کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب خوزستان

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۱۵:۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۱۱۳۸۶
کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب خوزستان
استان خوزستان در سال های گذشته با بحران شدید کم آبی رو به رو بود. عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار بودند که از نمونه های آن به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها و انباشت مشکلات ناشی از هماهنگ نبودن سیاستگذاری ها با این تغییرات می توان اشاره کرد. همچنین مشکلات تحریم ها نیز در این شرایط مزید بر علت شد و بسیاری از برنامه های دولت از جمله بهبود زیرساختهای انتقال آب و سرمایه گذاری های جدید را متوقف کرد.
به گزارش برنا، به نقل از پاد، بهره‌برداری از فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با یک و نیم میلیارد دلار اعتبار که کمک شایانی به معیشت کشاورزان کرده از جمله این اقدامات بوده است. بهره‌برداری از پروژه آبرسانی غدیر (که اگر این پروژه نبود حتماً در ایام خشکسالی باعث افزایش تنش شدید در شهرهایی نظیر شادگان، دشت آزادگان، بستان و هویزه می‌شد) و تأمین ۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای موضوع فاصلاب اهواز که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حال اجرا است از دیگر طرح‌های مهمی است که در خوزستان در این دولت به بهره‌برداری رسید.

 

بخش آب

توجه ویژه به استان خوزستان با فعال کردن شورای عالی آب به عنوان بالاترین نهاد هماهنگی سیاستگذاری تأمین، توزیع و مصرف آب و برگزاری۶ جلسه و تصمیم گیری درخصوص موضوعات مهمی همچون «ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ»، «علاج بخشی سد گتوند»، «ریزگردهای استان خوزستان، حقابه مورد نیاز زیست محیطی برای مهار کانون های داخلی آن»، «راهکارهای حل معضلات پساب کشت و صنعت نیشکر» از مهمترین اقدامات دولت در حوزه آب در این استان بوده است.

تصویب برنامه سازگاری با کم‌آبی استان با مشارکت کلیه ذینفعان، مدیریت سیلاب سال آبی ۹۸-۱۳۹۷ با ارائه برنامه بهره‌برداری مناسب از سدهای استان در جهت کاهش خسارات وارده به پایین‌دست و نیز ذخیره مناسب آب در مخازن سدها ، بهره برداری از سد تنظیمی آریوبرزن با حجم مخزن ۷ میلیون مترمکعب و آبگیری سد بالارود با حجم مخزن ۱۳۱ میلیون مترمکعب، احداث ۳۶۷۲۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی  و ۳۳۷۰ هکتار تبدیل شبکه نیمه مدرن به مدرن، اجرای ۸۱۷ کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث ۳۹۵ هزار مترمکعب مخازن ذخیره، حفر و تجهیز ۱۱۳ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی ۱۳۰۸ کیلومتر شبکه‌‎ی توزیع آب و تکمیل و افتتاح ۳ تصفیه‌خانه‌ی آب در شهرهای آغاجاری (به ظرفیت ۹۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز)، بهبهان (به ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز) و ویس (به ظرفیت ۷۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز)  از دیگر ا قدامات دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته در این استان بوده است.

عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی استان با هزینه کرد ۱۹۸۰۳ میلیارد ریال ازدیگر اقدامات مهم دولت در حوزه آب در این استان بوده است.  با اجرای این پروژه ظرفیت آب رسانی به شهرهای آبادان از ۵۰ به ۹۵ درصد، خرمشهر از ۴۵ به ۹۵ درصد، اهواز از ۴۰ به ۷۰ درصد و شادگان از ۳۰ به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین افتتاح ۲۵ مجتمع آب‌رسانی و پروژه‌ی تک روستایی که با اجرای این طرح‌ها و هزینه کرد اعتباری در حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال، ۱۶۴ روستا با جمعیت ۷۷ هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت بهره‌مند شده اند نیز از دیگر اقدامات دولت در استان خوزستان بوده است.

در حال حاضر ۱۳ طرح آب‌رسانی به منظور بهبود و پایداری آب‌رسانی به ۸ میلیون نفر از جمعیت شهری و روستایی استان با هزینه کرد ۴۹ هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

 

بخش برق

برای توسعه سطح خدمات برق نیز استان خوزستان جزء اولویت های دولت بوده است. با انجام این اقدامات شاهد افزایش مجموع ظرفیت نیروگاهی استان به میزان ۲۱۹۵ مگاوات (شامل ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی مجموعابه میزان ۲۱۲۴ مگاوات، ۲۱ مگاوات نیروگاههای تجدید پذیر و ۵۰ مگاوات مولدهای مقیاس کوچک، ارتقاء توان عملی و رفع محدودیتهای نیروگا ه رامین  به میزان ۱۶۰ مگاوات  و بهره برداری از  ۱۰۵ پروژه پست برق انتقال و فوق توزیع با ظرفیت ۶۳۸۹ مگاولت آمپر  بوده ایم.

