فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش:

سامانه باور ۳۷۳ در مدار عملیاتی قرار دارد/ هواپیما‌های دشمنان را از زمان پرواز تا فرود رصد می‌کنیم

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۱۰:۵۳:۵۴
کد خبر: ۱۲۲۷۶۵۰
سامانه باور ۳۷۳ در مدار عملیاتی قرار دارد/ هواپیما‌های دشمنان را از زمان پرواز تا فرود رصد می‌کنیم
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از عملیاتی بودن سامانه باور ۳۷۳ خبر داد و گفت: هواپیما‌های دشمنان را از زمان پرواز تا فرود رصد می‌کنیم

به گزارش برنا، به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش صبح امروز ۱۰ شهریورماه به مناسبت روز پدافند هوایی در برنامه صبح بخیر ایران گفت: از زمانی که تهدیدات هوایی شکل گرفت، یعنی  زمان جنگ جهانی اول حضور نیرو‌های هوایی که بتوانند با این تهدیدات مقابله کنند، شکل گرفت و به آن نیروهای پدافند هوایی گفتند. البته تغییراتی در پدافند هوایی شکل گرفت و بالاخره در ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۷ به تدبیر فرمانده معظم کل قوا(مد ظله العالی) نیروی پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جدا و به صورت مستقل کار خود را ادامه داد و یکی از ۴ نیروی ارتش شد.

وی ادامه داد: در بحث اولویت ارتش فرمانده کل قوا اولویت اول را پدافند اعلام کردند و در همین چند سال اخیر بیش از ۶۰۰ کلام نورانی در زمینه پدافند هوایی بیان فرمودند.

امیر سرتیپ صباحی‌فرد گفت: قبل از اینکه بخواهم به اقدامات پدافند هوایی در ۸ سال دفاع مقدس اشاره کنم، باید یک بررسی آمارگونه‌ای از وضعیت پدافند هوایی در  دفاع مقدس داشته باشم. همانطور که می‌دانید قبل از شروع جنگ تعداد لشگر‌های زمینی ارتش بعث ۶ لشکر بود که توانست در طول یک سال این تعداد را از ۶ لشکر به ۱۴ لشکر افزایش دهد.  ابتدای جنگ رژیم بعثی عراق حدود ۳۵۰ فروند جنگنده نه چندان پیشرفته داشت. اما در پایان جنگ این تعداد به بیش از ۹۰۰ فروند رسید و سه برابر شده بود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که ما در طول جنگ تحمیلی بیش از ۶۵۰ فروند از جنگنده‌های بعثی را ساقط کرده بودیم.

وی افزود: یعنی در طول ۸ سال جنگ نیروی هوایی عراق سه بار بازسازی شد و بهترین هواپیما‌های به روز دنیا را به او واگذار کردند. از همین رو بیان می‌شود که حدود ۴۰ کشور در دنیا در برابر ما ایستاده بودند.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: برای مثال عراق هواپیمای سوخت رسان نداشت، اما در طول جنگ ۸ ساله برای خود تهیه کرد. ما اجازه ندادیم که فرودگاه‌های ما یک لحظه تعطیل شود و امنیت تمامی هواپیما‌های خود را به طور کامل برقرار کردیم. دنیا ایستاده بود تا اقتصاد، صدور نفت و تمام مسائل ما را دچار مشکل کند.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال جزیره خارک که محل صدور نفت ما بود بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ بار مورد هدف قرار گرفت، ولی با دلاوری‌های همرزمان شهید بابایی این اقدامات ناکام ماند.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش بیان کرد: در عملیات والفجر ۸ بیش از ۷۰ فروند هواپیمای دشمن را ساقط کردیم و ماشین جنگی دشمن را سرنگون کردیم و مقام معظم رهبری از آن به عنوان دفاع بی نظیر در سطح دنیا یاد کردند.

وی گفت:در پایان جنگ رادار سوباشی هدف قرار گرفت. در واقع این حادثه نیز حاصل اتحاد بود که منافقین کوردل با رژیم بعث داشتند. آن‌ها بعد از قطعنامه عملیات مرصاد را انجام دادند که در آنجا هم با فضای امنی که برای نیرو‌های خودی ایجاد کردیم توانستیم سد محکمی در برابر منافقین کوردل ایجاد کرده و دشمن را شکست بدهیم.

