جنجال تازه چین/ منشا کرونا در آزمایشگاه ووهان

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۱۳:۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۲۱۴۸۰۸
جنجال تازه چین/ منشا کرونا در آزمایشگاه ووهان
مزمان با مسابقه مقامات سیاسی واشنگتن جهت سبقت گرفتن در ادعاهای ضد چینی مرتبط با خاستگاه ویروس کرونا، حزب جمهوری خواه آمریکا با انتشار گزارشی، انگشت اتهام را به سمت آزمایشگاه «ووهان» گرفت.

به گزارش برنا،  حزب جمهوری خواه آمریکا امروز دوشنبه با ارائه گزارشی مدعی شد که شواهدی وجود دارد که ثابت می کند ویروس  کرونا  از مرکزی تحقیقاتی در چین به بیرون سرایت کرده است. گزارش جمهوری خواهان آمریکا در حالی منتشر شده است که سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده هنوز به نتیجه ای درباره منشاء کرونا نرسیده اند.

در گزارش مذکور همچنین ادعا می شود که شواهد فراوانی در دست است مبنی بر اینکه دانشمندان آزمایشگاه ویروس شناسی شهر «ووهان» چین مشغول انجام تغییراتی روی ویروس کرونا در راستای آلوده کردن انسان بوده اند و احتمال پنهانکاری در این زمینه وجود دارد.

«مایک مک کال» نماینده ارشد جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این گزارش را منتشر کرده است. این گزارش همچنین از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات خواسته است که تحقیق مشترکی را درباره منشاء ویروس کرونا که تا کنون باعث مرگ ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دنیا شده است، انجام دهند.

پکن بارها این ادعاهای واهی را محکوم و رد کرده و همچنین متقابلا از آمریکا خواسته است که بدون شانه خالی کردن از مسئولیت هایش، در زمینه ویروس کرونا شفاف عمل کرده و صادقانه به دنیا پاسخگو باشد.

چین می گوید چنانچه واشنگتن واقعا می خواهد درباره منشاء ویروس کرونا شفاف عمل کند باید ۴ اقدام عمده از جمله باز کردن درهای آزمایشگاه های مشکوک آمریکا به روی سازمان بهداشت جهانی انجام دهد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در همین رابطه اخیرا گفت که آمریکا باید از سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق و تفحص آزمایشگاه نظامی «فورت دیتریک» و دانشگاه ایالت «کارولینای شمالی» دعوت به عمل آورد. واشنگتن همچنین باید اطلاعات مربوط به نظامیان بیمار این کشور را که در رقابت های جهانی ارتش ها در شهر «ووهان» شرکت کرده بودند؛ منتشر کند.

ژائو گفت که آمریکا برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و توجیه اقدامات شکست خورده اش در مقابله با کرونا و رسیدن به اهداف سیاسی مد نظرش از طریق انداختن تقصیرها به گردن دیگران، مسئله همه گیری این ویروس را سیاسی کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، برخی از آمریکایی‌ها به بهانه ردیابی منشاء ویروس برای منحرف کردن توجهات و انداختن تقصیرها به گردن دیگران به دلیل عملکرد ضعیف شان در مقابله با همه گیری کرونا، تمایل به سیاسی کاری دارند. وی تاکید کرد: انگیزه‌های شرورانه آنها مدت هاست که برملا شده است.

فورت دیتریک واقع در ایالت مریلند، آزمایشگاه تابع «فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش ایالات متحده آمریکا» (USAMRDC) است و این احتمال که ویروس کرونا از آنجا به بیرون درز پیدا کرده باشد؛ بعید نیست.

نظر شما
پرونده ویژه