کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکایی‌ها حضور خود را به شکل دیگری در عراق ادامه می‌دهند/ آمریکا نیروهای خود را به اردن منتقل می‌کند

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۲۳:۴۰:۴۷
کد خبر: ۱۲۱۱۸۵۴
آمریکایی‌ها حضور خود را به شکل دیگری در عراق ادامه می‌دهند/ آمریکا نیروهای خود را به اردن منتقل می‌کند
کارشناس مسائل خاورمیانه درباره خروج آمریکا از عراق گفت: آمریکایی ها یک بار یک توافق کلی کرده بودند که نیروهای آنها از عراق بیرون بروند، ظاهرا هم بیرون رفتند اما برگشتند و در حقیقت به یک نوعی حضورشان را به شکل دیگری ادامه می دهند.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص رابطه عراق و آمریکا اظهار کرد: واقعیت این است که آمریکایی ها یک بار یک توافق کلی کرده بودند که نیروهای آنها از عراق بیرون بروند، ظاهرا هم بیرون رفتند اما برگشتند و در حقیقت به یک نوعی حضورشان را  به شکل دیگری ادامه می دهند.

او افزود: مشکلی که آقای الکاظمی دارد این است که پارلمان عراق یک مصوبه ای تصویب کرده که بر اساس آن مصوبه آمریکایی ها باید بیرون بروند و دولت موظف به اجرای قانونی است که مجلس تصویب کرده است بنابراین این یک مشکل بزرگ برای آقای الکاظمی است. تصمیم پارلمان و حضور سیاسی آمریکا یک مسئله مهمی است.

ملازهی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروهای مخالف حضور نظامی آمریکا مرتب به آن مراکزی که آمریکایی ها مستقرند حمله می‌کنند مثل پایگاه الاسد بنابراین باید یک راهی را پیدا کنند. ظاهرا آمریکایی ها در حال بررسی این هستند که بخشی از این نیروها را به اردن منتقل کنند. یعنی یک پایگاهی بین اردن و سوریه و عراق مدنظرشان است که نیروهایشان را آنجا متمرکز کنند که امنیت بیشتری داشته باشند و دسترسی نیروهای مخالفشان به آن مناطق کمتر باشد.

او خاطرنشان کرد: بنابراین من فکر می کنم که آقای الکاظمی مجبور است که قانون را اجرا کند اما اجرای قانون به این سادگی نیست زیرا تا زمانی که با آمریکایی ها به یک توافق کلی نرسند که راه های خروج آمریکا و میزان حضور آنها به چه شکل باشد تا نیروهای مخالف حضور آمریکا تحریک نشوند تصویب این مصوبه به تاخیر می افتد. 7

نظر شما