در نشست خبری مطرح شد؛

توضیحات خطیب زاده در خصوص برجام/ از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم/ وزیر خارجه پاکستان پنج شنبه به تهران می‌آید

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۱۰:۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۲۲۳۳۷۳
توضیحات خطیب زاده در خصوص برجام/ از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم/ وزیر خارجه پاکستان پنج شنبه به تهران می‌آید
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت برجام گفت: طبیعی است باتوجه به اینکه تغییر و تحولات در قوه مجریه اتفاق می افتد برخی تغییرات صورت بگیرد اما مواضع حاکمیت همان بوده که ما اعلام کردیم.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: سفر وزیر خارجه پاکستان به درخواست ایشان، روز پنجشنبه انجام خواهد شد، موضوع اصلی سفر حتما مسائل دوجانبه و به ویژه تحولات افغانستان خواهد بود. طبیعی است ایران به عنوان رکن توسعه صلح و امنیت در این منطقه ارتباطات و رایزنی های خود را با تمام کشورها داشته باشد.

خطیب زاده با اشاره به آخرین وضعیت برجام گفت: طبیعی است در تغییر و تحولات قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران برخی تغییرات صورت گیرد. البته مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام شده است. طرف های مقابل نباید سو محاسبه داشته باشند. موضع ما همان است؛ رفع تمامی تحریم های برجامی و راستی آزمایی پایبندی به برجام.

خطیب زاده با اشاره به آخرین وضعیت افغانستان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت همه طرف‎ها به خویشتن داری، برقراری صلح و ثبات در افغانستان را آرزوی تمام مردم این کشور و کشورهای منطقه دانسته و امیدوار است مردم و جناح‎های افغانستان از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‎ای برای تشکیل دولتی فراگیر، شفاف و پاسخگو که بازتاب همه گروه های قومیتی افغانستان و دارای روابط نیک با همسایگان باشد، نهایت استفاده را ببرند. تاریخ افغانستان نشان می‌دهد بحران این کشور راهکار نظامی نداشته، همانطور که اشغال راه حل نجات این کشور نبود، هیچ راه حل نظامی برای حل و فصل مسائل وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای تسهیل در روند توافق بین طرف های مختلف افغانستانی است. جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و این برهه خطیر نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران به همه اقوام و گروه ها ضرورت حفظ جان، مال، ناموس مردم و حفظ اموال و ابینه تاریخی و دستاوردهای علمی را تأکید می‎کند.

او درخصوص ارسال سوخت به لبنان اظهار کرد: تجارت عادی در حوزه انرژی یک تصمیم عادی مرسوم است. بر اساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز مشتری هایمان نفت و کالاهایمان را فروختیم و می فروشیم. در خصوص این موضوع خاص ، ما نمی توانیم درد و رنج طراحی شده بر علیه مردم لبنان را ببینیم. مردم لبنان مردم پر غروری هستند که در زد و بندهای پشت پرده و دست داشتن عناصر صهیونیستی دچار این مضیقه و درد و رنج شده اند، در حالی که هم ملت ثروتمندی هستند، هم توان مالی دریافت محموله های انرژی را دارند. قطعاً جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‎دهد که نظام سلطه، چنین برخوردهایی را با مردم منطقه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پناهجویان افغانستانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته میزبان چندین میلیوت پناهجوی افغانستانی بوده است. مردم افغانستان همسایه ما هستند، پیوندهای عمیق با آنها داریم و در حوزه تمدنی ما قرار دارند، لذا ما شرط همسایگی را به جا آورده ایم. در شرایط کنونی تقاضای ما از همه طرف ها این است فضای آرام را در افغانستان فراهم بکنند، تمام تلاش ها باید به این موضوع معطوف باشد که مردم در محل زندگی خودشان احساس آرامش داشته باشند.

خطیب‌زاده همچنین درباره بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: آنچه ایران انجام داده در پایبندی به NPT  و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مسئله اخیر با اهداف صلح‌آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند. 

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد، کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ابراز داشت: رژیم صهیونیستی موجودیتی است که نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد. هیچ طرفی در نظام بین‌الملل نیست که نداند رژیم اشغالگر قدس چگونه به وجود آمد و با ریختن چه خون‌ها و توطئه‌هایی به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد و امروز در حضیض مشروعیت است و این اظهارات هم فرافکنی است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که ایران در چه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت بیان کرد: ما در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم. در حال حاضر باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می‌تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که ظریف روز گذشته خداحافظی کرد، ایشان در چه مسئولیتی خواهد بود، گفت: ظریف عضو هیات علمی دانشگاه است و طبیعی است که بعد از اتمام وزارت، در دانشگاه خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد آقای رئیسی شخصا در اجلاس امنیتی بغداد شرکت کنند، اظهار داشت: اینکه ما در چه سطحی در اجلاس بغداد شرکت می‌کنیم، نیاز به جزئیات بیشتری دارد و باید ببینیم با چه مختصاتی این نشست برگزار خواهد شد. این نشست زمانی بهتر خواهد بود که به شمول همه کشورها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار مقامات عراق و کویتی و همکاری‌های دوجانبه و ائتلاف عربی شکل گرفته در این رابطه تصریح کرد: عراق کشور مهم منطقه است و ایران هم طی سال‌های گذشته تلاش کرده این کشور نقش منطقه‌ای خود را باز بیابد و ما از همه این اقدامات حمایت می‌کنیم. عراق برای گسترش روابط خود باید از طرف همه کشورها حمایت شود.

او در خصوص آخرین تحولات مربوط به مساله آزار و اذیت شهروند ایرانی در زندان‌های سوئد خاطرنشان کرد: آنچه در سوئد در حال رخ دادن است، یک سری داستان‌سازی و شاهدسازی دروغین از سمت یک گروهک است که نشان می‌دهد طراحی پشت این داستان است. جای تاسف دارد دادگاه سوئد با این موارد تشکیل شده است. طبیعی است که با طرف‌های سوئدی رایزنی شده است و ما از همه ابزارهای دیپلماتیک خودمان استفاده خواهیم کرد.

او درخصوص اظهارات وزیر خارجه پیشین آمریکا در خصوص ترور سردار سلیمانی بیان کرد: آنچه که مفسر فعلی فاکس نیوز و وزیرخارجه بدنام و افراطی پیشین آمریکا گفته جای تاسف عمیق دارد. دولت ترامپ جمع رذائل بود اما در میان آنها پمپئو سرآمد بود. به گفته خودش استاد دزدی، تقلب و همه چیزهایی است که در سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده ساری و جاری است. ایشان نمی داند که برای ما شهادت در راه خدا بالاترین فوز است، آن هم وقتی که به دست شقی ترین اشقیا اتفاق بیفتد. سردار سلیمانی، صلح ساز ترین سردار این منطقه به دست شقی ترین افراد به شهادت رسید. البته ما اجازه نخواهیم داد کسانی که در به شهادت رسیدن ایشان مشارکت داشتند بدون کیفر باقی بمانند. ما قطعاً همه آنهایی که در این ترور دخیل بودند را پاسخگو خواهیم کرد. هیچ نشستی با کشورهای مرتبط دیگر و سازمان های بین المللی نداشته ایم، جز اینکه این موضوع را پیگیری کردیم. مفسر فعلی فاکس نیوز مراقب حرف زدن خود باشد.

او در خصوص سفر وزیر خارجه ژاپن اظهار کرد: سفر وزیر خارجه ژاپن در راستای پاسخ به سفر دکتر ظریف بوده است. در این ملاقات ها درخصوص موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه بحث و تبادل نظر صورت گرفت ولی هیچ موضوع میانجیگری مطرح نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات رابرت مالی بیان کرد: همه کشورها انتخاب‌های مختلفی دارند. از روزی که ایالات متحده سرکشانه از برجام خارج شد، همه طرف‌ها انتخاب‌های مختلفی داشتند. آنچه مهم است، این است که ایالات متحده هرروز بیش از پیش سرنوشت برجام را در هاله ابهام قرارداده و متاسفانه نشان داده حتی به امضای رئیس جمهور خودش هم پایبند نیست‌.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز