کارشناس مسائل خاورمیانه:

میقاتی تلاش می‌کند حرمت پارلمان و نمایندگی مردم حفظ شود/ حریری بدنبال رضایت آمریکا و فرانسه بود

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۲۳:۴۳:۱۰
کد خبر: ۱۲۱۵۳۰۳
میقاتی تلاش می‌کند حرمت پارلمان و نمایندگی مردم حفظ شود/ حریری بدنبال رضایت آمریکا و فرانسه بود
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اهمیت آقای میقاتی در این است که دنبال تشکیل دولت بدون برانگیختن حساسیت کشورهای غربی است و به عبارتی دنبال این است که دولتی تشکیل شود که حرمت پارلمان و نمایندگی مردم حفظ شود و در نهایت رضایت مندی داخلی و پارلمانی ایجاد شود و در مقابل هم، حساسیت غربی ها برانگیخته نشود که علیه این دولت اقدام کنند.

«حسین رویوران»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحولات اخیر لبنان اظهار کرد: اتفاقی که در لبنان افتاده مقوله ای بین دو مسئله است، یکی مشروعیت مردم و دیگری مشروعیت دخالت قدرت های غربی، یعنی به عبارت دقیق تر آقای الحریری انتخاب شد اما دنبال تشکیل دولتی بر اساس رضایت بندی آمریکا و فرانسه بود و کاری به مجلس نداشت و بر اساس خواست آقای مکرون که او هم به لبنان آمده بود و گفت این دولت برود و یک دولت تکنوکرات بیاید، عمل کرد. حالا مشخص نیست که مکرون با چه مشروعیتی این حرف را زده است که این دولت باید برود و یک دولت تکنوکرات بیاید، اگر آقای الحریری می خواهد دولت تکنوکرات تشکیل بدهد که مجلس باید به آن رای بدهد. اعتقاد مجلس هم این بود که من عصاره ملت هستم و من نماینده مردم هستم و بدون هماهنگی با من نمی شود دولت تشکیل داد.

او افزود: در نتیجه این تعارض و این که وفاداری به غرب و به مردم باید باشد نهایتا منجر به شکست آقای الحریری شد. آمدن آقای میقاتی به خاطر این است که به گونه ای حساسیت غربی ها را کم کند و با هماهنگی با مجلس، دولت تشکیل بدهد. این نکته خیلی مهمی است که اولا او مشروعیت را در پارلمان می بیند، در حالی که آقای الحریری به گونه ای از پارلمان عبور کرده بود و این نکته بسیار مهمی است که می تواند نقطه موفقیت آقای میقاتی باشد. 

رویوران تصریح کرد: اهمیت آقای میقاتی در این است که دنبال تشکیل دولت بدون برانگیختن حساسیت کشورهای غربی است و به عبارتی دنبال این است که دولتی تشکیل شود که حرمت پارلمان و نمایندگی مردم حفظ شود و در نهایت رضایت مندی داخلی و پارلمانی ایجاد شود و در مقابل هم، حساسیت غربی ها برانگیخته نشود که علیه این دولت اقدام کنند.

او در پایان افزود: به هر حال شرایط لبنان خیلی حساس است و بحران اقتصادی به اوج خودش رسیده است. نخست وزیر که در جایگاه ویژه ای قرار دارد باید به گونه ای عمل کند که بتواند رضایتمندی همه را جلب کند و این مهمترین نکات بحث آقای میقاتی است. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز