بلینکن:

طالبان تاکنون به تعهداتش عمل کرده است

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۵:۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۲۲۴۸۷۸
طالبان تاکنون به تعهداتش عمل کرده است
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت طالبان تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و ما بر اساس منافع خود در مورد دولت جدید افغانستان قضاوت می‌کنیم.

به گزارش برنا؛ رسانه های آمریکایی، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود که به نفع آنهاست که مسوولیت پذیر عمل کنند.

وی تصریح کرد هیچ ضرب الاجلی برای کار ما و کمک به خروج شهروندان آمریکایی باقی مانده به همراه افغانستانی های زیادی که در این سالها در کنار ما بوده اند وجود ندارد و این تلاش تا ۳۱ اوت هر روز ادامه خواهد داشت.

بلینکن همچنین گفت که  واشنگتن سال‌هاست با طالبان تماس دیپلماتیک داشته و خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد تلاش داریم افغانستان به بستری برای آغاز حملات تروریستی تبدیل نشود و مذاکرات ما با طالبان موید این امر است.

این مقام دولت بایدن تصریح کرد  واشنگتن  رایزنی‌های طالبان با مقامات دولت سابق افغانستان را دنبال می‌کند و در انتظار نتیجه است.

بلینکن ادامه داد: ما در یک محیط خطرناک و در کشوری که اکنون تحت کنترل طالبان است، کار می‌کنیم. احتمال حمله داعش بسیار واقعی است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: بیش از ۸۲ هزار نفر از ۱۴ اوت از افغانستان خارج شده‌اند. از زمان شروع عملیات موفق به تخلیه بیش از چهار هزار آمریکایی شدیم.

وی تصریح کرد در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۹۰ پرواز از افغانستان انجام شده و حدود ۱۹ هزار نفر از این کشور خارج شده اند.

به گفته وی، تاکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ شهروند آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند و تلاش‌ها برای خروج تمامی آمریکایی‌هایی که خواهان خروج از افغانستان هستند، ادامه دارد.

وزیر خارجه آمریکا توضیح داد طبق بررسی ما و از ۱۴ اوت که عملیات خروج شروع شد، جمعیتی حدود شش هزار شهروند آمریکایی در افغانستان بودند که می‌خواستند خارج شوند.

بلینکن افزود: در ۱۰ روز گذشته، حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر آنها  به سلامت خارج شدند. در ۲۴ ساعت گذشته ما در تماس مستقیم با حدود ۵۰۰ آمریکایی بودیم و به آن‌ها گفتیم چطور به سلامت و ایمن  خود را به فرودگاه برسانند.

وی ادامه داد برای حدود یک هزارنفر  باقی‌مانده که ممکن است آمریکایی و خواهان خروج از افغانستان باشند، ما با تمامی راه‌های ممکن و از چند شکل متفاوت هر روزه با آن‌ها سعی می‌کنیم با تلفن، ایمیل و پیامک تماس بگیریم که ببینیم می‌خواهند خارج شوند یا نه.

وی در عین حال گفت برخی ممکن است دیگر در کشور نباشند، برخی ممکن است گفته باشند که آمریکایی هستند ولی در واقع این طور نبوده و برخی هم ممکن است تصمیم بگیرند که بمانند. ما تلاش می‌کنیم وضعیت این افراد را در روزهای آینده مشخص کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت ما از هر ابزار کمک دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد و با همکاری جامعه بین المللی تلاش می کنیم تا اطمینان حاصل شود که کسانی که می خواهند پس از ۳۱ اوت افغانستان را ترک کنند، قادر به انجام این کار هستند.

 بلینکن همچنین گفت ما باید بر مسائل دیگر مانند مقابله با تروریسم، کمک های بشردوستانه و انتظارات از دولت آینده افغانستان نیز متمرکز شویم.

خبرگزاری سی ان ان گزارش داد: چهار هزار و ۱۰۰ تبعه آمریکایی همچنان در افغانستان حضور دارند و به هر طریقی به دنبال خروج از این کشور هستند.

 سی ان ان به نقل از یک منبع در سنای آمریکا گزارش داد که آمریکا تقریباً چهار هزار و ۴۰۰ شهروند و تبعه آمریکایی را از افغانستان خارج کرده است اما چهار هزار و یکصد نفر دیگر همچنان در این کشور باقی مانده اند که خروج آنان چالش برانگیز خواهد بود.

سی ان ان افزود: همه اتباع باقی مانده آمریکا در فرودگاه کابل و اطراف آن نیستند و در شهرهای دیگر مستقر هستند.

پیش از این معاون ستاد مشترک عملیات منطقه‌ای ارتش آمریکا اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ هزار نفر توسط آمریکا و متحدانش از افغانستان خارج شده اند.

ژنرال هنک تیلور روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز ۱۲۰۰ نفر را به فرودگاه بین المللی دالس منتقل کردند.

به گفته وی، از زمانی که نیروهای آمریکایی و ائتلاف تخلیه نیروهای خود را آغاز کرده اند ، تقریبا ۸۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز