عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

کابینه رئیسی باج ندهد/ تا سر کلاف به دست نیاید مشکلات کشور جمع نمی‌شود/ تجربه قبلی وزرا مورد مطالعه قرار بگیرد

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۵:۰۵:۱۴
کد خبر: ۱۲۱۱۹۰۶
کابینه رئیسی باج ندهد/ تا سر کلاف به دست نیاید مشکلات کشور جمع نمی‌شود/ تجربه قبلی وزرا مورد مطالعه قرار بگیرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مولفه های چینش کابینه توسط رئیسی تاکید کرد: من تجربه و پختگی فرد را بسیار مهم می دانم علاوه بر آن رویکرد افراد اهمیت بسیاری دارد از جمله رویکرد استقلال خواهی و اینکه زیر بار هر تحمیلی نروند و باج ندهند، در واقع وزرا نباید باج بدهند.

«غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با چینش کابینه در دولت رئیسی گفت: من عقیده دارم که جناب آقای رییسی وقتی برای ریاست جمهوری کاندیدا شد، خوب فکر کرده است ولی توصیه ما این است که کابینه ایشان کابینه ای پر تحرک و پر کار با برنامه و منسجم و یک دست و با پیگیری اهدافی باشد که این اهداف در شرایط حاضر در اولویت قرار دارد مثل حل مشکلات اقتصادی کشور بخصوص حل مساله بودجه و کسری بودجه و مساله تورم و مشکلات ناشی از تورم و بی ثباتی قیمت ها.

او افزود: مهم این است که خدای ناکرده وزرا به سمت حل مشکلات پیش پا افتاده و دم دستی رو بیاورند و از اقدامات اساسی غفلت کنند. من عقیده دارم نباید از تغییرات اساسی و زیربنایی در اقتصاد کشور غفلت کرد؛ کلید حل مشکلات، تغییرات اساسی است و اگر مشغول و گرفتار مسائل روزمره شوند این مسائل بر مدیریت غلبه می کند و اجازه نمی دهد بتوانند مشکلات را حل کنند اگر چه رسیدگی فوری و فوتی به برخی از مسائل ضروری است. می بایست بخش مهمتر همت دولت و وزرا نگاه به بلند مدت باشد باید ریسک بپذیرند و قبول کنند که شاید اقدامات انها در کوتاه مدت، موجب رضایت خاطر نباشد و طبعا باید توضیح بدهند و توجیح کنند که برای حل اساسی مشکلات ناچار و ناگزیر از این گونه اقدامات هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام در مورد زمان بر بودن بهبود اوضاع فعلی و نیاز به صبر مردم گفت: شاید این اقدامات الان برای شما خوشایند نباشد ولی قطعا چهار سال بعد برای شما خوشایند خواهد بود و نتایج مثبت آن را خواهید دید. به عبارت دیگر مشکلات آنقدر پیچیده شده است که تا سر کلاف به دست نیاید این مشکلات جمع نمی شود و از این جهت نیازمند دقت و وسواس است تا کلید حل مشکلات پیدا شود نه اینکه دچار مشکلات روزمره شد. من عقیده دارم اقدام اساسی این است که ارزش پول ملی را با ثبات کنند اگر ارزش پول ملی با ثبات شود به این معنا که دیگر تورم نباشد البته باید روندی طی شود تا تورم به نقطه نزدیک به صفر متمایل شود ولی در عین حال باید اهتمام به این نقطه وجود داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: در ایران ظرفیت برای جهش تولید وجود دارد و جا دارد که این جهش تولید در ابعاد مختلف همراه با صادرات اتفاق بیفتد و منابع مورد نیاز برای صادرات و تولید بیشتر باید توسط دولت دنبال شود. من عقیده دارم این ظرفیت در انرژی نهفته است و انرژی کشور ظرفیت خوبی است تا مورد استفاده قرار بگیرد و با صادراتی که صورت می گیرد و ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد، می توان سرمایه لازم برای رشد تولید و سهولت کسب و کار را بدست آورد و بر آن افزود.

مصباحی مقدم با اشاره به گمانه زنی ها و اسامی که برای کابینه رئیسی مطرح می شوند، ادامه داد: من نمی خواهم در مورد افراد اظهارنظر کنم اما مثلا در مورد باقری کنی باید تجربه قبلی افراد مورد مطالعه قرار بگیرد.

او افزود: من تجربه و پختگی فرد را بسیار مهم می دانم علاوه بر آن رویکرد افراد اهمیت بسیاری دارد از جمله رویکرد استقلال خواهی و اینکه زیر بار هر تحمیلی نروند و باج ندهند، در واقع وزرا نباید باج بدهند. 

مصباحی مقدم در رابطه با اهمیت تیم جدید وزارت خارجه گفت: رهبری گفتند سیاست های ما در وزارت امور خارجه سیاست های کلی نظام است و شخصی که در وزارت امور خارجه قرار می گیرد، جایگاه بسیار مهمی در مناسبات خارجی ایران دارد. این وزیر باید هم از پختگی و هم از استقلال رویکرد برخوردار باشد با وجود اینکه سیاست خارجی توسط شورای امنیت ملی، تعیین و سیاست گذاری و پیگیری می شود ولی نقش مجری این سیاست ها بسیار با اهمیت است و این فرد باید بتواند با هنر خود سیاست های نظام را به خوبی پیگیری کند، این فرد باید قوی و توانا با رویکرد استقلال طلبی و عزت خواهی باشد و مسائل را با رعایت حکمت و مصلحت دنبال کند. 7

نظر شما
پرونده ویژه