته پیروزی آنها بوده در حالی که هیچ کسی در این انتخابات پیروز نشد، این است که فکر می کنند الان در این آخرین لحظات اگر به دولت فعلی انتقادی هم وارد کنند، اتفاق خاصی می افتد واقعا این گونه نیست.

او متذکر شد: اگر این دولت در هشت سال گذشته آنالیز شود ضعف مدیریت هم داشته و هیچ کسی منکر این نیست من هم انتقاداتی به عملکرد دولت دارم اما در کل شاید ضعف دولت 20  تا 30 درصد باشد اما 70 درصد دیگر خارج از اختیارات دولت بوده است. دولت می گوید از چند ماه پیش اگر تحریم ها برداشته می شد کلی خسارات کمتر می شد و منابع ما بیشتر حفظ می شد و مجلس دست دولت را بست، حالا هر چه می‌خواهید فحش و بد و بیراه به دولت بگویید.

آقایی تصریح کرد: در بحث خشکسالی، طبق آمار و گزارشات بارش ها کمتر از 50 درصد بود. بارش ها و ذخایر آب کم شده و 2 سال است که درگیر کرونا هستیم و این موضوع به کسب و کار و تولید ضربه زده است اینها دیگر دست دولت نیست. اما اقتدارگراها و خیلی از اصولگرایان تبعات این مسائل طبیعی را به گردن دولت می اندازند اگر اینطور است خوب 10 روز دیگر که دولت جدید می آید با آن می خواهند چه کار کنند. دولت آقای رئیسی هم بیاید آن موقع هم کرونا و خشکسالی وجود دارد و این مشکلات از بین نمی‌رود، آن موقع چه جوابی دارند.

او در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این مسائل از هم تفکیک نمی شود، مردم هم به نوعی عادت می کنند زیرا قدرت تجزیه و تحلیل را در جامعه از بین می بریم و ضعیف می کنیم که این خود یک ضایعه خیلی بدی است که آتش آن دامن کسانی که این کار را می کنند، خواهد گرفت. مشکل اصلی این است که همه چیز را سیاسی می کنند و همه چیز را آنی می خواهند تا از یک مرحله ای عبور کنند. فعلا دولت روحانی در چند روز باقی مانده سیبل خوبی به نظرشان می آید و بزودی یک سیبل دیگر جایگزین می شود که آن دولت آقای رئیسی، است.7

نظر شما