یک کارشناس مسائل بین الملل:

ایران باید خود را برای برجام جدید آماده کند/ تا ۶ ماه آینده برجام به نتیجه نخواهد رسید

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۰۵:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۱۳۱۴۲
ایران باید خود را برای برجام جدید آماده کند/ تا ۶ ماه آینده برجام به نتیجه نخواهد رسید
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران باید خود را در دوره رئیسی برای یک برجام جدیدتر آماده کند و برجام گذشته از بین رفته است.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص دور هفتم مذاکرات وین گفت: رهبری در سخنانی که با اعضای هیات دولت داشتند به نوعی نظرات خود را درباره برجام بیان کردند و این پیامی برای آمریکایی ها بود که ما با صداقت جلو آمدیم ولی شما به تعهدات خود عمل نکردید. ذیل بعدی این بود که ایشان به صورت تلویحی به دولت آینده ایران برای اتخاذ سیاست اشاره کردند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: رهبری اشاره کردند که اختلاف ما با آمریکا بر سر برجام تنها نیست. برجام زمینه را برای تقاضاهای دیگر از طرف آمریکا باز کرده که مذاکرات را به بن بست کشاند که شاید ملزم شدن آن تقاضاها برای آمریکا بیشتر اهمیت دارد تا خود برجام. بنابراین ایران باید خود را در دوره رئیسی برای یک برجام جدیدتر آماده کند و برجام گذشته از بین رفته است. بایدن به این موضوع اشاره کرده که ممکن است قید زمانی برجام دوم تا 2050 ادامه پیدا کند. به همین دلیل دنبال این هستند که مذاکرات به دو بخش تقسیم شود یکی مربوط به تدوین برجام جدید و بخش دیگر مربوط به چندین موضوع است که ایران شاید با آن موافق نباشد یکی مسئله حقوق بشر در داخل ایران، دیگری کنترل برنامه موشکی و سومی نقش ایران در منطقه است.

او تصریح کرد: بنابراین خیلی سخت است که ایران بتواند با این ها کنار بیاید یعنی تمام ساخته ها ویران خواهد شد و پایه های امنیتی و سیاسی از دست خواهد رفت. بنابراین به نظر می آید که حتی در دوره رئیسی هم نتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم ولی از طرف دیگر فشارهای داخلی و آزار معیشتی مردم، هر روز بیشتر می شود و شرایط بسیار سخت و سنگینی برای ایران به وجود آمده که ایران نمی داند، چه تصمیمی باید بگیرد.

بیگدلی متذکر شد: از طرفی با توجه به یک دست شدن کشور، موضوع برجام نباید با کندی جلو برود. تصور من این است که در ماه های اول و تا 6 ماه آینده بخشی از مذاکرات به عمل نیاید با توجه به اینکه گوشه و کنایه هایی هم آقای رئیسی برای ادامه مذاکرات داشته اند اما تیم آنچنان قدرتمندی ندارد که بتواند در شکم آمریکایی ها و اروپایی ها برود و از طرف دیگر ناچار است که همین فضا را برای مدتی حفظ کند تا ببیند به کجا خواهد رسید.

او متذکر شد: ولی من به عنوان یک کارشناس می گویم هیچ راهی برای ایران باقی نمانده است جز اینکه نوع نگاه خود را به درون منطقه و جهان تغییر بدهد که هر روز داریم از این کاروان جهانی عقب می افتیم و ادامه این وضعیت به هیچ وجه به نفع نظام نخواهد بود و هیچ راه گریزی نیست. رئیسی هم بیاید هیچ کار خارق العاده ای انجام نخواهد داد. 7

نظر شما
پرونده ویژه