احداث ۱۵ پست GIS جهت سازگاری با پدیده ریزگردها (بزرگ‌ترین پروژه GIS کشور)  از دیگر ا قدامات دولت تدبیر و امید در خوزستان بوده است.  با اجرای این پروژه بومی سازی و انتقال فناوری ساخت این پست ها محقق شد.

بهره برداری از  ترانس ۳۱۵ مگاولت آمپر در پست شهید هاشمی، بهره برداری از  ۶۷ خط انتقال و فوق توزیع به طول ۹۱۸ کیلومتر مدار، اجرای ۲۲۶ کیلومتر فیبرنوری، تعویض ۹۱۴۰ زنجیره مقره خطوط انتقال و پوشش عایقی جهت ۲۹ پست موجود موجود جهت سازگاری با پدیده ریزگردها  و خرید ۱۰ دستگاه پست سیار و ترانس آن جهت مواقع اضطراری از دیگر اقدامات دولت بوده است.

 

بخش فاضلاب

اجرای ۳۱۲ کیلومتر شبکه‌ی جمع آوری اصلی و فرعی فاضلاب در شهر اهواز و ۶۴۷ کیلومتر در سایر شهرهای استان به همراه اصلاح و نوسازی ۸۵ کیلومتر نقاط ریزشی در ۱۵۵ نقطه از شهر اهواز ناشی از سیل سال ۱۳۹۸ هماز مهمترین اقدامات دولت برای جمع آوری فاضلاب خوزستان بوده است.

همچنین ۲ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای رامهرمز (به ظرفیت ۱۳۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز) و شرق اهواز (به ظرفیت ۱۱۲۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز)  افتتاح شد.

با استفاده از اعتباری به مبلغ ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه‌ی ملی برای فاضلاب شهر اهواز، افزون بر تکمیل تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شرق اهواز، بهسازی و ارتقای ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ جدید، اجرای ۸۴ کیلومتر کلکتور و خطوط اصلی و نیز ۱۱ کیلومتر خطوط ریزشی حاصل از سیلاب سال ۱۳۹۸ در حال اجراست.

استفاده از فاینانس خارجی برای احداث ۵ تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام‌خمینی با اعتباری به مبلغ ۴۶ میلیون یورو و پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۴ درصد در حال اجراست.

همچنین عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب غرب اهواز به ظرفیت ۱۰۷ هزار مترمکعب در شبانه روز با  استفاده از فاینانس خارجی به مبلغ ۴۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۸ شروع و با پیشرفت فیزیکی ۸ درصد در حال اجراست.

از سویی دیگر فراخوان انتخاب تامین کنندگان مالی برای استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی (ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) برای کمک به ۳ طرح فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر و مسجد سلیمان در سال جاری به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال با موافقت سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. در صورت همکاری شبکه بانکی کشور بخش عمده ای از مسائل فاضلاب ۳ شهر مهم یاد شده مرتفع می شود.

در حال حاضر ۱۵ طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب با هدف بهره‌مندی ۸۶/۱ میلیون نفر از خدمات جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب با هزینه کرد ۲۸ هزار میلیارد ریال در حال اجرا است. با تکمیل این طرح‌ها، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان به ۶۶ درصد ارتقاء خواهد یافت.

 

تشریح اقدامات دولت در خوزستان از زبان رئیس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت نیرو با تشریح اقدامات دولت در استان خوزستان گفت: در سال گذشته بخش زیادی از طرح‌های آبرسانی در شهرهای مختلف استان خوزستان انجام شده است و در بخش کشاورزی خوزستان نیز اقدامات عظیمی در توسعه کانال‌کشی و زهکشی زمین های زراعی استان به اجرا درآمد، به گونه‌ای که در طول ۸ سال ۲۹۵ هزار هکتار زمین در سطح استان خوزستان و بخش کمی از استان ایلام برای کانال‌کشی و زهکشی به انجام رسید.

دکتر روحانی با بیان اینکه در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان اقدامات بسیار بزرگی در ۸ سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: در طرح غدیر آب آشامیدنی را از سد دز به بخش بزرگی از خوزستان و اهواز انتقال دادیم، اما در عین حال و برغم همه تلاش‌هایی که شده هنوز مشکلات استان به طور کامل پایان نیافته است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته استان خوزستان با مشکل گرد و غبار دچار گرفتاری شده بود، گفت: دولت در این زمینه بخش زیادی از خطوط انتقال برق را تعویض کرد و ۴۶ هزار هکتار از زمین‌هایی که گرد و غبار خیز بود را نهال‌کاری کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز