انتقاد تند انگلیس از آمریکا درخصوص تحولات افغانستان

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۳:۳۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۹۶۱۷
انتقاد تند انگلیس از آمریکا درخصوص تحولات افغانستان
هم زمان با پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان و افزایش نگرانی‌ها درباره سرنوشت این کشور، نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که تحولات کنونی نتیجه تصمیم دولت جو بایدن برای خروج نیروهای ناتو است.

به گزارش برنا، بوریس جانسون روز جمعه پس از پایان نشست اضطراری اعضای کابینه (موسوم به کبرا) درباره تحولات اخیر در افغانستان به خبرنگاران گفت که اوضاع این کشور بسیار وخیم است.

وی راه حل نظامی در افغانستان را رد کرد و بیان داشت: باید نسبت به توان انگلیس و هر قدرت دیگری برای اعمال راه حل نظامی در این کشور واقع‌بین باشیم. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که با شرکایمان در منطقه و سراسر جهان که در زمینه جلوگیری از اینکه افغانستان بار دیگر برای تروریست‌ها مستعد شود اشتراک منافع داریم،  کار کنیم.

نخست وزیر انگلیس افزود که بیشتر کارکنان سفارت این کشور در افغانستان طی روزهای آینده کابل را ترک خواهند کرد. جانسون همچنین عنوان کرد که دولت تلاش‌های خود را برای انتقال افغان‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته به نیروهای انگلیسی کمک کرده‌اند افزایش خواهد داد.

گزارش‌ها حاکیست که گروهی از وزارت کشور انگلیس (هوم آفیس) راهی افغانستان شده‌اند تا در روند رسیدگی به پرونده اقامت افغان‌ها سرعت بخشند.

این درحالیست که شمار زیادی از نمایندگان مجلس انگلیس با تصمیم دولت این کشور برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان مخالف بوده و معتقدند که دولت لندن، کابل را به حال خود رها کرده است.

لیسا ناندی وزیر امور خارجه کابینه در سایه پیشتر به شبکه رادیویی بی‌بی‌سی گفت که دولت می‌تواند اقدامات بیشتری برای حمایت از افغانستان صورت دهد اما از خود سلب مسئولیت می‌کند. جانی مرسر وزیر دفاع اسبق انگلیس اوضاع افغانستان را یک تراژدی خواند که عواقب آن تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر انگلیس می‌گوید که تحولات افغانستان نتیجه غیر قابل اجتناب تصمیم دولت بایدن برای خروج نیروهای ناتو از این کشور است. او با این حال ادعا کرد که در نتیجه حضور نظامی نیروهای ناتو طی ۲۰ سال گذشته، تهدید ناشی از القاعده در خیابان‌های لندن، سراسر کشور و بلوک غرب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

جانسون در دفاع از مداخله نظامی انگلیس در جنگ افغانستان گفت: به نظر من این تصمیم درستی بود. ارزشش را داشت و کاری که اکنون باید انجام دهیم این است که به افغانستان پشت نکنیم.

طالبان در حالی‌که نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در حال خروج از این کشور هستند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است.

امرالله صالح معاون ریاست جمهوری افغانستان گفته است به مردم اطمینان می دهم که تحت هیچ شرایطی  در برابر هیچ امتیازی و بخاطر هیچ مصلحتی سلطه طالبان را بر مردم افغانستان نمی پذیرم و به هیچ معامله ای که طالبان شرایط آن را دیکته و تحمیل کند، تن در نمی دهم.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان کشورش گفته است: ما با یک وضعیت پیش بینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

نظر شما