توافق مهم انجام شد/ مذاکره با بایدن بالاخره جواب داد

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۲:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۲۰۰۱
توافق مهم انجام شد/ مذاکره با بایدن بالاخره جواب داد
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن و بغداد توافق کردند تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

به گزارش برنا؛ در این بیانیه آمده است آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد و دولت عراق بر تعهد خود به منظور محافظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش در این کشور هستند،  باقی خواهد ماند.

 در این بیانیه که پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، صادر شده، آمده است هیات‌های دو طرف تصمیم گرفتند که روابط امنیتی به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا در آغاز دیدار با نخست وزیر عراق اعلام کرد نقش آمریکا در عراق، آموزش، یاری‌رسانی و کمک به مقابله با داعش خواهد بود.

وی اظهار داشت واشنگتن تا پایان سال (جاری میلادی) در عملیات رزمی حضور نخواهد یافت.

رئیس جمهوری آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری انتخابات آتی در عراق تصریح کرد خواهان تداوم کمک‌های اطلاعاتی به عراق هستیم.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز مشارکت با آمریکا را راهبردی خواهد و گفت آمریکا عراق را در شکست داعش کمک کرده و ما از این بابت تشکر می کنیم.

نخست وزیر عراق با ابراز خرسندی از تداوم همکاری بین بغداد و واشنگتن یادآور شد که  روابط بین دو کشور در زمینه های مختلف بهداشتی، فرهنگی و ... برقرار است.

وی تصریح کرد روابط ما امروز قوی تر از هر زمانی است و امیدوارم که رابطه عراق و امریکا به نفع منافع دو کشور، نزدیک تر شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این دیدار به نقل از منابع خبری خود گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا توافق نامه ای را برای پایان دادن به حضور نظامی ارتش ایالات متحده در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ امضا می کنند و طبق توافق صورت گرفته نقش ایالات متحده در عراق قالب کاملاً مشاوره ای و آموزشی تبدیل خواهد شد.  

به گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقام های وزارت دفاع آمریکا و دیگر مقام های دولت بایدن، این کشور شمار اندکی از دو هزار و ۵۰۰ نظامی مستقر در عراق را خارج خواهد کرد و نقش باقیمانده نیروها را بازتعریف خواهد کرد.

نشریه پولیتیکو نیزگزارش داد مقامات آمریکایی و عراقی در حال نهایی کردن طرحی برای تغییر ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق به مستشاری هستند که  شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند.

به نوشته پولیتیکو، نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش را به عهده خواهند داشت.

نظر شما
پرونده ویژه