عضو سابق کمیسیون حقوق و قضایی مجلس تشریح کرد؛

تاثیر افزایش تعامل شورای نگهبان و مجلس از زبان یک حقوقدان

۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ۰۵:۴۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۶۹۵۸
تاثیر افزایش تعامل شورای نگهبان و مجلس از زبان یک حقوقدان
عضو سابق کمیسیون حقوق و قضایی مجلس درباره نشست مشترک میان شورای نگهبان و مجلس گفت: اگر نشست ها روابطی باشد و به نوعی نمایندگان مجلس نسبت به حدود صلاحیت خودشان اشراف و اطلاع پیدا کرده و اینکه قوانینی را تصویب و طرح و لوایحی را به مصوبه تبدیل کنند که مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد از این حیث برگزاری نشست مشترک خوب است اما اینکه به معنای دخالت شورای نگهبان در امر قانونگذاری صورت بگیرد حتما خلاف قانون اساسی است و امر میمون و مبارکی نخواهد بود.

«محمدجواد فتحی»، عضو سابق کمیسیون حقوق و قضایی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر افزایش تعامل این شورا و مجلس به خصوص در کمیسیون های تخصصی مجلس گفت: برگزاری نشست مشترک بین مجلس و شورای نگهبان می تواند در راستای وظایف شورای نگهبان باشد. اما در هر حال شورای نگهبان این صلاحیتی که قانون اساسی به او تکلیف کرده را بررسی می کند. این صلاحیت واقعی از جایی شروع می شود که مجلس طرح یا لایحه ای را تصویب کرده باشد و به شورای نگهبان برای بررسی ارجاع بدهد.

او افزود: این که آیا این مصوبه مجلس مغایرتی با قواعد و قوانین شریعت و قوانین و مقررات اصول قانون اساسی دارد یا خیر این است که اگر بخواهد کاری قبل از تثبیت قانون توسط شورای نگهبان با مجلس صورت بگیرد صرفا یک نشست استمزاجی می تواند باشد و رافع و مانع اظهارنظر بعدی شورای نگهبان قاعدتا نخواهد شد. 

فتحی در خصوص تعامل مجلس و شورای نگهبان عنوان کرد: هر دو (شورای نگهبان و مجلس) با هم مجموعه قوه مقننه را تشکیل می دهند. یعنی مجلس به عنوان قانونگذاری که قانون را تصویب می کند و شورای نگهبان هم به عنوان جزئی از پیکره قوه مقننه این مصوبه را احراز می کند که مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد.

او گفت: اگر نشست ها روابطی باشد و به نوعی نمایندگان مجلس نسبت به حدود صلاحیت خودشان اشراف و اطلاع پیدا کرده و اینکه قوانینی را تصویب و طرح و لوایحی را به مصوبه تبدیل کنند که مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشته باشد از این حیث برگزاری نشست مشترک خوب است اما اینکه به معنای دخالت شورای نگهبان در امر قانونگذاری صورت بگیرد حتما خلاف قانون اساسی است و امر میمون و مبارکی نخواهد بود. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز