دبیر کل سازمان ملل متحد:

گفت‌وگو با طالبان ضروری است

۱۴۰۰/۰۶/۲۰ - ۰۷:۳۶:۱۸
کد خبر: ۱۲۳۱۶۶۷
گفت‌وگو با طالبان ضروری است
دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه با طالبان در تعامل هستیم، گفت: هم اکنون گفت وگو با طالبان بسیار ضروری است.

به گزارش برنا آنتونیو گوترش روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران افزود که دولت افغانستان باید یک دولت فراگیر و نماینده بخش های مختلف مردم افغانستان باشد.

وی با بیان اینکه افغانستان نباید پناهگاه تروریسم باشد، بر رعایت حقوق زنان و دختران در این کشور تاکید و اظهار کرد: ما خواستار آن هستیم افغانستان نقش سازنده ای در روابط بین المللی ایفا کند.

گوترش به سفر مارتین گریفیتس معاون خود در امور افغانستان به کابل اشاره و بر فراهم کردن شرایط کمک های بشردوستانه به همه مناطق افغانستان تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین سفر هفته آینده خود به ژنو برای حمایت از مردم افغانستان و جمع آوری کمک های بشردوستانه را یادآور شد.

نشست سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان و پیشگیری از فاجعه قریب الوقوع انسانی در این کشور واقع در آسیای مرکزی، روز ۱۳ سپتامبر در ژنو برگزار خواهد شد. این نشست در حالی برگزار می شود که برخی قدرتمندترین کشورهای عضو این نهاد، اصلی ترین عوامل بروز شرایط کنونی افغانستان هستند.

گوترش با  اشاره به برخی تحریم ها و وضع دشوار مردم افغانستان، گفت که فروپاشی اقتصادی افغانستان به نفع هیچکس نیست.

دبیرکل سازمان ملل بر یافتن راهکارهایی از طریق برخی معافیت ها یا مکانیسم ها برای کمک به مردم افغانستان تاکید کرد.

گوترش پیش از این نیز گفته بود: کمک های بشردوستانه می‌تواند نقطه آغاز تعامل با طالبان باشد؛ چرا که این سازمان جهانی به عملیات خود در افغانستان پس از خروج آمریکا ادامه می‌دهد.

یک مقام ارشد سازمان ملل نیز هشدار داده است مسدود ماندن میلیاردها دلار سرمایه خارجی دولت افغانستان ممکن است رکود اقتصادی جدی و افزایش کم سابقه فقر و گرسنگی در سراسر این کشور را رقم بزند.

"دبورا لیونز" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت: برای جلوگیری از خرابی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی افغانستان، این پول باید به این کشور فرستاده، اما در در عین حال تضمین شود که مورد استفاده نادرست طالبان قرار نگیرد.

آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریبا ۹ میلیارد دلار از دارایی های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد. واشنگتن و متحدانش در حالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، از آزاد کردن این وجوهات مالی خودداری کرده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا تاکید دارد که تحریم های طالبان را کاهش نمی دهد. صندوق بین المللی پول نیز پس از سقوط دولت افغانستان، از دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار جلوگیری کرده است.

نظر شما