به این شرط می‌توان در افغانستان نظم را برقرار کرد

۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ۰۴:۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۲۲۶۰۳۴
به این شرط می‌توان در افغانستان نظم را برقرار کرد
ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرد، امکان برقراری نظم و امنیت در افغانستان با حمایت جامعه جهانی وجود دارد.

به گزارش برنا، کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه شنبه شب در گفت و گو با کانال یوتیوب سالاویو لایو تصریح کرد: گروه طالبان می خواهد حکومت جدید تشکیل دهد که در آن گروه های قومی و سیاسی دیگر مشارکت داشته باشند.

وی افزود: اگر رویدادها بر اساس این سناریو پیش برود شانس بسیار خوبی برای برقراری نظم و امنیت در افغانستان با حمایت جامعه جهانی وجود دارد.  

 نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: مساله تجاوز و دست درازی گروه طالبان به کشورهای آسیای مرکزی مطرح نیست. من اطمینان دارم که طالبان به چنین اقدامی دست نمی زنند. آنها از رویدادهای ۲۰ سال اخیر درس خوبی گرفته اند.  

به گفته کابولوف، استفاده تروریست های بین المللی از خاک افغانستان، تهدید اصلی برای ثبات این کشور است.  

وی تصریح کرد: اگر ما در سرزمین های شمالی مجاور افغانستان برای مقابله با تهدید آماده می شویم، نباید به رفع پیامدها فکر کنیم بلکه برای مقابله با کانون تهدید باید تلاش کنیم.  

وی معتقد است که روی کار آمدن گروه طالبان یک واقعیت است و روسیه مجبور به برقراری روابط با دولت جدید افغانستان خواهد شد.

وی افزود: به صراحت بگویم در هشت سال اخیر به این مساله پرداختیم و ما تحولات جدید افغانستان را نسبتا راخت پذیرفتیم. اما به نظر می رسد که  به همراه دیگر کشورها در وهله اول کشورهای منطقه و نیز آمریکا و بقیه کشورهای غربی در بازسازی اقتصادی و اجتماعی افغانستان باید مشارکت کنیم.  

به گفته کابولوف، تشکیل نظام سیاسی در افغانستان موضوعی است که در صلاحیت افغان‌ها قرار دارد و فقط آنها چنین حقی را دارند.  

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان خاطرنشان کرد: ما نگران آن هستیم که فشار از طرف غرب و جامعه جهانی به گروه طالبان منجر به رادیکال شدن این گروه شود.  

  وی افزود: نمایندگان گروه طالبان نتیجه گیری‌هایی از تاریخ کرده اند و طرف روسی پیام های نویدبخش در مورد روند حل و فصل سیاسی در افغانستان دریافت می کند.  

کابولوف گفت، در میان مهاجرانی که از افغانستان خارج می شوند ممکن است تروریست ها و عناصر افراط‌گرا وجود داشته باشد.  

آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال حضور بی ثمر در افغانستان از ماه می شروع به خارج سازی نیروهای نظامی خود از این کشور کرده و گروه طالبان نیز در هفته‌های اخیر مناطق مختلف افغانستان را یکی پس از دیگری تصرف کرد.  

گروه طالبان ۱۵ ماه اوت تصرف افغانستان را اعلام کرد و فقط منطقه پنجشیر در شمال افغانستان خارج از کنترل این گروه قرار دارد. پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، خروج گسترده پناهجویان و تخلیه نمایندگی های دیپلماتیک غربی و کارکنان شرکت ها از این کشور آغاز شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز