ژاپن:

گسترش نفوذ ایران در آسیای میانه با عضویت در پیمان شانگهای

۱۴۰۰/۰۶/۲۶ - ۱۹:۰۷:۴۱
کد خبر: ۱۲۳۴۶۸۲
گسترش نفوذ ایران در آسیای میانه با عضویت در پیمان شانگهای
تارنمای ژاپنی «نیکی آسیا» روز جمعه نوشت که ایران با عضویت در باشگاه امنیتی سازمان همکاری های شانگهای، از توانایی بیشتری برای نفوذ به آسیای میانه برخوردار می شود.

به گزارش برنا، به نقل از این تارنمای ژاپنی، کارشناسان می گویند: آمادگی ایران برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای به ریاست چین و روسیه به عنوان عضو دائم، به تهران امکان نفوذ بیشتر در منطقه آسیای میانه را می دهد که شامل کشور جنگ زده افغانستان در همسایگی اش نیز می شود.

نیکی آسیا افزود: هر چند شاید اوضاع افغانستان موجب نگرانی اصلی تهران باشد، اما عضویت ایران در این سازمان ممکن است به تقویت روابط آن با چین و روسیه به عنوان بزرگ ترین و نیرومندترین اعضای این گروه نیز کمک کند.

بر اساس این گزارش، ایران که زیر فشار تحریم های بین المللی قرار دارد، از هنگام پیوستن به این بلوک اوراسیایی در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر، خواستار عضویت کامل در آن بوده است.

هارش وی پنت رئیس برنامه مطالعات راهبردی در بنیاد پژوهشی آبزرور در دهلی نو، به نیکی آسیا گفت که انضمام ایران به عنوان عضو به این سازمان، این کشور را به بخش اصلی تری از نظام آسیای میانه و خاورمیانه تبدیل می کند. تهران که با چالش هایی از سوی افغانستان روبروست، خواستار ادامه نظارت و پیگیری اوضاع این کشور آشفته و منطقه اطراف آن است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران افزون بر داشتن تاریخچه طولانی روابط فرهنگی و سیاسی با افغانستان، میزبان ۷۸۰ هزار پناهجوی ثبت نام شده افغان و نزدیک به ۲ میلیون مهاجر غیرقانونی از این کشور است.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز