واکنش قاطع ایران به اتهامات اثبات نشده آمریکا و انگلیس

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۰۳:۵۲:۱۷
کد خبر: ۱۲۱۸۰۴۲
واکنش قاطع ایران به اتهامات اثبات نشده آمریکا و انگلیس
نمایندگی ایران در سازمان ملل "اتهامات اثبات نشده" و "اظهارات مبتنی بر اغراض سیاسی" آمریکا و انگلیس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل، را قاطعانه رد کرد و گفت: این اتهامات تکرار ادعاهای ساختگی توسط رژیم اسرائیل است و هیچ مدرک قابل تأیید و قطعی برای اثبات این اتهام وجود ندارد.

به گزارش برنا، "زهرا ارشادی" سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به اتهام پراکنی های وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر دفاع انگلیس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل با عنوان "حفظ صلح و امنیت بین المللی؛ امنیت دریایی" افزود:  در مورد اظهارات مبتنی بر اغراض سیاسی آمریکا و انگلیس در این جلسه علیه ایران در مورد حادثه کشتی مرسر استریت، من یک بار دیگر این ادعاهای اثبات نشده را قاطعانه رد می‌کنم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حضور گسترده نیروهای نظامی این کشورها از جمله در خلیج فارس و دریای عمان همواره منبع اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بوده و اخبار ساختگی و عملیات های دروغین از جمله توسط اسرائیل برای توجیه چنین حضور غیرقابل قبولی یا حمله به کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: طی روزهای اخیر یکی از منابع ارشد نظامی این کشورها گفته است که «همه چیز به پرتاب پهپاد از یمن اشاره می‌کند» و پس از آن نیز آنها نیروهای ویژه خود را به یمن اعزام کردند تا به ظاهر «تروریست های مسئول آن حمله را هدف قرار دهند». همه چیز کاملاً گویا و روشن است. بعلاوه، این نشان می‌دهد که این کشورها هنوز از شکست خود در تجاوز به یمن درس نگرفته‌اند.

هیچ مدرک قابل تایید و قطعی برای اثبات اتهام وجود ندارد

ارشادی تصریح کرد: همه این اتهامات تکرار ادعاهای ساختگی توسط رژیم اسرائیل است، هیچ مدرک قابل تأیید و قطعی برای اثبات این اتهام وجود ندارد. چیزی که آنها سعی می‌کنند به عنوان شواهد قطعی به تصویر بکشند، فقط چند عکس است که چیزی را هم ثابت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: چنین اتهاماتی به هیچ وجه نمی‌تواند بر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل علیه ناوبری تجاری سرپوش بگذارد. تنها در کمتر از دو سال، این رژیم به بیش از ۱۰ کشتی تجاری حامل نفت یا کالاهای بشردوستانه در دریاهای منطقه‌ای حمله کرده است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جار و جنجال اسرائیل در مورد حادثه کشتی مرسر استریت نمی‌تواند اذهان را از دیگر فعالیت های بی‌ثبات کننده و ماجراجویانه رژیم اسرائیل در منطقه منحرف کند. علاوه بر سیاست فریب و دروغ پراکنی، اسرائیل در انجام عملیاتهای دروغین نیز استاد است.

شورای امنیت به انفعال دیرینه اش در برابر نقض نظام مند قوانین بین المللی توسط رژیم اسرائیل پایان دهد

ارشادی گفت: رژیم اسرائیل بجای مظلوم‌نمائی و نیز بدنام کردن دیگران باید فوراً به تمام سیاستهای غیرمسئولانه، تجاوزات و جنایات خود و همچنین رفتارهای غیرقانونی و غیر انسانی اش که از دیرباز منبع اصلی تهدید، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حساس خاورمیانه و فراتر از آن بوده، پایان دهد.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همچنین شورای امنیت باید به مسئولیت های خود طبق منشور عمل کند، به انفعال و تعلل دیرینه‌اش در برابر نقض نظام مند قوانین بین‌المللی توسط رژیم اسرائیل و فعالیتهای جنایتکارانه و بی‌ثبات  کننده آن پایان دهد و آن رژیم را در قبال تمام رفتارهای غیرقانونی‌اش، شامل ارتکاب هر چهار جنایت اصلی بین‌المللی، مسئول بشناسد.

وی تاکید کرد: شورای امنیت همچنین باید کاملاً هوشیار باشد و در دام دروغ‌پراکنی‌های رژیم اسرائیل - که طبق معمول، کورکورانه توسط برخی کشورهای غربی عضو شورا حمایت می‌شود - نیفتد. این کشورها در هفت دهه گذشته مانع از هرگونه اقدام شورا علیه اعمال جنایتکارانه رژیم اسرائیل شده و موجب گردیده‌اند این رژیم جسورتر شده و با مصونیت کامل و با وحشیگری بیشتر جنایات افزونتری انجام دهد.

آماده همکاری فعال و سازنده برای تقویت صلح و امنیت منطقه ای هستیم

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: سیاست اصولی و عزم قاطع جمهوری اسلامی ایران را در حفظ و تقویت امنیت دریایی در دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان همانند گذشته و همچنین کمک به امنیت دریانوردی، تضمین آزادی ناوبری و مبارزه با جرایم دریایی از جمله دزدی دریایی در اقیانوس هند و مناطق مجاور تکرار می‌کنم. همچنین ما آماده همکاری فعال و سازنده با دولتهای ساحلی مناطق فوق برای تقویت صلح و امنیت منطقه ای هستیم.