امیر صباحی فرد خاطرنشان کرد: پدافند هوایی در همه عملیات‌ها حضور داشت و هیچ عملیاتی انجام نشده و نخواهد شد مگر اینکه چتر پدافند هوایی را داشته باشد؛ ما در این حین حدود ۲۴۰ زیرساخت کشور را هم حفاظت می‌کردیم.

وی افزود: سایت سوباشی یکی از مهم‌ترین سپرهای پدافندی ما بود که اهمیت بسیار زیادی داشت و دشمن بر روی آن بسیار برنامه ریزی کرده بود. زیرا بسیاری از استان‌های کشور از اینجا تامین میشد. قبل از حمله 5 مرداد، رژیم بعث حدود ۲۰۰ بار به آن حمله شده بود، اما با رشادت‌های پدافند هوایی موفق نشده بود. اما بالاخره در ۵ مرداد سال ۶۷ بود که این سایت با بمب‌های لیزری هدایت شونده بعثی مورد اصابت قرار گرفت و ۲۰ تن از همکاران ما در این سایت به شهادت رسیدند.

وی گفت: این عملیات به قدری برای بعثی‌ها مهم بود که فرمانده نیروی هوایی رژیم بعثی اعلام کرده بود اگر خلبانان ما نتوانند این سایت را نابود کنند افتخار نابودی این سایت باید نصیب خودم شود.

فرمانده پدافند نیروی هوایی ارتش بیان کرد: در موضوع پدافند هوایی، کار ما بصورت ۲۴ ساعته است و در زمان اعلام وضعیت‌ هشدار تنها سنگربانان بی سنگر حضور دارند و وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهند. بعد از جنگ تحمیلی، تحریم‌ها شروع شد و همچنان وجود دارد، اما به یاری خداوند در نیرو‌های مسلح این تهدید‌ها به فرصت تبدیل شده است. شاید اگر این تحریم‌ها نبود در حال حاضر ما به این سطح از توانمندی نمی‌رسیدیم.

امیر سرتیپ صباحی فرد ادامه داد: با جرات عرض می‌کنم که ایران اسلامی اکنون در منطقه به طور قطع حرف اول را می‌زند و حتی در دنیا هم ما حرف برای گفتن داریم و دشمنان ما هم به خوبی به این امر واقفند. از همین رو نیز به خود اجازه نخواهند داد که چشم به آسمان مقدس ایران اسلامی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون همه تجهیزات ما در پدافند هوایی صد در صد بومی است و همه آن‌ها از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند. سامانه‌های قدرتمندی که امروز در اختیار داریم بسیار شگرف هستند که تعدادی از آن‌ها رونمایی شده است. یکی از این سامانه‌های قدرتمند باور ۳۷۳ است که در مدار عملیاتی قرار دارد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: مدتی بود که دشمن به صورت مداوم در بوق و کرنا می‌کرد که ما نیاز‌ی نداریم تا از نزدیک اهداف را مورد حمله قرار دهیم. اما اکنون این حرف را نمی‌زند، زیرا به این نتیجه رسیده که ما می‌توانیم اهداف بالای ۲۰۰ کیلومتر را شناسایی و منهدم کنیم چه برسد و به کشف و شناسایی.

وی گفت: همه هواپیما‌های بدون سرنشین و با سرنشین را قبل از پرواز در رصد خود داریم و پس از پرواز تا زمان بازگشت به مکان اولیه خود در رصد کامل ما هستند. به صراحت عرض می‌کنم که پدافند هوایی ما هیچ مشکلی در زمینه کشف و شناسایی همه گونه هواپیما‌های رادار گریز و... را نداشته و حتی در زمان ممکن وارد درگیری هم خواهیم شد موضوعی که در ۸ سال گذشته هم به همگان ثابت کردیم.

امیر صباحی‌فرد در پایان خاطر نشان کرد: من این نوید را به مردم شریف می‌دهم که فرزندان شما در نیروی هوایی ۲۴ ساعته و با چشمان باز از آسمان جمهوری اسلامی مراقبت کرده و خواهند کرد و تا آخرین قطره خون برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده اند. توصیه ام به دشمنان این است که درباره ایران دچار اشتباه محاسباتی نشوند، زیرا ما حتی اجازه نزدیک شدن به خطوط قرمزمان را هم به آن‌ها نخواهیم داد.

نظر شما