سخنگوی وزارت امور خارجه:

گفت‌وگوی جدیدی با عربستان نداشته‌ایم/ آمریکا نمی‌تواند جلوی تجارت مشروع ایران با لبنان را بگیرد/ در سطح خوبی در اجلاس شانگهای شرکت می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ - ۱۰:۴۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۲۶۶۵۰
گفت‌وگوی جدیدی با عربستان نداشته‌ایم/ آمریکا نمی‌تواند جلوی تجارت مشروع ایران با لبنان را بگیرد/ در سطح خوبی در اجلاس شانگهای شرکت می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص ارسال محموله سوخت ایران به مشتریان در کشورهای مختلف چند بار گفتم و بار دیگر تاکید می کنم این تصمیم حاکمیتی است که نفت و یا سوخت خود را به چه کشورهایی و مشتریانی بفروشیم نه ایالات متحده و نه هیچ کشوری در جایگاه فراقانونی نیستند که جلوی تجارت مشروع را بگیرند.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری درخصوص گفتگوی تلفنی جوزپ بورل و امیرعبداللهیان گفت: این گفتگو برای تبریک انتصاب آقای دکتر امیرعبداللهیان بود. ایشان اظهار علاقه کردند که در اولین فرصت ممکن ملاقاتی را با دکتر امیرعبداللهیان داشته باشند. قطعا یکی از موضوعات موردتمرکز مذاکرات وین بود. آقای بورل اشاره داشتند که می دانند تغییر و تحول دولت در ایران درحال وقوع است و باید اجازه داد این انتقال دموکراتیک صورت گیرد. در عین حال درخواست داشتند که هر چه زودتر گفتگوها از سر گرفته شود. آقای دکتر امیرعبداللهیان هم ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی، تاکید کردند که آنچه در این مسیر باید محقق شود، منافع ملت ایران و حقوق حقه آنهاست که هم در برجام ذکر شده و هم در گفتگوهای وین به آنها اشاره شده است. تاریخ قطعی (مذاکرات) منوط به رایزنی ها میان همه طرفها خواهد بود.

او درخصوص اینکه پیگیری پرونده هسته ای ایران با کدام نهاد خواهد بود، بیان کرد: مذاکرات وین برای رسیدن به متنی جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای طابق النعل بالنعل برجام از سوی ایالات متحده است، آنگونه که در متن برجام و قطعنامه 2231 آمده است. لذا آنچه تا امروز در وین صورت گرفته، اطمینان از این است که اگر ایالات متحده به تمامی تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه 2231، به صورت راستی آزمایی شده برگردد، قطعا جمهوری اسلامی ایران موافقت خواهد کرد که (آمریکا) بر میز برجام بنشیند و ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و مطابق برجام تعهدات خود را انجام خواهد داد. این گفتگوها گفتگوهایی تکنیکی است که جزئیات فرابخشی آن هم با حضور برخی از جهاتی که مسئله به آنها مرتبط بوده، صورت گرفته است. از این پس هم همینطور خواهد بود و (پرونده) به صورت اجماع حاکمیتی جلو خواهد رفت. اینکه پیشانی این (روند) وزارت خارجه باشد یا نهادی دیگر، طی روزهای آتی اعلام خواهد شد. مهم این است که کارها تاکنون و پس از این، به صورت اجماعی و با تصمیم ملی جلو خواهد رفت.

او در خصوص تبادل پیام با آمریکا در حاشیه نشست بغداد بیان کرد: ما با ایالات متحده آمریکا نه در بغداد و نه هیچ جای دیگری، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم نداریم. گفت‎وگوها در وین میان ایران و اعضای 1+4  صورت می‎گیرد تا در خصوص راستی‌آزمایی تعهدات برجامی آمریکا اطمینان حاصل کنیم. متأسفانه آنچه تا امروز از ایالات متحده شاهد بودیم، پافشاری بر سیاست‌های شکست خورده در دوره ترامپ است. ما هنوز تغییری را در رفتار واشنگتن ندیده‎ایم. متاسفانه آمریکایی‌ها با همان رفتار و با همان سیاست‌ها دنبال نتایج بهتری هستند. تنها مسیری که  آنها می‌توانند طی کنند، عمل به تعهداتشان و دست برداشتن از تروریسم اقتصادی، فشار حداکثری یا به تعبیر ما شکست حداکثری است. مسیر گفت‌وگوها در وین به خوبی نشان می‎دهد که آنچه باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتار غیر منطقی طرف آمریکایی و غربی است و به محض اینکه تغییر در رفتار و عمل دیده شود، برجام قابل احیا خواهد بود. لذا برجام در فضای جدا از فضای منطقه پیگیری می‎شود و مسیر  مخصوص خودش را دارد.

خطیب زاده تاکید کرد: در نشست اخیر وزارت امور خارجه درباره کرونا تصمیمات خوبی برای تسریع واردات واکسن کرونا گرفته شد که اثرات آن را مردم ایران در هفته‌های بعد خواهند دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات میان ایران و عربستان بیان کرد: عربستان همسایه ما در این منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراک بسیار زیادی برای صلح و ثبات منطقه داریم. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دست دوستی خودش را از عربستان سعودی دریغ نکرده است. هر زمانی که در عربستان سعودی این اراده پیدا شده که به ساز و کارهای منطقه‌ای و دوجانبه فکر کند، با روی باز جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. هیچ بن‌بستی میان دو کشور بزرگ در این منطقه نیست که قابل حل نباشد. تنها اراده سیاسی و اقدام در دو پایتخت می تواند (به حل و فصل این موضوعات) کمک کند. بیش از آن گفت‌وگوهایی که قبلاً در بغداد صورت گرفته، گفت‌وگویی صورت نگرفته است و ما شاهد گفت و گوی جدیدی نبوده ایم.

خطیب زاده با اشاره به آخرین اخبار از آزادی زندانیان گفت: ما آزادی زندانیان را که به بهانه های واهی توسط ایالات متحده به گروگان شده اند و یا در کشورهای دیگر به درخواست غیر مقبول بازداشت شدند پیگیری می کنیم و این موضوع از دستور ما خارج نشده است. ایالات متحده مسیر را تسهیل کند برای گفتگوها بهتر است. آمریکا کارشکنی کرد و کار انجام نشد اگر آمریکا همین امروز اقدام کند فردا این کار صورت می گیرد.

او تاکید کرد: وزیر امور خارجه برنامه خود را در صحن علنی و کمیسیون ارائه کردند یکی از موضوعاتی که تاکید کردند در خدمت قرار دادن وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی است. وزارت خارجه نقش کل و تسهیل کننده را دارد و براساس اختیارات تلاش می کند. دستگاه ها و سازمان های زیادی داریم که مرجع اقتصادی هستند. با تک صدایی نمی شود و باید همه مراجع ذیربط برای این موضوع کمک کنند.

خطیب زاده با اشاره به شرکت ایران در اجلاس شانگهای بیان کرد: دعوت نامه دریافت شده و در حال بررسی هستیم انشاالله در سطح خوبی شرکت می کنیم.

او افزود: این یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خود را به چه کشورهایی و به چه مشتریانی بفروشیم. نه ایالات متحده و نه هیچ کشور دیگری در جایگاهی فراقانونی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد. ضمن اینکه ما درخصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان (این را) دیده اند و فکر می کنم بدانند که تجارت مشروع در این حوزه از بدیهیات اولیه حقوق بین الملل است. ما در خصوص فروش محموله های سوخت به لبنان هم همین مسیر را رفته ایم و ان شاء الله مادامی که مشتری داشته باشیم و تقاضا وجود داشته باشد، این مسیر و این فروش ادامه پیدا می کند. کشورهای دیگر هم اگر بتوانند از آلام مردم لبنان کم کنند نباید در این مسیر تعلل کنند. مردم لبنان مرم ثروتمندی هستند و نیازی به اعانه ندارند و می توانند نیازهای خود را با سرمایه خود تامین کنند. تنها برخی کشورها که با دسیسه مانع این امر شده اند، باید از سیاسی کردن همه چیز دست بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص موضع ایران در قبال طالبان و تحولات افغانستان بیان کرد: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، سیاست قطعی ایران در طی ۴۰ سال گذشته بوده است‌. ما همیشه کنار مردم افغانستان بوده‌ایم. اولویت ما همیشه صلح و ثبات افغانستان برای پیشرفت این کشور بوده است. افغانستان همسایه عزیز ماست. در حوزه تمدنی مشترکی هستیم. همانطور که در بیانیه گذشته گفته‎ایم؛ جان و مال و ناموس و آرامش مردم افغانستان باید توسط همه گروه‎ها رعایت شود. آنچه ما برای افغانستان صلح و ثبات  به همراه می‌آورد،  تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب دهنده همه اقوام افغانستان باشد. ما منتظر می‌مانیم تا این تعهدات را از دولت آتی افغانستان مشاهده کنیم و سپس در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

او درخصوص دیدارهای سفیر ایران در آژانس با نمایندگان برخی از کشورهای اروپایی اظهار کرد: رایزنی ها و ملاقات های سفرای ما با همتایان خود  در کشورهای مختلف به صورت منظم انجام می شود. سفیر ما در آژانس (بین المللی انرژی اتمی) هم به صورت منظم و به عنوان وظیفه ای روزانه با سفرای کشورهای دیگر در ارتباط هستند، اما قطعا تمرکز رایزنی ها در آژانس بر فعالیتهای ایران و کشورهای دیگر، و مسائل مرتبط با نشست آینده آژانس است و این چیز جدیدی نیست.

او درباره سطح شرکت در کنفرانس بغداد گفت: در خصوص شرکت در اجلاس های بین المللی، جزئیات بر اساس آمادگی در کشور، برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم و سطح شرکت در آن اجلاس تصمیم‌گیری می‌شود و تفاوتی هم عملاً در حوزه سیاست خارجی در این حوزه به ویژه در خصوص عراق وجود ندارد. ما به عنوان همسایه عراق بارها اعلام کردیم که از هر حرکتی و ابتکاری که به صلح و ثبات و آرامش عراق و به نقش منطقه‌ای این کشور کمک کند استقبال می کنیم. آقای رئیسی هم سفر بسیار موفقی چندی پیش به عراق داشتند و با تمامی مقامات عراقی گفتگوهای بسیار خوبی داشتند و انشاءالله در آینده هم سفر انجام خواهد شد. سفر آقای امیر عبداللهیان نیز سفر موفقی بوده است.

او درخصوص برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان گفت: آنچه در بیانیه وزارت خارجه آمده روشن است: ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره خودشان تصمیم بگیرند و هیچ نیروی بیرون افغانستان نباید درباره آن تصمیم بگیرد. این پیامی است که ما به همه کشورها و گروه‎ها داده‌ایم که باید گفت وگوهای اصیل بین الافغانی را احیا کنیم و اجازه دهیم یک دولت فراگیر و نه دولت اقلیت قدرت را در دست بگیرد. طالبان به عنوان یک گروه، قطعاً بخشی از آینده افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران تا کنون سیاست تداوم داری در این خصوص داشته است. ما آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کرده ایم و برگزاری آن منوط به این است که همه گروه ‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.

خطیب زاده درخصوص برگزاری دیدار بایدن و بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اظهارات وی در خصوص مرگ ایران با راهبرد هزاران خنجر اظهار کرد: جز لبخند به این توهمات چه می توان گفت. بیش از ۴۰ سال است که رژیم صهیونیستی از این نمایش‌ها بازی کرده است؛ اما آنچه اتفاق افتاده تثبیت بیشتر و قدرت جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست و اراده مردم بزرگ ایران بوده است.  در خصوص دیدار آقای بایدن و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، باید بگویم جمهوری اسلامی ایران در خصوص تأمین امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و مصالحه نمی‌کند. رژیم اشغالگر قدس ریشه تمامی تروریسم و خشونت و تجاوز‌هایی است که بیش از نیم قرن در این منطقه اتفاق افتاده است. من تصور نمی‌کنم که نقش مخرب این رژیم اشغالگر بر کسی پوشیده باشد. ایالات متحده به این واقعیت بیشتر توجه کند که تنها با تغییر رویکرد سلطه جویانه نسبت به این منطقه است که می‌تواند منافع مشروع خود را در منطقه داشته باشد.

او درباره اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در مورد نقش همسایگان عراق و شبه نظامیان شیعه در مشکلات این کشور بیان کرد: من امیدوارم متن دقیق (نقل قول) چیز دیگری بوده باشد. بر مبنای آنچه سرکار عالی فرمودید، من از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهوری فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان ریشه مشکلات عراق هستند، عمیقا اظهار تاسف می کنم. این نشان می دهد فرانسه چقدر از واقعیتهای عراق فاصله دارد. اینکه امروز رئیس جمهوری فرانسه می تواند در خیابانهای موصل قدم بزند، به خاطر جان فشانی ها، فداکاری ها و ایثار جوانان عراقی، گروه های شیعی ضد تروریسم داعش و گروه های دیگری است که در مقابل افراطی گری و خشونت در عراق ایستادند. بدترین چیز استفاده سیاسی است برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص. من توصیه می کنم یکبار نه تنها از آنهایی که می دانند سوال کنند، بلکه امروز که در خیابان های موصل قدم می زنند، از مردم آنجا بپرسند چگونه داعش عقب رانده شد؟

خطیب زاده درباره نقش وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: وزیر محترم امور خارجه برنامه‌های خودشان را در زمینه نقش وزارت امور خارجه در تحقق دیپلماسی اقتصادی هم در صحن علنی و هم در کمیسیون‌های مجلس ارائه کرده‌اند، اما همه عزیزان توجه داشته باشند که وزارت امور خارجه بر اساس اختیارات و منابعی که دارد می‎تواند نقشی تسهیل کننده در این زمینه داشته باشد. دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بسیار زیادی در داخل ایران داریم که مرجع انحصاری بسیاری از مراودات ما هستند. همه عزیزان باید بدانند که وزارت امور خارجه نمی‎تواند تنها و تک صدایی این کار را انجام دهد. ان‎شاءلله بدنه دولت وزارتخانه‌های مرتبط باید در این زمینه کمک کنند. همانطور که در موضوع واکسن هرگاه مراجع صلاحیت‎دار تخصصی در کنار وزارت امور خارجه قرار گرفتند، اقدامات وزارت امور خارجه به نتیجه بهتری رسیده است؛ در موضوعات دیگر نیز  وزارت امور خارجه زمینه را آماده می‌کند اما به نتیجه رساندن آن، محصول کار جمعی خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز