کارشناس مسائل منطقه:

قادر به حذف عربستان نیستیم/ من موافق صحبت بین ایران و عربستان هستم

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۲۳:۵۳:۴۰
کد خبر: ۱۲۱۳۸۵۱
قادر به حذف عربستان نیستیم/ من موافق صحبت بین ایران و عربستان هستم
کارشناس مسائل منطقه گفت: نه ما قادر به حذف عربستان هستیم و نه عربستان قادر به حذف ما است.

«احمد بخشایش اردستانی»، کارشناس مسائل منطقه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: من موافق صحبت بین ایران و عربستان هستم. چون ایران و عربستان از سال های بسیار قبل لنگرگاه ثبات در خلیج فارس بودند. نه ما قادر به حذف عربستان هستیم و نه عربستان قادر به حذف ما است. چه در زمان شاه که ما ژاندارم بودیم و در جمهوری اسلامی هم ما همان نقش را ادامه می دهیم ولی عربستان متاسفانه بعد از انقلاب، از دریچه آمریکا به ما نگریست و چون از دریچه آمریکا به ما می نگرد فکر می کند که موضع ایران ضعیف شده است.

او افزود: ایران برای اینکه موضعش قوی تر شود جبهه مقاومت را شکل داد یعنی در عراق، یمن، لبنان و بحرین که جبهه مقاومت کار کرد در واقع ایران بود. من فکر می کنم هر دو کشور هم عربستان و هم ایران به یکدیگر نیاز دارند، قبله گاه مسلمین در عربستان است که هر ساله حدود 100 هزار نفر  و در حج عمره حدود یک میلیون نفر از مردم ایران به عربستان سفر می کنند بنابراین بهتر است که با هم ارتباط صمیمانه تری داشته باشیم.

بخشایش ادامه داد: البته عربستان قبل از محمد بن سلمان به نحوی خوب و دیپلماتیک عمل می کرد و ظاهر را رعایت می کرد ولی بعد از اینکه محمد بن سلمان آمد، من احساس کردم که بخاطر اینکه حکومت بعدی، یعنی بعد از پدر را به دست بیاورد این تنش را ایجاد کرد و این تنش به این صورت ایجاد شد که در واقع خواست که با یک تیر دو نشان و هدف را بزند. تنش بین ایران و عربستان را زیاد کرد تا یک مقدار داخل را سرکوب کند داخل را به چه صورت سرکوب کرد؟ عموزاده ها و آنهایی که ثروتمند بودند آنها را به بهانه فساد دستگیر کرد و در زندان قرار داد و پول هایشان را گرفت و از قدرتشان کم کرد تا اینکه در واقع بتواند خود را جانشین پدر کند چون در داخل خاندان عربستان رقابت های سیاسی برای پادشاهی بعدی وجود دارد.

او تصریح کرد: بن سلمان برای اینکه بتواند به این کارهای خود مشروعیت ببخشد تنش با ایران را به وجود آورد تا بتواند حمایت آمریکایی ها را به دست بیاورد، این است که از دریچه آمریکا به ما می نگرد. ولی بعد از اینکه قصه یمن به وجود آمد متوجه شد که نمی‌تواند یمن را سرکوب کند و از بین ببرد، لذا هرچه که نتواند یمن را از بین ببرد مجبور است که به ایران برگردد، یعنی بیاید و با ایران مذاکره کند. بعد از اینکه ترامپ رای نیاورد عربستان متوجه شد که آقای بایدن هم علاقمند است که با ایران باب مذاکره را باز کند این است که بدش نیامد با ایران مذاکره کند، البته ما هم علاقمند هستیم که ثبات در منطقه وجود داشته باشد و همسایگان با ثبات زندگی کنند. بنابراین من فکر کنم مذاکره ایران و عربستان به نفع هر دو کشور است. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه سخنان خود در خصوص سفر برهم صالح و الکاظمی به تهران نیز عنوان کرد: تقریبا عراق بعد از سقوط صدام و رشد حشدالشعبی و مراجع و تشییع تقریبا خط ایران را دنبال می کند با این تفاوت که حکومت عراق خیلی مذهبی نیست و عمدا اینطور انتخاب کردند ولی گروه هایی داخل مردم مذهبی های شیعه هستند که آرا خوبی دارند. الکاظمی بیشتر به آمریکا تمایل دارد ولی از آنطرف هم در انتخابات آینده برای اینکه شیعیان رای بیاورند خوب طبیعی است که مصطفی الکاظمی مجبور است که با ایران و به تبع آن با حشدالشعبی ارتباط خوبی داشته باشد.

او متذکر شد: درست است که الکاظمی تمایلات غربی دارد و آمده قراردادی امضاء کرده که یک سال نیروهای آمریکایی در آنجا باقی بمانند ولی حشدالشعبی قبول ندارد و می گوید که انتقامی که ما از آمریکا برای شهادت سلیمانی و ابومهندس مهدی می گیریم اخراج آمریکا از منطقه است ولی این رفت و آمدها یک مسئله طبیعی است مخصوصا ایران و عراق که تقریبا عراق خیلی متاثر از ایران است. 6

نظر شما
پرونده ویژه