امنیت دریانوردی دارای نقش حیاتی در تضمین آزادی دارد

سفیر و معان نمایندگی ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش افزود: اینکه طبق اعلام بانک جهانی، بیش از ۸۰ درصد تجارت بین‌المللی از طریق دریا حمل می شود و این رقم تا سال ۲۰۳۰ دو برابر و تا سال ۲۰۵۰ چهار برابر خواهد شد، به تنهایی اهمیت اقیانوسها و دریاها در اقتصاد جهانی و ضرورت تقویت امنیت دریانوردی به عنوان نفع مشترک جهانی را مورد تأکید قرار می دهد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از طولانی‌ترین سواحل در آبراههای استراتژیکی مانند خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، دارا بودن ظرفیت بالای کشتیرانی و همچنین به عنوان یک کشور مهم تولید کننده نفت و گاز، دارای نفع چشمگیری در امنیت دریانوردی بوده و اهمیت زیادی برای آن قائل است.

ارشادی تاکید کرد: امنیت دریانوردی دارای نقشی حیاتی در تضمن آزادی ناوبری، تسهیل ارتباطات بین‌المللی، ترویج استفاده مسالمت‌آمیز از دریاها و اقیانوسها و منابع آنها، حفاظت از محیط زیست دریایی و همچنین ترویج پیشرفت اقتصادی و اجتماعی همه ملتها و تقویت صلح، امنیت، همکاری و روابط دوستانه میان آنها است.

وی اظهار داشت: به عنوان یک اصل، مسئولیت اولیه تضمین امنیت دریانوردی، از جمله از طریق مبارزه موثر با جرایم دریایی بویژه دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در دریا، با دولتها است که در صورت نیاز می تواند در سطح منطقه‌ای، با همکاری و مشارکت کشورهای منطقه مورد نظر، و در دریاهای آزاد، از طریق همکاریهای بین‌المللی تکمیل شود.

تحریم ها مانع دسترسی ما به فناوری های جدید برای مقابله موثر با گروههای جنایتکار شده است

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: درعین حال، همه این گونه فعالیت ها باید در انطباق کامل با اصول اساسی حقوق بین الملل، بویژه احترام کامل به حاکمیت دولتها و خودداری از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی آنها انجام شود.

وی افزود: در حالی که ما دارای ظرفیت قابل توجهی در مبارزه با جرایم دریایی هستیم، اعمال تحریم های یکجانبه که مخالف حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است، مانع دسترسی ما به فن آوریها و تجهیزات جدید برای مقابله موثر با گروههای جنایتکار شده است.

ارشادی گفت: با این وجود، جمهوری اسلامی ایران، ضمن پای بندی به تعهدات بین‌المللی ذیربط خود، بطور قابل‌توجهی به ارتقای امنیت دریانوردی، شامل مبارزه با جرایم دریایی بویژه دزدی دریایی کمک کرده است.

وی  افزود: بیش از یک دهه است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند و مناطق مجاور آن برای حمایت از تلاش های بین‌المللی در مبارزه با دزدی دریایی مستقر شده اند. این موضوع بارها از سوی دبیرکل سازمان ملل در گزارش های مربوطه اش مورد اذعان قرار گرفته و توسط شورای امنیت در قطعنامه های متعدد آن مورد تقدیر قرار گرفته است.

 سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همچنین، ششمین سمپوزیوم نیروهای دریایی اقیانوس هند (آیونز) که متشکل از ۲۴ کشور عضو بوده و هدف آن افزایش همکاری میان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است، از ۲۲ تا ۲۵ آوریل ۲۰۱۸ در تهران برگزار شد.

ارشادی ادامه داد: نیروی دریایی ما در طول سه سال ریاست خود بر آیونز و کارگروه امنیت دریانوردی آن، پیش نویس دستورالعمل امنیت دریانوردی را تنظیم کرد و در سال ۲۰۱۹، در بندرعباس دو کنفرانس برای آماده سازی مانور دریایی ۲۰۲۰ آیونز برگزار کرد.

وی خاطر نشان کرد: بعلاوه، طبق تصمیم هفتمین نشست آیونز در ژوئیه ۲۰۲۱، یک مرکز منطقه ای امنیت دریانوردی در بندر چابهار ایران برای تقویت همکاری کشورهای حاشیه اقیانوس هند در زمینه امنیت دریانوردی ایجاد خواهد شد.

آمریکا و انگلیس در حالی امروز بار دیگر در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت دریایی همنوایی خود با رژیم صهیونیستی و اتهامات بی پایه و اساس خود علیه ایران را مطرح کردند که پیش از آن نیز در نشست غیرعلنی روز جمعه شورای امنیت با عدم حمایت اعضای شورای امنیت و  پاسخ محکم ایران مواجه شده بودند.

مسکو نیز پیشتر خواستار اطلاعات بیشتر قبل از نتیجه گیری در مورد این حادثه شده بود.

"دمیتری پولیانسکی" معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود کشورش تحلیل انگلیس را رد می کند و ما نیاز به اثبات حقایق داریم و نباید بدون اثبات آنچه اتفاق افتاده است، شتابزده نتیجه گیری یا اقدام کنیم.

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به "عملیات‌های تجاری دریایی" در بیانیه‌ای مدعی شد یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر "الدقم" هدف حمله قرار گرفته است.

عصر روز جمعه  شرکت "زودیاک ماریتایم" که متعلق به "ایال عوفر" میلیاردر صهیونیست مستقر در لندن اعلام کرد که دو  نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام "مرسر استریت" در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک متقن و مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری "مرسر استریت" بوده و آمریکا و انگلیس نیز با این رژیم همنوایی کردند.

نظر شما